welkom karel
Hoi aukedebier voor beide, eigenlijk gewoon voor iedereen die wil bijleren
Hartelijk dank voor de mooie commentaren!
De installatie heb ik inderdaad volledig zelf gemaakt en had wel het geluk dat een kennis oud ijzer marchand was en ik er veel van het materiaal mocht uitzoeken. De koeling is zo gemaakt dat ze past op de grote en kleine ketel, ook op deze om Gin te stoken. Alles is zowat compatibel. De dikke kolom van 8 cm doormeter met deflector is gevuld met glazen rachingringen en er is een vierdubbele koeling die eerder op een trompet lijkt. Het stoken gaat erg vlot en 5 liter alcohol is na de opwarming op minder dan een uur gedistilleerd. Ik heb de gewoonte om grotere volumes te stoken, dan kom ik langer toe om allerlei experimenten te doen. Ik bestelde onlangs nog wel de T500 alambiek om kleinere stooksels uit te testen. De service van Stookwinkel is héél goed en kan ik aan iedereen aanbevelen!!!!!!!!!!!!
Vroeger hield ik alle meters goed in de gaten maar al vlug ontdekte ik dat het stoken vanzelf gaat. Aan de beginnende stokers wil ik nog wel meegeven om altijd voorzichtig te zijn want ik had met een overkokende ketel al wel een eens beginnend brandje en doe de gistvaten niet te vol of je ruimte staat s'morgens onder de plakgist. Ondertussen leerde ik iemand kennen die bier brouwt en dat is handig want hij bezorgt mij zijn overschotten van het mouten …. en hij krijgt van mij lekkere whisky
mijn ketel,
Wat een juweeltjes. Je zou voor minder na een stook zulke apparatuur in je living plaatsen ipv in een garage of schuur. De eerst komende jaren heb ik geen tijd om zelf te bricoleren maar dit komt nog wel.
Ja, toen de ketel pas af was, was ik er zo fier op dat ik hem aan straat voor de venster zette …. toen blonk alles nog mooi. Nu staat alles in de veranda als ik niet stook want er kwamen teveel pottenkijkers en dat is niet goed.
5 liter in minder dan een uur Karel?
Ik doe iets niet goed, fijnstook 5 liter in goed 4 uur en gestopt bij 30% ?.
Heb jij je ketels van een tekening of uit het hoofd? Ik ben er reuze nieuwsgierig naar want ben ook aan nadenken om een andere te gaan bouwen.
Beste Paolo, Ik haal niet het onderste uit de kan want ik stook in één run en met half uitgeschakelde deflector gemiddeld op 75 graden alcohol. Het is zo dat je veel water bij de gestookte alcohol moet mengen om tot 40 graden drinkbaar te komen. Het feit dat er bij 75 graden gestookte alcohol al water meekomt, zit er ook smaak in van de basis (peren, appels, granen) en dat is ook meegenomen. Wil ik er meer smaak in dan schakel ik de deflector volledig uit en verwarm ik de ketel tot 90 graden ipv 85. In de eerste run haal ik gemakkelijk 80 graden maar dat zakt stilaan af naar 60 en de alcohol loopt er aan een deftig tempo uit. Als je zo stookt moet je wel de deflector terug inschakelen wanneer de gedistilleerde alcohol onder de 50 graden zakt om het % terug te verhogen want anders krijg je troebele alcohol. De ketel is gemakkelijk te bouwen van een oude koperen boiler en een dikke koperen afvoerpijp, neem die zo dik mogelijk!!! De hoogte en de vulling van je kolom is ook erg belangrijk! Als je vlug wil stoken moet de koeling ook flink aangepast zijn en in combinatie met een pomp en watervat. Bij het verlaten gaat het koelwater eerst nog eens door 50 meter spuitdarm die ik buiten in de schaduw op de grond leg want ook extra koeling geeft om zo terug in het waterreservoir te lopen. Op het internet vindt je genoeg documentatie van hoe het allemaal kan maar ik kan je gerust helpen hoor.
Dank je Karel voor het uitgebreide antwoord.
