Heey Tycho, Welkom! We wonen vlakbij elkaar trouwens, ik heb de NH duinen en noord zee in mijn achtertuin..ok paar km verder. Goed bezig en ja, wat je verprutst kun je later altijd de alcohol weer uit terugwinnen. Cheers man, 😉
Welkom Tycho,bij de fam.van stokers,en prettig gestoorde,alcohol verspillen is inderdaad jammer.die drinken we.heb je vragen,ze worden graag beantwoord,en domme vragen bestaan niet.gr.Chris.
Welkom Tycho, Het ge-DDOS is gelukkig voorbij en bijna vergeten.
En alcohol verspillen is niet nodig. We wachten op je gelukte recepten, en horen uiteraard ook graag de mindere recepten. Voordeel als je experimenteert is, dat je op een dag een drank maakt, die de standaard gaat worden, voor al je volgende ideeën.
Sköll William
Welkom Hans en proost. Ooit heb ik ook zo'n ketel, maar nu nog niet want ben de stookkunst aan het bestuderen. Waarom een dubbele condenser?
Heb ik nog een beetje reflux, heb hem volzitten met soort rvs spons. In mn kijkglas kan ik de reflux zien en met kraantjes de koeling in de condensors regelen
Welkom nieuwkomers! Willen jullie er wel op letten niet halverwege dit 22 paginas tellende topic te reageren, dan is je berichtje niet terug te vinden. Als je aansluit bij de laatste berichten lezen we het vlot ? veel plezier op het forum ???
Als je aansluit bij de laatste berichten lezen we het vlot
Kan nog net volgens mij..... 🙂
Welkom Tycho, heerlijk dat prutsen want daar wordt de volgende alleen maar beter van. Voor je het weet heb je een drankje compleet naar eigen smaak en idee en die smaakt altijd beter.
Bedankt allemaal voor de hartelijke welkom. Deze week heb ik even niets te stoken en gebruik ik de tijd om de ketel en de rest eens te poetsen. Het oog wil ook wat... Gelukkig staan al mijn gisttonnen en flessen vol en is er volgende week weer wat te doen!
Omdat ik gister een stook aan het doen was met de walnoten maar een beetje aan de knutsel gegaan en wil ik jullie voorstellen aan mijn thumper..
Een koperen plaatje op maat gemaakt en de kopren leiding er aan vast gesoldeerd. Als afsluiting een siliconen ring gemaakt van een matje van de Action.
Gebruik zal met een 2de stook turbo zijn of met kruiden... gaan we testen waarmee het allemaal kan. Als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag.
Ik had mijzelf dus beter "Der Johann" alias "Das Gespenst" kunnen noemen hahaha. Ik hoop hier veel te leren. Binnenkort maar eens een lijstje maken voor de aankoop van een set. Het wordt in ieder geval een mooie koperen ketel uit de stookwinkel. Zijn er nog andere zaken die handig zijn om direct mee te bestellen?
Ik weet niet wat je allemaal al wel of niet hebt maar heel Stookwinkel is een grote snoepwinkel vol met allerhande bruikbare spullen.
Ik weet niet wat je allemaal al wel of niet hebt maar heel Stookwinkel is een grote snoepwinkel vol met allerhande bruikbare spullen.
Ik heb nog niets. Hooguit wat glazen en maatbekers uit het keukenkastje. En de kelder natuurlijk. Is er nog een bepaalde minimum omgevingstemperatuur nodig voor het stoken eigenlijk? De kelder zal wat koeler zijn dan de keuken natuurlijk.
Bonkstmeister ik stook gewoon buiten,het maakt niets uit waar je zit,als het maar gezellig is,en wekom op het forum.gr.Chris.
Stoken kun je overal, zelfs buiten.
Wat je nog nodig hebt is een vergistingsvat, iets om je SG en alcoholpercentages te meten, gist, te vergisten materiaal (suiker of fruit of mout of....). En een heleboel geduld 🙂
Welkom Thumper,
Hoop dat nu je hier jezelf hebt laten zien, je een hoger en stabieler alcohol leven kunt gaan leiden.
8 tot 10 graden is voor een ondergist het minimum aan temperatuur, maar met een warmte riem en/of fermentatievat isolatie kom je een heel eind, omdat gist ook een temperatuur verhoging teweeg brengt. Ik heb het dan over bier gisten, met gewoon bakkersgist is 10 tot 12 graden haalbaar, de smaak is natuurlijk een ander verhaal. Voor whiskey gebruik je whiskey gist, en zo heeft elke gist zijn eigen doel en temperatuur.