Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 113 / 282

(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Welkom,Lambic.gr.Chris

(@firestarter)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi, Ik ben Rick en woon in de pittoreske bollenstreek. Ik liep al langer rond met het idee om eigen drankjes te gaan stoken. Dit was geboren na het zelf maken van een dropshot variant met Vodka en speciale snoepjes die we in het buitenland tegen het lijf liepen. Vervolgens was mijn zwager mij voor met de aanschaf van een alambiek waarna de zin in stoken alleen maar groter werd. Nu heb ik van de week via markplaats een 2e hands T500 gekocht die ik zondag aanstaande ga ophalen in het mooie Limburg. Zodra hij thuis staat dan zal ik foto's van de opstelling erbij zetten 😉
De reden dat ik mij heb opgegeven bij dit forum is tweeledig: A. om eerst te leren van jullie die er al langer mee bezig zijn en B. om mijn ervaringen te delen die ik ga opdoen.
Groet,Rick

(@rrillaerts)
Honorable Member

Welkom Rick op dit leerrijke forum. Zowel voor Luik A als B ben je meer als welkom. Grts RenéR

(@firestarter)
Active Member

Dank je wel RenéR !

(@Anoniem)

Rik welkom,we delen graag info,en helpen elkaar.gr.Chris.V

(@Anoniem)

We zitten bijna met 1000 leden,het gaat snel,dadelijk een nieuw prrogramma op tv.nederland stookt,inplaats van kookt.het blijkt dat het forum bij veel mensen in goede aarde valt,Jan heeft goed gegokt,?????

(@willempy)
Estimable Member

??????? voor Jan. Op naar de 2000!

(@Anoniem)

Dat heeft Jan ook verdiend,hij heeft niet alleen het forum opgericht,maar ook de reisjes naar Zweden en niet te vergeten de bbq.dus van mij een staande ovatie.????????

Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Zoveel eer is niet nodig hoor Chris, we maken het forum met zijn allen! Zonder jullie allemaal was het maar gewoon een website, de leden hebben het tot een succes gemaakt.

Geniet van je verblijf in Roemenie Chris! We denken aan je!

(@Anoniem)

Ok dan drink ik er een op jou en alle leden,noroc?gr.uit Roemenie.

(@topcase)
Active Member

Potverdikkeme. Had ik een verschrikkelijk mooi stuk geschreven met als begin hoe het met de BBQ was gegaan en dat ik (wij) gezegd hebben dat onze dochter volgend jaar maar haar verjaardag op een andere dag moet vieren als het maar niet op de BBQ dag zou vallen. Daarna kwam er een grap over Kim Holland (weet hem niet meer) en daarna een verslag die ik beloofd had van onze eerst keer stoken met de T500. Al schrijvende kwam de bodem van de fles wijn die naast me stond steeds meer in zicht en omdat het zo gezellig was op ons balkon (wij kijken zo richting zee) nog maar een fles gepakt en vanmorgen dacht ik: "ik krijg helemaal geen tegenbericht" zoeken in mijn verstuurde mail wat natuurlijk onzin is want dit wordt niet per email verstuurd en me afgevraagd heb ik teveel reclame er in gezet over de Stookwinkel? Want bij het opsommen van wat wij gedaan hebben heb ik steeds vermeld wat we gebruikt hebben met alle namen , waardes etc. en wat we bij de Stookwinkel gekocht hadden (alles dus)

Ben ik geroyeerd vanwege al die reclame, ben ik verbannen naar een ander onderwerp?

Toch maar even wat opschrijven want beloofd is beloofd. ook had ik foto's gemaakt van onze eerste actie met de T500. Wat een geweldig ding en wat kinderlijk eenvoudig om uit 21 liter water 2 1/2 liter mooie en lekkere alcohol te krijgen met een percentage van 94% Misschien dat dat kwam omdat onze techneut er een vermogens regelaar op gezet had die er voor zorgde dat de uitlooptemperatuur vrijwel constant bleef. Deze bleeft een paar tiende graad onder de 60 graden en er een paar tiende boven. Geen geregel, maar twee keer ingesteld!

Nu heeft onze techneut vijf sensoren die hij aan de ketelwand wil plaatsen (we hadden er nu maar 1) en die wil hij op verschillende hoogtes aanbrengen en zo het proces volgen via een app. die app gaat hij ook gebruiken om het vermogen automatisch te laten regelen. Hij mompelde en zei waarom, maar ik was zo enthousiast over die eerste stook dat het mij niet meer kon schelen wat hij zei en wat het nut ervan zou zijn?

!e stap was stookwijn maken van Turbo gist uit de Stookwinkel, 8 kilo suiker bij AH en 25 liter water bij de gemeente vandaan en dat in een vat van 31 liter bij de Stookwinkel vandaan. 1e week pruttelde de boel keurig, tweede week werd het allemaal wat rustiger. 2e stap beginnen met aftappen en overhevelen van 10 liter stookwijn (het was tenslotte onze eerste keer) De T500 aan met de vermogensregeling. We hebben er ook nog een waterkoelertje bij waarmee je de waterstroom keurig kunt regelen en waar die vandaan komt weten jullie wel inmiddels. Koeler bijgezet toen de temp. 50 graden aangaf en toen de temp op 60 graden kwam en de alcohol (alhoewel alcohol) begon te lopen. De temperatuur bleef keurig stabiel (niets meer aan gedaan) De eerste 100 ml geroken en een klein beetje voorzichtig geproefd om er een gevoel bij te krijgen, de tweede 100 ml hetzelfde en de derde. Daarna besloten we dat het prima smaakte en rook. Maar we gingen door met iedere keer 100ml apart te zetten en te proeven. Daaruit bleek later weer dat de 3e 100ml die wij eerst al aardig vonden helemaal nog niet zo aardig was en hebben besloten de 4e en de 5e te bewaren voor de volgende stook en bij de wash te doen. De tail hebben we ook er afgehaald en hielden 1 /1/2 liter prachtige goed smakende alcohol (niet zo door het strotje hoor) over van 94% Foto's ga ik aanleveren. Weet alleen nog niet hoe. We hebben er een biertje bij gedronken en het was een gezellige avond met een leuke hobby. 