Mijn boilertje is 20 liter maar wil er niet meer in doen dan max 15. Gelukkig heb ik heerlijk koel water uit mijn 13m3 vijver. Zelfs in de zomer prima. Juist het zelf maken van een leuk ‘stook apparaat’ geeft veel voldoening. Wil wel sowieso een iets grotere boiler zodat ik een 25 stookwijn in 1 run kan stoken, wel zo makkelijk met de tonnen van en 25 liter. Wat je zegt, het internet staat vol met allerlei tekeningen/documentatie, maar toegeven die van jou zag er ook gaaf uit. Het oog wil ook wat natuurlijk. Die waar jij 2 boilertjes op elkaar hebt, aan zoiets zat ik ook te denken. Ik heb hier nog een 10 cm dikke koperen buis van ongeveer 1.50 liggen die ik dan kan wisselen met de bovenste boiler, of smaak of veel alchohol. Ach, een beetje aan het voorbereiden dus. Ik ben eerst nog op zoek naar een grotere boiler maar dat komt wel goed.
Hallo, ik ben Jan kom uit Best en dat ligt bij Eindhoven en omdat ik al een paar jaar een oude inbouwboiler had liggen met de bedoeling die om te bouwen tot stookketel(tje) was ik hier al een tijdje aan het rondneuzen. in een grijs verleden ben ik al eens bezig geweest met wijn maken en eens op hele kleine schaal (laboratorium kolf en koeler) daar eens wat van gestookt, maar dat was niet te zuipen en nu weet ik waarom want het was het eerste wat uit de koeler kwam , dus nooit niks meer mee gedaan maar wel het hele spul bewaard. En dan begint het toch weer te kriebelen dus allerlei rotzooi bij elkaar gezocht en bouwen. Keteltje heb ik voorzien van een 2200 watt verwarmings element die geregeld wordt door een (chinese ) pid regelaar met een pt100 boven in de kolom. Even kijken of ik een foto kan uploaden. Mijn eerste probeersel wordt een suikerwash want dat ligt al klaar maar ik heb toch een vraag hoewel er wordt gezegd dat er in een suikerwash geen methanol zit. maar dat zien we wel. Nou mijn vraag : methanol verdampt bij 65 graden C en ethanol bij 78,4 graden , als ik mijn keteltje opstook tot 65 graden en net zo lang doorga tot er niks meer uitkomt dan de temperatuur omhoog zetten naar 78,4 graden dan moet ik toch goede alcohol krijgen of zie ik dat verkeerd. groeten Jan
Jan op de eerste plaats welkom,in suiker gestookte drank zit geen methanol,die krijg je als je pitten hout en schillen mee stookt,dat is wat wel eens doe,een borrelglaasje weg gooien kan geen kwaad,ik doe dat bij alle drank die ik stook is voor de engelen.dus dat stoken op 65 graden is niet nodig.gr.Chris.
hallo Chris, dat er geen methanol inzit dat begreep ik wel maar het ging mij er om als ik eerst op 65 graden stook (niet met suikermash maar ik noem maar appelwijn) of ik er dan de methanol op 65 graden uit kan halen en dan met een hogere temperatuur de ethanol dus dan hoef ik niet bang te zijn dat er nog methanol meekomt. bvd groeten Jan
Ik stook meestal fruit,ik schil geen appels haal tegenwoordig wel het klokhuis er uit,als ik stook dan laat ik mijn ketel open staan tot het begint te dampen,ik laat hem dan nog een paat min. open staan en maak hem dan dicht.het eerste wat uit de ketel komt een a twee glaasjes gooi ik in een flesje om mijn ramen schoon te maken,ik stook ongeveer 16 jr op een primitieve manier,heb ook altijd de pitten mee gestookt,dat doe ik nog op mijn vacantie adres in Roemenie,tot nu toe ben ik nog niet blind,dus om de methanol hoef je je niet zo druk te maken,gewoon genoeg voorloop weg gooien,ik heb nog nooit meer dan twee glaasjes weggegooid.gr.Chris.
Welkom Jan, methanol verdampt bij een lagere temperatuur dan ethanol, maar is dan ook niet te zuipen, voorloop weggooien, en dan allleen de “drinkbare” alcohol bewaren, en je zit veilig.
Hoi allemaal:)
Ik ben Joris en ik kom uit Soest, ik ben al een jaar of 3 erg geïnteresseerd in alles wat met brouwen en distilleren te maken heeft en ik wil zodra ik het geld heb een au bain marie koperen ketel kopen van 10 l.
Ik wil graag honing vanille moonshine maken en apple pie en een heldere vanille moonshine creëren, ik hoop dat er mensn zijn hier die mij kunnen helpen met hun kennis!