Meldingen
Alles wissen

Lummel’ s eerste whiskey voor de BBQ 2018

Pagina 2 / 7

Berichten: 6767
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Die Rum van Lummel is overigens nog steeds bijna 80% dus dat engelendeel kan ik voor een deel weer compenseren bij het aanlengen. Maar blijft toch een beetje jammer.

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat zou natuurlijk kunnen, afwachten hoe dat bij mijn vaatjes gaat binnenkort. ben wel benieuwd hoe het met Lummels 30 liter vaatje gaat. Met snippers heb je dit probleem niet, maar zo'n vaatje whisky of rum staat natuurlijk wel heel gaaf in je kamer!

Ik heb geen idee hoeveel is vervlogen want 30 liter til je net wat minder makkelijk op en daarbij wordt er ook uit gezopen. Prachtige kleur is het geworden. Zal straks een foto maken. 

 

Maar nu terug naar whiskey voor de BBQ. Vriendje mocht gisteren niet spelen van zijn moeder dus moeten we vandaag doen. Maar nu wilde ik het anders doen als anders. Wellicht weten jullie dat en kan ik me doe moeite besparen. 

 

Wat ik wil proberen en wat tegelijk mijn vraag is, als ik nu 6 kilo graan gebruik per keer op 17 liter water dan heb ik een sg van ongeveer 1070  ( kan ik me herinneren van de vorige keer) en ik spoel niet na (spargen heet dat toch) dan kan ik 12 kilo graan en ongeveer 27/28 liter vloeistof met een sg van 1070/1075 in een gistton kwijt. 

 

Als ik wel zou spoelen heb ik 2 gistonnen nodig met een lagere sg. Dubbel werk en extra gist en hoe minder gist hoe beter te klaren en betere smaak. Maar wat zou er nog aan sg in het spoelwater zitten? Weet iemand dat anders probeer ik het zo zelf maar dat wordt wel een knoeiboel. Dus als iemand het weet dan graag. 

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

6,5 kilo geschrote mout (in de doos ) gaat zo in 17 liter van 63 graden voor 45 minuten en daarna nog eens 45 minuten op 73 graden. In de tussentijd meet ik de sg om de 15 minuten met een refractormeter

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

6,5 kilo op 17 liter was iets te weinig water heb er 20 liter van gemaakt. 

Ik gebruik geen deksel anders kan ik geen sample’s nemen en is ook niet nodig eerste meting 12.55 uur

Beantwoorden
Berichten: 522
(@capo70)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Waarom 45 minuten op 73 graden, je gaat toch whisky maken ?

Gewoon 60 minuten op 65 graden, daarna laten uitlekken en dan spargen....

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Geen idee heb ik ooit ergens gelezen en meten is weten. We gaan het zo zien eerste monster staat af te koelen 13.10 2e monster en 13.25 de derde 13.40  dan naar 73 graden op 73 graden weer een monster en dan weer om het kwartier  dan heb ik er alles aan gedaan toch. 

 

Beantwoorden
Berichten: 316
 DDM
(@ddm)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Lummel, wat je zegt is allemaal een beetje relatief. In theorie zou je inderdaad twee brouwsels zonder je graanbed te spoelen in éénzelfde gistvat kunnen laten vergisten. Omdat je toch heel wat suikers in je bostel laat zitten gaat je rendement wel serieus dalen.

De tijd die je wint door slechts één keer te moeten destilleren wordt volgens mij volledig gecompenseerd door de meeropbrengst aan suikers (en bijgevolg alcohol). Omdat je na spoelen start met een iets lagere dichtheid zal het alcoholgehalte in je stookwijn wel iets lager liggen. Het voordeel hiervan is dat de gist minder nare bijsmaken zal ontwikkelen.

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Moet mezelf even corrigeren

 

1e monster is genomen 12.55, 2e  13.10 en net de laatste op 13.25 nu omhoog gezet naar 73 graden en dan neem ik weer een monster, 15 minuten later weer enz. Tot ik 7 monsters heb. Dan meet ik de sg als ze naar 20 graden zijn afgekoeld. Ondertussen maak ik 13 liter water warm tot 73 graden in de boiler van de t500 om te spoelen en dan meet ik het spoelwater. 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Helemaal mee eens Dirk.

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Lummel, je hebt toch een refractometer met ATC? Dan kun je gewoon met het pipetje een monster trekken en op het glaasje van je refractometer doen. Die druppel koelt ook razend snel af.

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Heren hier zie ik geen logica in, noch dat het rendement daalt nog dat het gist minder bijsmaken gaat ontwikkelen. Ik zou juist denken hoe minder gist hoe beter en dat kan deze gist makkelijk aan want gaat tot 15 procent. 

 

Jullie kunnen gelijk hebben hoor, maar nogmaals zie de logica totaal niet. 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je moet altijd starten met voldoende actieve gist. Daarna ga je het wort beluchten zodat de gist zich gaat vermeerderen. Dus waarom starten met weinig gist?

Start je met te weinig of te inactieve gist dan krijg je een lange vergisting en stress je je gist.

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Waarom 45 minuten op 73 graden, je gaat toch whisky maken ?

Gewoon 60 minuten op 65 graden, daarna laten uitlekken en dan spargen....

 

Wat je zou kunnen overwegen is even door verwarmen naar 78 graden. Je verhoogt daarmee de viscositeit en dat maakt het doorspoelen/spargen weer makkelijker.

Beantwoorden
Berichten: 4146
Topic starter
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat is het hem nu juist, ik start niet met te weinig gist. Deze kan 15% aan terwijl ik maar een sg haal van 1075 dus 10%. Lijkt met toch echt ruim voldoende

 

Maar goed de exacte SG weet ik pas over een half uur definitief en dan meet ik ook het spoelwater, als dat laag is gooi ik dat weer in de Grainfather met weer 6,5 kilo graan. 

 

Beantwoorden
Berichten: 522
(@capo70)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Klopt, wilde het niet nog ingewikkelder maken 😉

Mash step : 60 min. / 65 graden

Mash out : 10 min. / 75 graden

Dan filteren ( uitlekken ) en spargen

Koelen

Gist erbij

Fermenteren

 

Beantwoorden
Pagina 2 / 7
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?