Nu had mijn vrouw zwarte bessen geplukt en die heb ik op de 40% alcohol gezet met vanile, kaneelstok, lichte kandijsuiker en het smaakt nu al lekker!

Dit had ik beloofd en het is jammer genoeg niet zo'n leuk stukje geworden. De volgende keer plaats ik dit soort zaken onder de kop T500

Topcase

(@rrillaerts)
Honorable Member

Topcase als ik het goed begrijp heb je een sugarwash gemaakt van 8kg suiker , turbogist eenaangevuld tot 25 liter. Nu weet ik niet of je een kolom hebt of de koperen helm van de T500 maar aan de hand van het alciholpercentage denk ik nu maar eens de kolom. Bij suikerwash heb je geen voorloop of iets dergelijks nodig en kan je alles op 100 % vermogen stoken tot er geen alcohol meer uitkomt. Op 25 liter zou je normaal een 4.5 a 5 liter alcohol moeten halen van ca 92% . Een tweede keer stoken is niet nodig. Vermogensregelaar is ook niet nodig .... die heb je enkel nodig als je met een koperenhelm stookt en whiskey of iets dergelijks maakt. Bij een sugarwash gebruik je de kolom en daar regel je de temperatuur met je watertoevoer. bij de koperen helm regel je niet meer het waterdebiet . eens je de temperatuur bereikt hebt dat de alcohol begint te druppen regel je je vermogen met een vermogensregelaar zodat de druppels constant blijven.Grts RenéR

(@topcase)
Active Member

RenéR,

Wij hebben de RVS kolom en we hebben de eerste keer 10 liter gebruikt van de wash en daar 1 1/2 liter alcohol uitgehaald. Misschien was ik daar niet duidelijk genoeg in.

Als jij zegt dat je geen voorloop hebt, geloof ik je direct, maar het eerste wat we afgenomen hebben rook naar spiritus en de tweede naar nagelremover, thinner enz. Wij hebben allerlei luchtjes voorbij zien komen en omdat we alles opgedeeld hadden om gewoon er een gevoel en smaak  bij te krijgen was het naar ons gevoel en smaak best de moeite waard om dit te doen. Wij hebben met drie man geroken en geproefd met natuurlijk een veiligheidsmarge in ons achterhoofd omdat we van alles hebben gelezen en bekeken (you tube)

De een zegt geen voorloop en de ander zegt weer voorloop en wij gingen voor:” veilig en lekker”

Er zat echt smakenverschil in de verschillende potjes die wij hadden en hebben dat “ruiken en proeven” een paar keer herhaald. De verschillen waren best “van groot tot minimaal” en zoals jij het doet (geen voorloop) heb je natuurlijk geen smaak en geur verschil omdat het een smaak wordt.

Het was een mooie proef en een leuke kennismaking met de T500. En vooral het gemak waarmee je zo,n hoog percentage haalt was verassend! 

Later hebben de twee andere partners de tweede 10 liter gedaan en daar kwam ook ruim 1 1/2 liter uit. Zal meer geweest zijn omdat vanuit die eerste 10 liter bij de tweede keer gevoegd zijn. Misschien zijn al aan het nuttigen geslagen zijn? maar dat  erteld het verhaal niet.

Voor zover ik weet was het bij elkaar dus 3 liter van 94% veilige, schone, zuivere, lekkere smakende en ruikende alcohol.

Ik denk dat als wij zeker weten dat er geen voorloop nodig is wij er ook zullen toe overgaan, want dat is alcohol misbruik als we iets weggooien wat bruikbaar is.

overigens was het erg leuk om dit met elkaar te stoken onder het genot van natuurlijk een lekker biertje?

Zijn er meer mensen die zeggen dat je geen voorloop bij de T500 RVS reflex kolom is?

Ik ben benieuwd naar de reacties

gr/ Topcase

munckerik
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Zijn er meer mensen die zeggen dat je geen voorloop bij de T500 RVS reflex kolom is?

Ja.

Maar dat ligt niet zo zeer aan de apparatuur maar aan de combinatie apparatuur suiker-wash.

(@basvo)
Eminent Member

Hallo, na al een hele tijd rondgekeken te hebben op dit forum toch maar eens een account aangemaakt.

Ik ben Bas en ben 23 jaar, woonachtig in Limburg. Pas sinds een maand of 2 is dit mijn nieuwe hobby. Na het kijken van het programma Moonshiners op Discovery ben ik op het internet gaan kijken of ik dit niet eens zelf kon doen, en dan te expirimenteren met verschillende smaken. Toevallig kwam ik dit forum tegen, en zag dat er dus een hoop andere mensen in Nederland dit al aan het doen waren voor de hobby en tot mijn verbazing dus een hele community voor was. Na het opdoen van de nodige informatie heb ik samen met LexVul een ketel gebouwd van een oude boiler. Dit is momenteel nog in de afrondende fase. Dus heb nog niet echt de nodige kennis om andere te helpen helaas, maar dat komt hopelijk nog wel.

Groetjes,

Bas

Pagina 113 / 282
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?