Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 107 / 282

(@hbd340)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Waar ik mee stook is gemakkelijk uit te leggen, "met hout" in de winter in de kachel.

Ik ben volkomen maagdelijk, moet alles leren maar het doel is ooit mijn favoriete drank eau de vie te produceren, ben namelijk een francofiel.

(@willempy)
Estimable Member

Welkom buurman, op de kaart van NL gezien dan. Ik woon onder de rook van de grootste vervuiler van de IJmond. 

munckerik
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 9 jaar geleden

....... ben namelijk een francofiel.

Dat was al te zien aan je avatar 😉

Wat voor een eau de die ga je stoken?

(@hbd340)
Active Member

Als het zover mag komen, van pruimen, het lekkerste vind ik van de Prunaux de Agen.

(@smubarrel)
Active Member

Welkom hier IJmuiden en ook een willempy.

(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Pruimen goede keuze,heb ik ook vaker gestookt,ik stook ook alleen fruit.kon vandaag nog 500 kg bananen krijgen maar heb die eens gestookt niemand vond het lekker.wacht op de druiven en pruimen.stook ik wel 1000 kg van.dan op eiken en mmmmm.

(@topcase)
Active Member

Hallo allemaal,

Geheel nieuw met het stoken van dat alles wat ik hier lees. Wel ervaring met cannabisolie maken en de positieve ervaringen hier mee. Graag gebruik ik daarvoor zuivere alcohol, maar ben inmiddels lekker gemaakt met allerlei verhalen hier. Dus ga ik met nog een paar andere mensen lekkere dingen maken (dat is tenminste wel de bedoeling) en ervaring op doen want die heb ik niet. Tot nu toe lees ik allemaal aardige berichten en het lijkt wel een grote familie. Mijn verwachting is dat ik veel ga leren van jullie en vast ook veel vragen stellen. Misschien dat ik jullie ooit een recept kan tonen. Net nog gelezen dat iemand advocaat maakt en dat dat veel lekkerder is dan uit de winkel. Ik krijg er direct trek in en ben benieuwd naar het recept.

(@lummel)
Famed Member

Dag Topcase, 

Welkom en inderdaad zijn we best een beetje familie geworden door Jan eigenaar van Stookforum. Ik geef het je te doen hahaha. Mag ook wel eens gezegd worden. Mooie introductie overigens en van harte welkom. 

(@rrillaerts)
Honorable Member

Hoi Topcase welkom op dit zeer leerrijke forum. Elke drank die wij hier maken is in de verste verte niet te vergelijken met de drank in de winkel. Ik zou zeggen proberen maar. Cheers

(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Welkom Topcase (en alle anderen waartegen ik dat nog niet heb gezegd). Het is hier inderdaad net een familie  allemaal verschillend volk en goed gemutst. Er is super veel te lezen en te leren, maar het meeste leer je van veel stoken. Het grote voordeel van eigen stook is dat de kans op een kater minimaal is, omdat er geen troep in de drank zit. Maak lekkere dingen en vertel er hier over.

en als je de kans hebt, kom naar de BBQ!!!!

(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Welkom Topcase,het is inderdaad een leuk samenraapsel van mensen serieus in stoken maar ook goed in elkaar jennen.dat is ook ons geheim.de drank die je zelf stookt ,leverd geen kater en is zonder troep,ik drink alleen zelfgestookte.gr.Chris?

(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Mirjam, Henk en Topcase, hartelijk welkom!

(@topcase)
Active Member

Beste luitjes,

Wat een warm welkom! Bij het lezen hiervan werd ik gewoon een beetje blij. Graag hoor ik van jullie of het goed gaat wat we doen. Is dat onzekerheid? Een beetje wel, maar we willen het graag goed leren en veel van jullie hebben ervaring. Natuurlijk hoor ik graag of het goed gaat en eventuele discussie waarom wel iets goed is, beter kan of beslist niet moet doen.

De opzet is om hele schone alcohol te maken met zo,n hoog mogelijk percentage.

1) we hebben een vat gereinigd en gedesinfecteerd, gevuld met 20 liter water (flink veel zuurstof erbij, sproeier)

2) deze opgewarmd om de kristalsuiker goed te kunnen mengen, af laten koelen tot zo,n 26 graden.

3) daarna turbo gist er ingestrooid, slot erop en de temperatuur op 24 gehouden.

4) het is als een malle gaan gisten en nu na 5 dagen doet het niets tot weinig.

gaat het nog wel goed? En hadden we de sg in de gaten moeten houden? Hoe belangrijk is dat.

Moet ik zoiets nu ergens anders plaatsen of kan dit nog hier? Als beginners dit lezen, zullen die vast ook zulke beginners vragen hebben.

nou, ik ben benieuwd naar jullie reacties en nog niet teveel jennen svp omdat ik daar nu nog onzeker over ben.

Bedankt voor jullie reacties ?

(@lummel)
Famed Member

Ojee je laatste alinea. Ga op mijn handen zitten hahahaha.

Maar serieus. Ik denk dat je stookwijn keurig is uitgegist. Temperatuur was goed. De rest een beetje overbodig. Zelfs SG meten heeft weinig zin. Met 8 kilo suiker zal je ongeveer op 1120 zijn uitgekomen denk ik afhankelijk van 20 of 21 liter. Op 8 kilo gebruik je 21 liter water maar nauw komt dat niet.

Met minder suiker lager. Heb je een sg meter dan kun je even kijken hoever deze is gezakt. Maar ik denk dat je gewoon kan gaan stoken. 

(@rrillaerts)
Honorable Member

Beste manier in ca 5 liter water of iets meer de 8 kg suiker oplossen en dan bijvullen tot 25 liter. Turbogist erbij en laten gisten Sg is zoals Lummel zegt steeds rond de 1120, dewelke dan zakt tot ca 990 of iets minder. Moet je dat perse meten bij een sugarwash ... neen . Bij andere dranken best wel. Stoken doe je  met een T500 veronderstel ik dan zal je tussen de 4,5 a 5 liter alcohol komen van om en bij de 92%. Goed je koelwater regelen zodat de temperatuur niet omhoog schier en af en toe wat bijstellen. Zolang het blijft druppelen zit je goed. Tussentijds eens alcoholgehalte meten zodat je weet of je daar ook goed in zit. Kan bijna niet fout gaan. Oja je kan in de gistemmer net voor je de gist in doet alktieve kool ingieten en je kanb ook na de gisting klaren met klaringsmiddel. Ik zeg het kan maar niet het moet. Allemaal een beetje afhankelijk van hoeveel tijd je hebt. Ik laat tegenwoordig alles zo rustig klaren in mijn garage en stook het dan maar het kan sneller met klaringsmiddel dus geef ik dat even mee. Grts RenéR

Pagina 107 / 282
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?