Na 15 minuten 1046, 30 minuten 1054, 45 minuten 1063, op 73 graden 1065, na 15 minuten op 73 graden 1071, weer 15 minuten verder 1076 en laatste meting 1080.
Toen ben ik gaan koelen en kwam er 10.75 uit. Helaas de gist er in gegooid op 33 graden het water uit de kraan is natuurlijk warmer als van de winter hopelijk start de gist toch op
hahaha ik kan nog veranderen in mijn reactie, hoe lang kan dat een paar minuten en ik hoor de eerste plop al . Beste gist van still’s
Het spoelwater is nog 1011
Verdomde interssant om dit eens gedaan te hebben.
Yess
Erg leuk om te zien. Heeft zeker wat magisch hoe een meellichaam mout wordt en mout omgezet wordt in suikers. Nu heb jjj bijna zon volautomatisch systeem en heb je al je bedenkingen bij het spoelen. Je zou ook een suikerwash op je bostel kunnen gooien en deze fermenteren. Dan heb je echt wel elke molecuul suiker eruit gehaald. En in die bostel zit echt zat genoeg gistvoeding en het kost echt pinda's. Gr. Catnip
Op mijn iPad staat de foto wel goed, en daar kan ik blijven draaien. 😉 😉 😉
Op mijn iPad staat de foto wel goed, en daar kan ik blijven draaien. 😉 😉 😉
Ik draai Lummel's foto's steeds handmatig om zodat ze weer goed op de site staan. Dat doe ik niet bij alle topics, maar Lummel zijn verslagen zijn erg interessant leesvoer en daar horen de foto's ook bij 🙂 Hoop werk maar het staat een stuk beter.
Spoelen is belangrijk voor je rendement. Alle suiker die achterblijft gaat verloren. Daar koop je geen duur graan voor. Wat je kunt doen is om je wort te meten met die meter die je daar hebt tijdens het spoelen. Je spoelt gewoon door tot je totale wort een SG heeft van 1060. Dan stop je met spoelen. Of, als je een tweede batch maakt, dan kun je de rest van het spoelwater gebruiken voor de volgende ronde. Daar zit dan al wat suiker in. Maar dat deed je al geloof ik.
Inderdaad wat Catnip zegt is het ook mogelijk om te doen. Het graanbed hergebruiken voor een neutraal.
Volgens de whiskymakers krijg je de meeste vergistbare suikers met een mash temperatuur van 63.5 tot 64 graden. Spoelen met 80 graden.
Mooi resultaat Lummel!
Ja dit is prachtig om te volgen maar wat een werk maar dan heb je hopelijk wel wat speciaals Lummel.
heren ik ben mezelf onderweg behoorlijk verloren aan Bacchus dus de laatste metingen zijn niet meer genoteerd maar ik zal, voor mijn gevoel, met ongeveer 12 Kg graan richting de 3 liter 100% puur goud gaan. Over een dag of 10 weet ik meer.
Werk, nee joh zat gewoon buiten en kon gewoon via instellen via de app dat ik een piepje kreeg. Niet dat ik dan gelijk opsprong maar dat begreep Grainfather dus bleef zeiken totdat ik uiteindelijk toch maar kwam.
Nog even terugkomend op gisteren want ben uiteindelijk toch wat dronken geworden. Ik had me 2 liter vergist en die kon ik niet meer kwijt in de gistton en dat kost waarschijnlijk 0,2 liter omgerekend naar 100%. Het spargewater van 1011 heb ik wederom gebruikt in de 2e 6,5 kilo en daarmee haalde ik ook een hogere meting de 2e keer. De 2e keer heb ik niet meer gespoeld dus daar zou ik ook in theorie 0,2 liter mee verloren hebben.
Kortom ik heb 13 kilo graan gebruikt en heb ongeveer 30 liter vloeistof in de ton op 1 zakje gist. Als ik zoals ik gisteren schreef echt 3 liter goud eruit kan persen heb ik een absoluut record geloof ik. Eind volgende week weten we het.
Zo ben weer in de cave, wat een ravage. Het vriendje waar ik gisteren mee gespeeld heb en dronken mee ben geworden had van mij een half jaar geleden alcohol gekregen. Gisteren nam hij een fles mee waarin hij stokjes had gedaan om te marcereren. Komt uit Ghana en je zou er wat hitsig van kunnen worden. Voor de rest geen schade voor de gezondheid zei hij.
Nou inderdaad geen kater en Lummelientje loopt al een paar uur te neuriën. Ik ga hier een start up van maken.
Stokjes uit Ghana ... hmmmmm
Doet me denken aan mijn vakantie in Senegal een tiental jaar geleden. Daar hadden ze een plaatselijk drankje waarin ze keutels van de 'kochoko' (een kleine ree/gazelle) verwerkten. Het werkt verkocht als wondermedicijn voor zweren, kinkhoest, hoofdpijn, noem maar op. Ik weet niet of het werkte maar de bevolking daar goot het als water binnen en werd er stiepelzat van.
Moest ik van jou zijn Lummel dan zou ik nogmaals checken of die stokjes wel degelijk stokjes zijn 🙂
Skoldt, ook al zijn het keutels van een Ghanees moeke van 103 jaar oud aan de diaree.
Oja moest ik nog vragen.
Jan, kan je ook naar Ghana exporteren want hij wil op termijn minstens 10 T500's 24 uur per dag laten stampen in Ghana. Hij was dronken maar zou zo maar eens waar kunnen zijn. Zeker als de stokjes bij mij nog een keer werken. Helaas is het bijna op maar ga ik nu weer proberen! proost!