En zo is het Rene, ook Topcase zal snel het wonder aanschouwen. Eenmaal gezien/meegemaakt, voor altijd verloren.
Heey Topcase, maak je geen zorgen, tot aan de BBQ ga ik niemand meer "jennen" want Nim kan 2 blauwe ogen en een 4e nekhernia zich niet veroorloven. 😉
Fijn dat je je al thuis voelt en als het om stook zaken gaat ben ik heel serieus.
Onzeker hoef je niet te zijn want een suikervergisting met een turbo gist kan eigenlijk niet mislukken als je gist uit de stookwinkel gebruikt.
Als je je houdt aan de instructies op het gistzakje, komt het altijd goed.
Over desinfecteren: Afwassen met lauw kraanwater en een drupje afwasmiddel, is je ton al geschikt voor gebruik. Als je de goedkoopste azijn gebruikt om na te spoelen en dan weer de azijn wegspoelt met lauw kraanwater zit je super safe.
(Ik heb ge experimenteert met alleen lauw water en ook dat ging goed).
Zuurstof erbij vertraagd je opstart gistfase. Dit is meer een bierbrouw aangelegenheid.
Een gistton is zo gemaakt dat er heel weinig zuurstof op je suikerbeslag/wash is. Die verdreven wordt door Co2. Is het erg? Welnee, alleen je hebt onnodig werk zo.
Dus: hoe minder zuurstof hoe beter je opstart zal zijn.
Als je 30 graden kraantjeswater gebruikt om je ton te vullen kun je de suiker er pak voor pak doorroeren en zit je op 28 graden suikerbeslag. (Ik heb een gardena koppeling op mijn waterkraan gemaakt en met een slang eraan koud en warm vol opendraaien en in no time is de ton vol. Dan suiker erbij, roeren, als alle suiker is opgelost gist erop. Je mag roeren(maak dan een draai kolkje en strooi je gist in het midden, dan koekt er minder gist aan je zijwand van de ton. Gewoon erop strooien en deksel sluiten mag ook, slotje met 2/3 druppels water erin (dan maakt het weinig geluid) en dicht laten zitten(anders voeg je ongewild weer zuurstof toe). Je kunt een tuinslang aansluiten op je waterslot uitgang en het uiteinde uit een raam hangen, heb je ook geen zure gistlucht(Co2) in huis. Na 5 dagen is je suikermash veranderd in stookwijn en zit je in de na- gistfase. Weinig bubbels meer in je slotje maar het gist nog wel langzaam door tot een dag of 10. Je kunt jouw stookwijn dus NU al gebruiken om te stoken.Iets langer wachten: beter rendement. Ik gebruik al lang geen klaringsmiddel meer. Na dag 15 klaart de stookwijn zichzelf.
Dit is uiteraard allemaal al eerder beschreven in ondergesneeuwde topics maar, wat je al schreef, dit is voor andere beginners al een leuke opstart tip.
Sg meten is leuk maar zinloos je kunt turbo toch niet bijsturen.
Je kunt beter een refractometer aanschaffen om tijdens je stook het alc.percentage (ABV) te checken. Ik hoop dat je hier iets mee kan. Cheers man 😉
Nimrax, jij hebt toch ook mooie filmpjes hierover op youtube gezet! Die heb ik gebruikt als eerste handleiding.
Hee Willempy, ja dat klopt.(youtube: nimraxremixes - alcohol stoken deel 1 en 2 en later deel3 over rum).
Dat is hoe mijn eerste keer verliep. Nu doe ik het als hierboven beschreven. Niet meer overhevelen en minder hygiënisch. Trots ben ik er eigenlijk niet op, wie weet heb ik er mensen echt mee naar de kl*&ten geholpen. Anderzijds: Ik heb mijn schuldgevoel afbetaald door de reclame opbrengsten deels te geven aan een arme sodemieter uit het TV programma: Deurwaarders.Betalen of leeghalen. Cheers man 🙂
Hee Willempy, ja dat klopt.(youtube: nimraxremixes - alcohol stoken deel 1 en 2 en later deel3 over rum).
