Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 134 / 282

Berichten: 3
(@jackgeerts)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Goedemiddag,

ik ben Jack en woonachtig in het oosten van het land. Sinds kort ben ik in het bezit van een keteltje voor het stoken van alcohol met als doel het maken van bijv. limoncello of ouzo.

Vraagje: ik heb ongeveer 22 liter stookwijn gemaakt van:

-8 kilo suiker, 7 gram citroenzuur, 12,5 gram voedingszout, zakje turbogist en zakje vloeibare koolstof.

Starttemperatuur 30 graden en vervolgtemperatuur 23 graden dmv een verwarmingselement.

Nu na 6 dagen begint het gisten af te nemen en heb ik een monster genomen en wat blijkt?

0,0% alcohol !! Hoe kan dit, volgens de verpakking van de turbogist zou het alcoholpercentage ongeveer 20 % moeten zijn.

Wat doe ik fout??

munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Welkom Jack.

Voedingszout en citroenzuur is met turbogist niet nodig.

Ik denk dat je met een alcoholdobber meet....... dan meet je altijd 0% in een stookwijn. Je kunt stookwijn met een vinometer meten of.... met een hydrometer of refractometer maar dan moet je ook je start SG hebben gemeten om het uit te kunnen rekenen.

En er zit zeker alcohol in hoor 😉

aukedebier
Berichten: 320
(@aukedebier)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom Jack. Als het 6 dagen heeft staan gisten, zit er zeker alcohol in. Ik gebruik helemaal geen meter. Ik proef voor het gistproces en erna. Er voor is het behoorlijk zoet, erna is het zurig / droog. Nog wel even laten klaren, voor je gaat stoken.

@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom Jack,

Ik kom ook uit het mooie oosten van het land,

Erik heeft gelijk wat betreft het meten van het alcohol percentage,

Succes met het stoken.

Groet, @ndré

aukedebier
Berichten: 320
(@aukedebier)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hmmm... En dan zeggen ze dat de wijzen uit het oosten komen..?!

Berichten: 85
(@crispi)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo, ik ben Chris uit Belgisch Limburg. Nieuw op het forum maar lees al even mee. Heb een 20 l RVS ketel en al een keer of 10 gestookt. Paar keer met honing-shine en paar keer met suiker voor alcohol om likeurtjes te bereiden (zoals limoncello) Ik heb al wat langer geleden een opleiding in de scheikunde gehad en pak graag alles wat wetenschappelijker aan...Ik experimenteer dus ook graag!

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Jack welkom. En Auke, wijzen uit het oosten of idioten uit het westen, ik zeg cheers man!

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Heey ChrisPi, leuk dat je ook meedoet. Welkom en we zijn hier dol op experimenten.
Cheers man 😉

@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hallo Chris,

Welkom op dit leuke en leerzame forum.

Groet, @ndré

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom C(h)risPi

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Welkom Chris,gr.Chris.

Berichten: 3
(@jackgeerts)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb gelijk een vinometer aangeschaft en dank zij de supersnelle levering gisteren een meting gedaan.

Ik mat een alcoholpercentage van 24%, niet slecht toch?

aukedebier
Berichten: 320
(@aukedebier)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Jack.. Dat is zeker niet gek!

Berichten: 5
(@funloving)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo, ik ben Martin. Ik maak graag rum, goede rum vind ik heerlijk, en door het zelf te maken kan ik de smaak naar mijn hand zetten. En het geeft je wat leuks te doen naast een druk leven natuurlijk.

Natuurlijk hoop ik er een leuke hobby aan te hebben, en hoop hier veel te kunnen leren!

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Martin welkom,en de leden zijn graag bereid hun kennis te delen.gr.Chris

Pagina 134 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?