Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 110 / 282

(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Welkom Zozaat,op dit leuke forum.gr.Chris.

oot
(@oot)
New Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi allemaal,
Afgelopen tijd hier vooral veel gelezen maar gisteren mijn eerste stook gedaan dus ik dacht dat het maar eens tijd werd om mezelf voor te stellen 🙂

Ik ben een paar jaar geleden naar Oostenrijk verhuist en kom bijna elke skitrip of bergwandeling nu in aanraking met Schnaps dus het leek me leuk om eens zelf te gaan proberen.

Een paar maanden geleden ben ik eens begonnen met wat googlen over hoe alles eigenlijk moet en al snel verzopen in de enorme hoeveelheid materie en meningen van iedereen 🙂 Na een tijdje was ik er van overtuigd dat je het beste je ketel zelf kan maken, of anders beste bakken geld uit mag geven om een mooie setup bij elkaar te krijgen. Iets wat ik thuis niet helemaal verkocht kreeg dus de beslissing is voor me genomen dat ik eerst maar eens met een normaal budget mag oefenen :p Ik heb een chinese ketel gekocht, een elektrisch plaatje, wat zakjes turbo gist, meetinstrumenten, schoonmaakspullen en glaswerk en ben anderhalve week geleden begonnen!

Ik heb gewoon het recept van het zakje turbogist gevolgt (7 kg suiker, water toevoegen tot 25 liter). Dat heeft een paar dagen staan vergisten en toen het pruttelen stopte (+/- 13% ABV) is het de koelkast ingegaan in de hoop dat dat genoeg zou zijn om het te laten klaren.

Gisteren was het nog niet zo helder als ik gehoopt had maar aangezien ik de hele dag had en toch wilde beginnen is het toch de ketel ingegaan. Aangezien ik een 12 liter ketel heb is de helft van de wash er ingegaan, na een uur of 7 pruttelen is de ketel uitgegaan (volgende keer vuur maar iets hoger), heb ik de drank gesplitst in wat lekker was en wat niet en heb ik nu de eerste pot drank klaarstaan om Schnaps mee te gaan maken! Het dennenappel seizoen is nu begonnen dus Zirbenschnaps staat bovenaan het lijstje 🙂

Door te stoken met de troebele wash kwamen er wat deeltjes mee in het stooksel dus ik heb dat nog door een koffiefilter gehaald. Ik kan me voorstellen dat dat de smaak niet ten goede is gekomen maar gelukkig is mijn smaak daar nog niet verfijnd genoeg voor 😉 Als de rest van de wash komend weekend nog niet helder is dan filter ik de wash voor het stoken ipv het stooksel zelf.

(@Anoniem)

Welkom Oot,ik fiter altijd door witte geurloze keukenrol,gaat perfect.om dat ik fruit stook en soms de ketel erg vol heb,komt er ook wel eens wat mee om dat er dan wat schuim door de pijp geblazen word.ik stook op een zeer primitieve wijze met een ketel van 100 ltr alleen fruit.gr.Chris en sucses met het stoken.

(@degitaar)
Active Member

Ik ben David, 33 jaar geboren en getogen in Vinkeveen en nu al een paar jaar whiskyfanaat. ben een jaar geleden begonnen met het rijpen van mijn eigen blends, maar hoopte altijd al eens een eigen whisky te maken, maar dacht dat dit onmogelijk was op kleine schaal. Maar ben nu begonnen met het maken van mijn eerste mash en eerste stook, ik verwacht niet dat er een 96 punter jim Murray whisky uitkomt, maar het lijkt me fantastisch als er na enige ervaring een lekker whisky uitkomt van vinkeveense bodem. net mijn eerste vraag gesteld op dit forum en na enige minuten al reactie! super leuk om deel uit te maken van dit clubje gepassioneerde stokers, en hoop anderen straks met mijn ervaring ook te kunnen helpen.

Proost!

(@Anoniem)

David,welkom,het is een vd.leukste forums zijn allemaal zeer behulpzaam maar stangen mekaar ook,Ik noem geen namen Nimrax en Lummel maar ik hoor er niet bij ben ik te serieus voor.gr.Chris.?

(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

David welkom. En stangen? Dat is toch ook een beetje stoken,Chris 😉

(@Anoniem)

Inderdaad Nimrax,bij mij is de dementie al bezig.????

Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Welkom voor alle nieuwe leden! Er zijn de laatste tid veel mensen bijgekomen, echt heel leuk!

Ook nieuwe leden zijn natuurlijk welkom op de stookforum barbecue 30 Juni. je kunt je hier aanmelden!

Het kost niets en je kunt zelfs blijven overnachten! Gezellig proeven van zelfgemaakte dranken, lekker eten, muziek etc.  Er is nog genoeg plek, en anders maken we gewoon wat meer plek!

Het wordt een dag met mooi weer dus laten we er een Top dag van van maken!

(@lummel)
Famed Member

David,welkom,het is een vd.leukste forums zijn allemaal zeer behulpzaam maar stangen mekaar ook,Ik noem geen namen Nimrax en Lummel maar ik hoor er niet bij ben ik te serieus voor.gr.Chris.?

En weer Lummel, mijn moeder verzuchtte altijd" het zal jantje de boer niet wezen" Geen idee waar dat vandaan komt ben dronken maar eigenlijk een pietsje, heel klein pietsje hoor.. stoned. Zal t.z.t wel eens googelen op Jantje de boer. Kan mijn moeder ook bellen natuurlijk maar die hoort het gelijk. Kan de  brave vrouw weer niet slapen s'nachts.

