Meldingen
Alles wissen

Spaanse Wijn (Uisiqe-beasha recept rond 1600)


Alchemist
Berichten: 3166
Topic starter
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Af en toe kom ik wat recepten tegen die veilig en leuk zijn om te delen, een bepaald Uisiqe-beasha recept rond 1600 is hier een voorbeeld van, een aantal van de ingrediënten had ik niet verwacht aangezien de teelt hiervan zich in andere Werelddelen begeeft. Het recept komt vanuit The Maltster's Guide, geschreven in 1860 door Edward Skeate Wilde.

 

Het gaat om een van de eerdere vormen van Uisiqe-beasha (wat later verbasterd wordt tot Whisky), de maatvoeringen in het originele recept zijn nogal wat omslachtig dus ik heb deze omgezet naar het Metriek Stelsel en uitgaande van 1 liter eindproduct, daardoor worden de hoeveelheden wat apart.

 

  • 630 ml van proof spirit (57%)
  • 1 gram Foelie
  • 1 gram Kruidnagel
  • 1,9 gram Bittere amandelen
  • 1,2 gram Kaneel
  • 1,4 gram Koriander
  • 1,4 gram Gember
  • 0,7 gram Staartpeper
  • 37,4 gram Rozijnen
  • 25 gram Dadels
  • 12,5 gram Zoethout
  • 87,3 gram Suikerbrood
  • 1,4 gram Saffraan
  • x ml water om uiteindelijk op 1 liter uit te komen

 

Alles samenvoegen en gedurende 4 weken laten macereren en erna filteren. 

Beantwoorden
Onderwerp trefwoorden
2 reacties
Alchemist
Berichten: 3166
Topic starter
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Vooruit dan, nog eentje, een imitatie recept voor Monongahela Whiskey, een van de eerste stijlen rogge whiskey die voor lange tijd verloren is gegaan en pas sinds kort weer nieuw leven ingeblazen lijkt te zijn.

 

Dit recept komt uit het boek "Six hundred receipts, worth their weight in gold. A thirty years collection." geschreven door John Marquart ergens voor 1923. De aangekochte PDF heeft geen vermelding van datum.

 

De maatvoeringen in het originele recept zijn wederom nogal wat omslachtig dus ik heb deze omgezet naar het Metriek Stelsel en uitgaande van 1 liter eindproduct, daardoor worden de hoeveelheden wat apart.

 

  • 1 liter alcohol (recept maakt melding van pure spirit, neem aan 50%)
  • 0,85 gram jonge Hyson thee
  • 20 gram gedroogde Perziken, bruin gebrakken niet verbrand
  • 13,3 gram Suikerbrood (zelfde als eerste recept)
  • 0,85 gram Kruidnagel
  • 0,85 gram Kaneel

 

Alles mengen, gedurende 3 a 4 dagen goed roeren en na een paar weken is het goed.

Beantwoorden
1 Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Famed Member
Berichten: 3166

Gebakken niet gebrakken natuurlijk 

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?