Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 155 / 282

(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Wordt er veel gespoten op graan of valt dat wel mee? Ik heb trouwens nog wat anders Chris. Ik kan wellicht aan Iraanse saffraan komen via een vrouw die ik zaterdag sprak en die bevriend is met een Iraanse.

Jij gebruik dat spul toch waar dient het precies voor. Uiteraard voedsel maar het wordt ook in verband gebracht met gezondheidsvoordelen. Weet jij welke

aukedebier
(@aukedebier)
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Helaas heb je gelijk. Nederland heeft best goede en biologische veredelaars, die veredelen om het gebruik van chemische middelen te minimaliseren. De veredelaars die populaire soorten maken, zijn bijna allemaal overgenomen door Monsanto / Bayer.  Die spelen dat smerige spelletje.

(@nimrax)
Lid

waar dient het precies voor. Uiteraard voedsel maar het wordt ook in verband gebracht met gezondheidsvoordelen. Weet jij welke

Lummel, check this.. 
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/105597-de-geneeskracht-van-saffraan.html

en val om van verbazing...

aukedebier
(@aukedebier)
Reputable Member

@Lummel: In Nederland wordt niet veel gespoten. Alhoewel je beter voor biologisch kan kiezen. Het paardemiddel Roundup (Monsanto) is nog steeds toegestaan in NL. Je zou er van uit kunnen gaan dat een biologische boer dat niet gebruikt. Daarnaast wordt er internationaal veel in graan gehandeld. Dus wie weet waar het vandaan komt.. En welke regels daar gelden mbt chemicalien.

(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik krijg de safraan uit Iran ook veel van mijn andere kruiden,kanneel gebruik ik elke dag in mijn koffie max een theelepeltje,de rest word in de keuken gebruikt,zo ben ik ook zeker dat ik de orginele kruiden krijg,een vriend brengt ze speciaal voor ons mee.want kanneel zijn ook twee soorten.ik wil de goede.neem ook mijn knoflook mee uit Roemenie is bio gekweekt,als hij op is laat ik nieuwe sturen incl.mais,kruiden etc.daarom is die ouwe nog zo gezond,wat je eet en drinkt ben je.

(@lummel)
Famed Member

Lummel, check this..  https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/105597-de-geneeskracht-van-saffraan.html

en val om van verbazing...

Die site kende ik al, maar Chris gebruikt het zelf ook las ik eerder.  Dus hij is ervaringsdeskundige, wat weet hij eigenlijk niet! 

(@lummel)
Famed Member

@Lummel: In Nederland wordt niet veel gespoten. Alhoewel je beter voor biologisch kan kiezen. Het paardemiddel Roundup (Monsanto) is nog steeds toegestaan in NL. Je zou er van uit kunnen gaan dat een biologische boer dat niet gebruikt. Daarnaast wordt er internationaal veel in graan gehandeld. Dus wie weet waar het vandaan komt.. En welke regels daar gelden mbt chemicalien.

Auke, ik ga toevallig vandaag een bestelling doen bij brouwmaat voor 2 fermenters maar heb geen zin in 2 keer het zelfde recept. Dus bestel sowieso het pilsrecept, de overige recepten trekken me niet zo omdat ik dan mijn eerste brouwsel niet kan vergelijken maar heb wel zin om een DAB er maken. Als dat bij broumaat te bestellen is. Anders kies ik een ander, voor mijn part een tripel zoals Westmalle of kolsch spuug ik ook niet in. Maar Weet jij een recept voor DAB of als erik al wakker is, kan je me vertellen wat ik moet bestellen. 

(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Het stomme toeval wil dat alles wat gezond is ik ook lekker vind,wat niet gezond is lust ik ook niet,ik rook wel,maar ik lust graag ijs maar het vreemde is dat ik het bijna nooit eet.verdiep me wel een beetje in de voeding.ik ben de enige van mijn broers die geen hart problemen heeft of wat dan ook,en er zijn er bij die niet drinken of roken,maar wel echt rotzooi eten,en nu nog.de meeste mensen gaan hun eetpatroon veranderen als ze ziek zijn,ik doe dat voor ik ziek word.heerlijk als je mag drinken tot je 105

aukedebier
(@aukedebier)
Reputable Member

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.. Je zou brouwhulp kunnen proberen?

munckerik
(@munckerik)
Lid

Maar Weet jij een recept voor DAB of als erik al wakker is, kan je me vertellen wat ik moet bestellen. 

Ik ben wakker Lummel 😉

Helaas heb ik geen DAB recept. Ontwikkelen van recepten vergt behoorlijk wat tijd en ik moet soms ook aanpassingen doen omdat de variëteit van bio mouten en bio hopsoorten wat beperkter is dan de gangbare. 

(@lummel)
Famed Member

Dat is jammer en de overige recepten liggen me niet zo. Weet je wat ik bestel gewoon 2 keer de pils en je zou er bij een een ander soort gist bij doen toch? Is ook best een leuke uitdaging achteraf, wat maakt gist qua smaak uit? Ook leuk om te proberen. Verder ben ik op je site aan het snuffelen en ik zal een hopzakje nodig hebben verwacht ik en jodium zocht ik ook al. Mooi dat je die hebt. Moet ik nog iets met brouwzouten doen? Ik hou het liefst alles zo neutraal mogelijk. 

aukedebier
(@aukedebier)
Reputable Member

Je kunt daarnaast nog variëren met hop, natuurlijk.

munckerik
(@munckerik)
Lid

Klopt, het zijn drie erg verschillende biersoorten. Tripel,dubbel, blond....en IPA, ze zullen allemaal wel komen hoor. Ben nu bezig met een Dusseldorf Alt maar weet niet of dat een pakket gaat worden.

Wanneer je 2 pakketten besteld zal ik bij de ene een andere gist doen. Een andere gist kan zo een andere smaak(beleving) opleveren.

Brouwzouten.... legt er een beetje aan wat je met je water gaat doen. Ga je osmosewater gebruiken dan moet je wel wat aanvullen. Calciumsulfaat verhoogt je tijdelijke hardheid en verlaagt je pH (zorgt ook voor een wat bitterdere smaakbeleving). Calciumchloride verhoogt je pH waarde en zorgt voor een zoetere smaakbeleving. Met melkzuur kun je makkelijk je pH waarde wat verlagen. Zorg dat je wort een pH van rond de 5,4 heeft, dat vindt je gist prettig 😉

(@lummel)
Famed Member

Water ben ik nog niet uit maar ik heb ooit actieve kool gekocht, weet niet waar ik meen ooit in Meteren waar we ook kirsch hebben gehaald. Kan ik hiermee kraanwater zuiveren? Wie weet het? 

Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

En pH 5,4 zorgt ook voor een mooie omzetting tijdens maischen.

Als tussen 5,2 en 5,6 zit is het goed met maischen. Let wel op dat je de pH van je wort bepaald als het 20 °C is, ook als je een pH meter met compensatie hebt!

Pagina 155 / 282
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?