En jij Nimrax? 

munckerik
(@munckerik)
Lid

Jantje de Boer....

Het zal Jantje de Boer niet wezen, was een reclameslogan uit een wasmiddel lreclame (vlekkenkampioen).

(@lummel)
Famed Member

Jantje de Boer....

Het zal Jantje de Boer niet wezen, was een reclameslogan uit een wasmiddel lreclame (vlekkenkampioen).

Aha, ben inderdaad een vlekkenkampioen. Weer wat opgelost. Ga nog eens vredig dood. 

(@capo70)
Honorable Member

Ben even een tijdje druk geweest, maar manmanman... wat een hoop nieuwe leden, goed om te zien, dus bij deze :

Allen WELKOM op dit leuke en interessante Forum en..................

vergeet je niet aan te melden voor de BBQ 😉 !!!!

(@capo70)
Honorable Member

HAHAHA, ahum Jan, zie nu pas dat je boven mij al iets van de BBQ had geplaatst 🙂 .

(@topcase)
Active Member

Hallo allemaal,

Helaas kan ik niet naar de BBQ omdat onze dochter jarig is en ons verwacht. Ons groepje gaat druk uitoefenen om volgend jaar haar verjaardag maar op een andere dag te gaan vieren. Kunnen wij lekker naar de Blokhut? Zoals jullie weten hebben wij nu ons eerste stookwijn staan (gebruik gemaakt van Turbo gist van de stookwinkel, suiker AH en gemeente pils 25 liter)

Inmiddels zijn we 10 dagen verder en zijn we van plan om 10 liter van de stookwijn te gaan stoken als eerste start en inwijding van de T500 (stookwinkel).

Ik heb weer een paar vragen die ongetwijfeld ergens besproken zijn, maar jullie vriendelijkheid stijgt boven alles uit en maakt dit forum juist zo leuk (zo, weer een paar veren ergens ingestoken ?)

De stookwijn zit in zo’n mooi vat (ook weer van...) krijg last van de reclame commissie ☝️

Daar zit een kraantje aan. Is het gewoon aftappen van de stookwijn? Komt er dan geen sediment mee door de werveling? Je leest zoveel, turbo clear, kookzak twee weken laten staan, filteren met een koffiefilter. Ik kan me zo voorstellen dat je zo weinig mogelijk van dat spul in die T500 wil hebben. Graag advies van jullie.

Dan lees, hoor ik ook verschillende manieren om de voorloop etc. te testen. De vorige keer kreeg ik van Nimrax, Lummel, René enz goede adviezen in (nee, geen Kim Holland) maar Jip en Janneke taal. Als jullie nog niet teveel op hebben hoor ik weer graag van jullie.

Vorige uitleg was Top!

Lamleggertje
(@lamleggertje)
Eminent Member

Gericht aan mijn geachte drinkebroers,
Allereerst verheug ik mij zeer op het komende weekend, maar de reden waarom ik mij tot jullie wend is de volgende:
Ik ben een groot liefhebber van slivovic. Doordat ik erg veel al in de jaren 60 en 70 in het voormalige Joegoslavië geweest ben, heb ik destijds noodgedwongen kennis moeten maken met de alcoholische versnapering “slivovic”. Ik moet echter bekennen, dat dat mij erg goed bevallen is. Nu ik deze hobby weer nieuw leven aan het inblazen ben, wil ik mij ook gaan toeleggen op boven vermelde lekkernij. Wat wil nu het geval, in het dorp waar ik woon is er iemand met veel grond om zijn huis waarop de nodige pruimenbomen staan. Tevens heeft deze heer verkering met een buurvrouw van mij. Deze week, ik de stoute schoenen aangetrokken en deze buurvrouw in mijn “STOKERIJ” uitgenodigd om bij mij een zelfgestookt jenevertje te komen drinken. Daar had zij wel oren naar. Na er wat drank in gegoten te hebben, haar gevraagd wat haar aanbidder met al die pruimen gaat doen. Daar maakt hij pruimen jam van voor zijn familie. Hoe is het mogelijk, wat een verspilling! Haar toen voorgesteld om haar minnaar toch maar op andere gedachten te brengen, een paar kistjes met pruimen aan mij af te staan, voor de productie van slivovic. Als tegenprestatie mijnerzijds haar een fles van dit geestrijk vocht voor haar en haar minnaar in het vooruitzicht gesteld. Daar had zij wel oren naar; in de nabije toekomst te mogen nippen aan een glaasje slivovic. Dus nu haar liefhebber op andere gedachten brengen om zodoende deze jamverspilling een halt toe te roepen en zo de pruimen een veel betere bestemming te geven. Hoe dit verder af gaat lopen, laat ik jullie nog weten.
Reden, waarom ik dit schrijf, kennis uitwisseling fruit vergisten en daarna stoken. Zelf heb ik totaal geen ervaring met het stoken van fruit, dus alle adviezen zijn zeer welkom en hoop dan ook komend weekend met jullie hierover van gedachte te kunnen wisselen. Misschien zijn er ook mede drinkebroers het komende weekend aanwezig, die deze kunst beheersen en eventueel een monstertje, slivovic, van hun broedsel, bij zich hebben, waarmee zij tonen, een kwalitatief hoog niveau bereikt te hebben.
Tot komend weekend bij het barbecue gala.
Lamleggertje.

Pagina 110 / 282
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?