Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 165 / 282

stook
Berichten: 116
(@stook)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik zou ook wel eens een Whisky willen maken , maar stook met een Baby Crystal Dragon , maar dit is in Inox zal dan zeker niet gaan als het geen koper is ?

 

munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Koper is niet echt noodzakelijk. Ik ken de Baby Crystal Dragon niet, is daar geen manier voor om koper in aan te brengen? Koper is sowieso wel een aanrader voor stoken.

dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

ik denk dat de bubbel platen in koper zijn.

stook
Berichten: 116
(@stook)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Voor de moment stook ik met 3 bubbelplaten en een verlengstuk er boven gevuld met koperen sponsen , maar hierdoor krijg je ook veel herdistillatie 

Berichten: 3
(@bart69)
New Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hallo allemaal

Ik ben Bart .Ik heb een paar jaar bier gebrouwen met potten en pannen.Wegens tijdgebrek ben ik daar een paar jaar geleden mee gestopt maar het is toch altijd blijven kriebelen. Een tijd geleden voor het eerst gelezen over de grainfather en aangezien ik ook wil gaan destileren lijkt me dat een perfecte ketel daar voor.Ik heb een klein boomgaardje waar ik wat fruit uit wil gaan stoken. Maar vooral wil ik gin gaan maken.Nou begreep ik dat dat op 2 manieren kan; macereren met pure alcohol ,filteren en terugverdunnen. Of destileren met koperen alambiek en gin basket. Ik kan alleen niet echt vinden wat nou de beste  manier is .Ik hoop hier een hoop te leren en mijn experimenten weer met jullie te delen.

groeten Bart

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Bart,

Gin is een graanjenever met een extra smaak. Een alambiek met ginbasket kan daar goed voor dienen, maar pak je de Grainfather, de T500 deksel, dan kun je met helm en kolom stoken. Ga je alles apart kopen, ben je veel duurder uit.

Berichten: 3
(@bart69)
New Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ha William

Sorry , dat bedoelde ik inderdaad ook .De  grainfather met zowel de refluxcolom (voor hoge alcoholpercentages) plus de koperen helm met koeler (voor fruit en whiskey e.d.)wil ik aan gaan schaffen.Ik vraag me alleen af bij gin welke van de 2 methodes het beste resultaat geeft.En als je met de refluxcolom stookt om uiteindelijk gin te maken ,mag dat dan met een sugarwash of moet dit met tarwe(mout)?

munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Volgens mij is er geen beste methode. De ervaren gin stokers zullen wel ieder hun voorkeur hebben.

Voor wat betreft tarwe(mout)..... beter geen tarwemout gebruiken maar gerstemout zoals b.v. distillatiemout. 

Berichten: 3
(@bart69)
New Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Bedankt voor alle info.Ik ga het allemaal even op me in laten werken (-:

Berichten: 7
(@karelappelboom)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hallo ik ben karelappelboom en ben er nog niet helemaal uit wat voor mij het beste is ik hou van limochello maar ook erg van een whisky of rum of gin of alles eigenlijk wel haha ik lees al een tijdje rond maar weet nog niet goed hoe ik moet beginnen

aukedebier
Berichten: 320
(@aukedebier)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Karelappelboom; welkom hier! Ik weet niet wat voor installatie je hebt. Maar een limoncello maken van een vrij pure alcohol is niet erg moeilijk en kan erg goed zijn. Ook het maken van de Gin naar het recept van Odin, is vrij simpel maar erg goed. De recepten zijn op dit forum te vinden. Je kunt er gemakkelijk op voort borduren..

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Karelappelboom,

Wat je vooral moet weten, wat je voor stookketel aanschaft of maakt. Als je alleen voor alcohol gaat, dan is een T500 een perfect apparaat, wil je meer smaak dien je ook een helm aan te schaffen. Klinkt bierbrouwen ook interessant, dan kun je beter een Grainfather met helm bestellen. Deksel van een T500 past daar ook op, en dus ook de kolom ,van T500, voor hoge alcoholpercentages. Maar ben je iemand die liever zelf iets maakt, is alles mogelijk. Je gaat nog wel even twijfelen, maar uiteindelijk zul je de juiste keuze maken,...……... en daarna wil je de rest ook. 😉 Rietsuikermelasse project is alweer op gang aan het trekken, whiskiemout endergelijke is te krijgen bij Bio-brouwmaat, ketels, gist, en toebehoren bij de stookwinkel. Je ziet wel, je zult het budget moeten weten te verdelen. Of zoals bij het roggebrood whiskie recept, de juiste spullen in de supermarkt (laten) meebrengen.

Sköll William

Berichten: 52
(@tuinboon)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hallo allen,

Mijn naam is Jasper en ben sinds een jaar aan het stoken geslagen.

Al ruim een jaar laat ik mij inspireren door alle leden en de bijbehorende recepten op dit forum. Wel zo leuk om voortaan zelf deel te nemen aan de interessante discussies.

Ik distilleer in een 5 liter alambiek; gewoon in huis met goede afzuiging. Via marktplaats heb ik een 15 liter installatie gekocht, maar daarvoor heb ik toch echt een schuurtje met stromend water nodig.

Mijn distillaten merk ik met mijn familiewapen (die ik gisteren zelf verzonnen heb, haha). 

Van beroep ben ik kok, dus ik wil graag gekke smaakcombinaties ontdekken.

 

Groeten

aukedebier
Berichten: 320
(@aukedebier)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Welkom Jasper / Tuinboon. We hebben hier deelnemers met allerlij invalshoeken. Van Laboranten/chemicus tot autetieke moonshiners en dan alles wat daar tussen zit. Je kunt dus waarschijnlijk je bijdrage doen, en veel leren en ontdekken.

Berichten: 13
(@jan68)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hoi,

Ik ben Jan , kom uit etten leur.

Ik heb nog geen ketel en heb dus ook nog nooit iets gestookt, maar ik ben zeker geintresseerd. Ik wil me eerst goed inlezen alvorens ik actie ga ondernemen. Daar kan ik mezelf alvast een berg beginnersfouten mee besparen. Aan info geen gebrek hier.

Pagina 165 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?