Meldingen
Alles wissen

Calvados van appels uit de Betuwe € 0,35 per kg

Pagina 9 / 11

Robbert
Berichten: 9979
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Even nageslagen betreft appel rassen

I.d.d. De noel de champs , argile rouge , rambour D 'ete en jacques Lebel zijn gebruikte rassen .
deze moeten allen natuurlijk vergist en langzaam minimaal een maand . .

Beantwoorden
Berichten: 193
(@marca)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hierbij wat foto’s, helaas nog geen tijd gehad om hem te gebruiken. Wel nog wat extra “appeltjes” op de kop weten te tikken. Deze waren te groot voor de boer om ze te verkopen aan de winkels dus mocht er wat plukken voor een mooi bedrag. Tevens meneer geholpen met zijn eigen appelcider kit. De gisting kwam maar niet op gang zelfs na 4 dagen niet. Het bleek dat die gist in lauw water van 35graden had opgelost. Dus denk dat het probleem snel opgelost is door nieuw gist toe te voegen.

Foto’s van de shredder, deze was voor 280€ in RvS Inc verzending vanaf Duitsland bij wiltec te bestellen:

de jonagold appels

hopelijk volgend weekend een update over het daadwerkelijk gebruiken van de shredder

 

Beantwoorden
Berichten: 193
(@marca)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1161
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Marca,
Mooie schredder?, ik hoop dat je er veel gebruik van zult maken.
Zelf haal ik de klokhuizen er niet meer uit maar versnipper ik ze mee hierdoor moet ik meer voorloop weggooien.
Bedankt voor de foto’s , Chers, @ndré??

Beantwoorden
stook
Berichten: 116
(@stook)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ook eens gemaakt, of nouja, geen calvados, maar wel een appelstookje. Ik heb hem blank gelaten, en het was op voor ik er ergen in had. Heerlijk spul, moet ik eigenlijk ook weer snel aan beginnen...
In mijn gedachte leek het me het best om een combinatie van verschillende (commerciële) rassen te gebruiken. Ik heb geloof ik 2 kilo Granny Smith gebruikt voor het zuurtje, 4kg Elstar, 6kg Royal Gala, 6kg Golden Delicious en nog een aandeel Kanzi geloof 2 kilo. Zonder klokhuis verpulpt tot 18L (zullen wel meer appels geweest zijn) en aangevuld tot 21L met één kilo geïnverteerde suiker. Was prestige fruitgist, had geen cidergist op dat moment. Gaf een mooi balans, en Granny Smith kwam het meest naar voren in het distilaat, gevolgd door rijpe Golden Delicious en Royal Gala smaak.
Nu wil ik nog meer vloeken in de kerk door een keer appelsap te vergisten en te distilleren? zowel uit concentraat als ruwe, wil even zien wat voor resultaat dat geeft in verhouding tot een pulp gisting. Als het een neutrale appelsmaak geeft, kan ik m'n vat vol houden, en m'n drank goedkoper. Ben overtuigd dat het afdoet van smaak, maar ach, soms dient gemak de mens. Sinds ik van de techniek van raspen oor gekregen heb, kreeg ik wel meteen weer inspiratie om de appels op een staaf te prikken, en de staaf met een boor aan te drijven.

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik stook wat ik voor niets of bijna voor niets krijg maar ik heb dat geluk.ik deel maar krijg veel.

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2692
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Pikketanus, het is nu appel oogst seizoen. Je kan eens bij een appelboom eigenaar langs gaan of vragen in je kennissen kring. Ik kreeg vorige week nog 30 kilo die ik verpulpt heb en gekookt. Ras weet ik niet, maar, gist als een malluh. 

Beantwoorden
Berichten: 818
(@pikketanus)
Prominent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Haha ik ben omringd door "zuunige Zeeuwen" (lees zuinig/gierig) Chris, ik mag al lang blij zijn dat er een soort van zwijgcultuur bestaat vanwege de grens (stamt af van de smokkel van oa boter), maar zul je ook wel herkennen in Limburg;) wanneer je hier iets geeft verwachten ze eerder dat je dat blijft doen, dan dat ze waardering tonen door iets terug te betekenen/geven. Uiteraard uitzonderingen daar gelaten, maar toch. Meestal moet ik het doen met een droge "dankjewel". Ben dus ook zo goed als gestopt met overal weggeven, zo veel verstook ik nou ook weer niet en ga geen extra uren maken om anderen in hun behoefte te voorzien. Schenk nog wel graag een glaasje uit hoor, maar flesjes meegeven doe ik niet meer zomaar aan.
Heb een redelijk vertrouwde fruitteler, een appel/perenboer die nog ander fruit verkoopt in zijn boerenwinkel. €0,50/kg voor winkel kwaliteit, moet nog eens achter buitenbeentjes vragen, drukt de prijs waarschijnlijk wel. Normaal laat ie daar sap van persen (denk ik, wordt ook verkocht in hun winkel) maar zal 'm ook niet veel opbrengen. Ook nog wel een maat met een boom of 5 waar niets mee wordt gedaan.
Klopt het is oogstseizoen, maar komt nu niet uit, ben nog bezig met druiven, likeur, komt nog een whisky bij, bier en wijnbrouw?
Ik ga over een week of 2 eens om appels denk ik, dan kan ik ze ong een weekje laten narijpen, m'n druiven verstoken en een vat appels klaarmaken tussen de bedrijven door.
Bij de kennis is een vroeger rijpend ras ofzo, ligt ondertussen al lang verrot op/in de grond. Zijn anderhalve maand geleden al van de boom gevallen, en toen wederom geen tijd, want pruimen:p

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2692
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ah, zo slecht heb je het nog niet hoor ik al.

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik geef alleen weg aan mensen die het verdienen,er zijn soms anderren die vragen ook wel eens om een fles maar die hebben pech,ik krijg veel van mensen om mij heen die niets terug verwachten.ik heb ze uitgesorteerd.ik heb gelukkig veel mensenkennis.ik ga mij niet uitsloven voor profiteurs.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9979
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Chrisv vandaag 400 kilo appels aangeboden gekregen en zelfs al een paar kisten mispels .
Ik heb het afgeslagen .
Geen zin meer .
Gisttonnen en ketels schoon . Volgend jaar maar weer eens zien voor iets lekkers te maken .

Beantwoorden
Berichten: 140
(@flyger)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Genoeg is genoeg.

Wel jammer. Is een aanzienlijke hoeveelheid appelpret, in welke vorm dan ook.

Hier in Amsterdam weinig tot geen van dit soort aanbiedingen, helaas. 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9979
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

GercoK Noord oost polder zit vol met appels die net niet aan o.a. AH eisen voldoen . gaat naar de varkens .
vroeger liep ik wel warm voor zoiets .
Maar zit geen uitdaging meer in .

hoewel appeltaart kun je me nog wel voor wakker maken . ??

Beantwoorden
Berichten: 140
(@flyger)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik ben net begonnen met stookwijn maken en verwerken tot drank. Uitdagingen genoeg de komende jaren. Fruit stoken, dat is wat ik wil gaan doen. Nu begonnen aan de eerste batch met melasse van Pinostoker. Staat vrolijk te pruttelen in de keuken.

Ik ben erg geïnteresseerd geraakt in het zelf gist maken, o.a. door de berichten die jij hierover geschreven hebt. 

Eerst dit onder de knie krijgen, daarna gist maken.

Beantwoorden
Pagina 9 / 11
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?