Dat is hoe mijn eerste keer verliep. Nu doe ik het als hierboven beschreven. Niet meer overhevelen en minder hygiënisch. Trots ben ik er eigenlijk niet op, wie weet heb ik er mensen echt mee naar de kl*&ten geholpen. Anderzijds: Ik heb mijn schuldgevoel afbetaald door de reclame opbrengsten deels te geven aan een arme sodemieter uit het TV programma: Deurwaarders.Betalen of leeghalen. Cheers man 🙂
Welk leed heb jij mensen aan gedaan met je filmpjes. Zeker naar je vrouw geluisterd met al haar feministische praatjes. Soms moet je die wijven bij de haren pakken en de cave in sleuren en gruwelijk hard laten zien dat hij "hard is, letterlijk en figuurlijk" Geen genade. Is win win, ze zijn weer even rustig (zijn ze blij mee) en je kan weer stoken.
Het is naar maar in wereld waar wijven kerels zijn en kerels homo's moeten we ons vast houden aan de filosoof die schreef "a man's gotta do what a man's gotta do".
Brengt me gelijk tot de vraag, zal ik douchen en Lummelientje pakken of neem ik er nog 1. Terwijl ik de vraag schrijf weet ik het antwoord al. Proost.
Zelfs het het heiligste der heiigste is door vrouwen aangeraakt. Waar is Morricone? Voelt toch een beetje als Femke burgermeester van Amsterdam. Ontreddering!
Overigens niet slecht
Welk leed heb jij mensen aan gedaan met je filmpjes
Uhhh... hooguit mensen op verkeerde ideeën gebracht... Ach, Jan snapt me wel.
Tip: niet teveel meer zuipen, doe dat maar na het bonken. Cheers en wip ze.
Excuus aan iedereen die dit bovenstaande mogelijk als ongepast opvat. We zijn moonshiners. Net mensen.
Geweldig bedankt voor de antwoorden die in ieder geval een bevestiging geven en dat we op de goede weg bezig zijn en de tips hoe je het ook anders kan doen zijn top!
De tip over de volgorde van nip naar wip of eerst het orkest of tijdens de wip zoek ik zelf wel even uit? en heb daar geen vragen over schuimkraag of gisten. Daarmee blijf ik nog wel even experimenteren. Overigens ook een leuke hobby?
Als er vragen zijn over olie maken, kan ook ik misschien weer iemand ter zijde staan.
Hahaha van nip naar wip. Is meer een Kim Holland dingetje.
Graag gedaan Topcase en inderdaad, er leiden meer wegen naar het land der benevelden..(hemel?) en schroom vooral niet als je iemand kunt verder helpen met wat jij weet. In elk geval succes met je eerste stook en laat even weten waarmee en met welke gist je gestookt hebt. Vinden we erg leuk. Ook je enthousiasme; Dikke duim omhoog! Greetz en cheers man! 😉
Ps: Lummel is niet alleen in de olie, hij maakt het ook 🙂
Proost mannen, neem er ook 1 van mij.
Verslag volgt. Of binnenkort of wat later. Hangt er een beetje vanaf of we ons geduld kunnen opbrengen of niet.
Waar staat de tabel met tijden/temperaturen/alcohol percentage van stoken met een koperen installatie (dus niet T500 of Grainfather)?
Ik weet zeker dat ik die ergens ben tegengekomen, maar kan hem niet meer vinden.
Hoi Jelle,
Een tabel weet ik niet, maar op Homedistiller.org staan wel goede tools om uit te rekenen hoelang iets duurt bij bepaalde grote ketels en verschillend vermogen. Dat staat bij de calculators.
Ik denk niet dat je daar vaste cijfers, laat staan een tabel, voor hebt. Er zijn zoveel parameters in het spel dat je al een natuurkundige/wiskundige moet zijn om een exact verloop te kunnen geven. Ik geloof wel dat er tabellen/grafieken zijn gemaakt door mensen die het verloop van hun eigen distillatie hebben gemonitord, maar dit kan uiteraard niet veralgemeend worden.
Helemaal precies zal het niet zijn, maar dit is echt wel een heel goede tool: https://homedistiller.org/calcs/pot_calc
En hier is versie 2: https://homedistiller.org/calcs/husker_pot_calc_v2.php
Hier een link op homedistillers
https://homedistiller.org/forum/viewtopic.php?f=6&t=21455
edit: link reeds gegeven door Jan