Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 192 / 282

Paolo
(@paolo)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ruben, van harte welkom op dit gave forum waar iedereen iedereen helpt.

Ik Weet zeker dat er stokers zijn op dit forum die ook gin maken.

succes ?

(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ook drinken?

(@wiliam)
Noble Member

Welkom Ruben.

Gin is eigenlijk Jenever. Monoblock heeft daar bijvoorbeeld al eens een recept van opgeschreven. https://www.stookforum.nl/thread/recept-voor-een-jonge-en-oude-jenever/ Koning Willem III van Engeland, (Stadhouder Willem III van Oranje) bracht jenever naar Engeland, en daar noemde ze het Gin.

Vos
(@vos)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Aangenaam, mijn naam is Vos en ik begin op zeer korte termijn met stoken vanuit Zeeland. Ik heb een behoorlijk groot terrein (1.6 ha) waar van alles op groeit (hoogstamfruit boomgaard met vele soorten pruimen v reine claude tot mirabel, kweepeer, williams peer, appels, sleedoorn en zelfs rode kornoelje). Omdat ik wanhopig werd van het idee van de verspilling van al dat moois (je kunt immers nooit meer dan 150 potten jam per jaar consumeren) heb ik een 30 liter koper alambiek gekocht en een flinke oude vrieskist al compleet volgetrapt met allerlei fruit en bessen; zelfs een plek bij een vriend waar ik eea nog in tonnen diepgevroren kan bewaren. Alles voor eigen gebruik en genot uiteraard 🙂 Gist, enzymen, gistvaten en meetapparatuur inmiddels ook in huis dus ga jullie zeker op de hoogte houden van de ontwikkelingen alhier, proost alvast!

(@Anoniem)

Welkom Vos,ik hou ook niet van verspilling,dat is een mooie manier om fruit om te zetten naar iets lekkers.sucses.gr.Chris

(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hallo Vos, dat klinkt nu al als een succes verhaal. Helemaal Chris zijn straatje dit. 🙂 Inderdaad echt een prachtige optie om fruit deze eer te gunnen.
Even een welkomsttip, je kunt veel fruit "wild"vergisten, gewoon wat in de schil zit en geeft een verbazingwekkend neutrale alcohol met de fruitsmaak die geweldig behouden blijft...nu al zin erin,kan ik me voorstellen. Cheers alvast man! 😉

Alchemist
(@alchemist)
Famed Member

Hoi Vos, welkom op het forum en dat gaat helemaal goed komen. Veel plezier met deze geweldige hobby.

(@Anoniem)

Ja Vos.past in mijn straatje,heb zelf in Roemenie fruitbomen aangeplant zo dat ik niet verdorst daar.ik stook meestal fruit,ik laat veel wildvergisten zonder suiker en gist.mits het zoet genoeg is en warm genoeg buiten,staat nu 430 kg kersen zo te vergisten.ik stook primitief, met een ketel van 100 ltr.

Murmillo
Admin
(@murmillo)
Famed Member

Welkom !!

Paolo
(@paolo)
Honorable Member

Welkom Vos op dit prachtige Stookforum. 

Als je zoals Chris gaat stoken komt het helemaal goed met dat prachtige fruit.

Proost alvast

@ndré
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Welkom Ruben en Vos.

Veel stookplezier, Cheers?@ndré ??

(@wiliam)
Noble Member

Welkom Vos.

Vos
(@vos)
New Member

Dank voor dit warme welkom mensen, heel erg leuk! En van Chris had ik al in de gaten dat ik daar nog heel veel van kan leren, bijvoorbaat dank alvast voor de wijsheid die ik nog van je ga oppikken Chris!

Vandaag einde dag een dikke 30 liter mash van fijngesneden Williams peertjes in het vergistingsvat gegooid, goed (over-)rijp, deels valfruit, een deel had ik al ingevroren en deze kwamen perfect kapot als sappige mummies uit de vrieskist; dit nadat de cellen in het fruit kapot gaan na 48 uur in de vriezer. Zakje turbogist toegevoegd (wil zeker op korte termijn wild gaan vergisten maar ben ook heel erg benieuwd dus even wat tijdwinst om hopelijk zsm een stook te kunnen doen). Dit zal best snel gaan gisten want deze peertjes zitten bomvol suiker. 

Vragen: 

-hoe lang deze williams mash laten staan voor afhevelen en stoken? Ik wil het vat zo min mogelijk openen om besmetting te voorkomen maar besef dat ik nu en dan moet meten...

- ik heb een filterzak voor het vat gekocht of hoef ik enkel voorzichtig af te hevelen naar schone emmer oid om te gaan stoken? Uiteraard na meten van de SG en alcohol.

- Stel het lukt me om een goede run te maken; wat erna mee te doen afgezien van eea direct wegdrinken? Ik ben dol op Poire William eau de vie maar wil graag veel leren en proberen.

Meer tips in dit stadium? Dank alvast!!

PS Mocht iemand deze week op/rond Schouwen-Duiveland zijn: ik heb nog flink wat pruimen hangen voor de pluk; ga gerust je gang! In ruil voor wat van je beste stook uiteraard 🙂

(@Anoniem)

Peren laten staan tot ze uitgegist zijn.ik gooi alles in een oud katoene laken,behalve het bezinksel.en stook dat.

Witi
(@witi)
New Member

Hoi

Even kort voorstellen: ik ben Wim, 44, Belg.

Een paar weken terug was ik aardappelen aan het rooien en kreeg ik een WhatsAppje van een vriend die op dat ogenblik een lekkere poire william aan het drinken was. Hij stelde al lachend voor om vodka te maken van de aardappelen.

Uit nieuwsgierigheid kwam ik op dit forum terecht.... en ben 3 weken later nog steeds aan het lezen.

Intussen staat vast dat ik zelf wel eea wil gaan stoken en ben aan het uitkijken naar het benodigde materiaal.

In eerste instantie gaat mijn voorkeur uit naar de traditionele schnaps, gin, ...

Op termijn zie ik me nog wel eens aan een biertje te wagen.

Ik dacht aan een Grainfather met T500 refluxcondensor.

Dit laat me toe om in een eerste stook zuivere alcohol te maken van eender welke bron. (Suiker/fruit/granen). En nadien eventueel ook aan bier te beginnen.

Voor de verdere fijnstook zou ik gaan voor een afzonderlijke alambiek (12 liter kolom distilleerder). Ik vind het authentieke aan zo’n koperen alambiek wel iets hebben. Gasverwarming heb ik reeds staan.

Heb ik iets over het hoofd gezien?

Gr,

Wim

Pagina 192 / 282
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?