Welkom Martin
Leuk, ik ben benieuwd!
Martin, welkom. Veel rum info hier dus dat zit goed. Cheers man! 😉
Dank jullie wel! Ik heb me ingelezen (bedankt voor het handboek voor beginners trouwens!) maar heb toch nog even een vraag:
Als de stookwijn klaar is, en ik heb het een paar dagen laten rusten, kan ik dan de stookwijn aftappen, en het bezinksel weg doen? Of moet ik nog iets aan de stookwijn toevoegen nadat het is uitgegist, voordat ik het aftap?
Mijn naam is Geert en ik ben terug begonnen met het maken van wijn en alcohol. ik had het nog gedaan zo'n 30 jaren geleden maar ben er toen mee gestopt bij gebrek aan tijd. Ik ben mij volledig aan het toeleggen met het stoken van alcohol dit door gewoon suiker te vergisten. De eerste stook processen zijn geslaagd en bij de eerste stook had ik al een gedeelte die 70° haalde.
Welkom Geert, op dit geweldige forum.
Of moet ik nog iets aan de stookwijn toevoegen nadat het is uitgegist, voordat ik het aftap?
Je kan nog klaringsmiddel gebruiken maar is niet noodzakelijk. Mooiste is als je met een kraantje onderin je ton de stookwijn kunt aftappen. Zorgt ervoor dat je het bezinksel niet mee stookt. Cheers alvast 😉
Ziet er goed uit, Geert! Welkom en stook ze 😉
Welkom van weg geweest Geert,zo zie je maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan,blij dat je weer tijd hebt en deze mooie hobby weer opgepakt hebt,en zo te zien niet verleerd.
Welkom Jack
Welkom Will
Ik ben al jaren een stoker mijn leeftijd is 74 jaar.
ik woon in de Kop van Noord Holland
met een paar vrienden hebben we een T500 met kolom aangeschaft en die wordt intensief gebruikt.
Mijn doel is om een zo zacht mogelijke jonge jenever te maken, maar wat ook erg lekker is mijn Gijn, Limonchello en Sloe-Gin
Welkom Koolmees.
Een zo zacht mogelijke jenever..... goede distillatiemout gebruiken.
En een paar keer terug verdunnen naar 40% en terug de reflux in. Het wordt elke keer beter. Ik ben geloof ik een keer tot 5 keer herstoken gekomen en na 4 keer merkte ik geen of nauwelijks verschil meer. Je verliest iedere keer wel wat alcohol, maar dat is niet erg als dat het slechte spul is toch? De engeltjes moeten ook af een toe een verzetje hebben.
Welkom Koolmees,wat Lummel zegt dat klopt.sucses.gr.Chris.