Wim, hartelijk welkom! Dus William heeft goed werk verricht, helemaal leuk.
Ik denk dat je redelijk compleet bent met wat je in je hoofd hebt.
Komen vast wat dingetjes nog als een koelvat (regenton) en dan is gebruikt spul ook al perfect. Hou ons op de hoogte, cheers alvast man 😉
Wim welkom.
Welkom Wim. Waar een poirre al toe kan leiden. Je bent zo al redelijk voorzien, alcoholmeter en SG meter, voor als je bier maakt, en dan ben je er weg mee. Ben gewaarschuwd, voor je het weet , ben je aan het stoken, brouwen, testen , en uitleg aan ander aan het geven.
Sköll William.
Welkom op het forum.
Dag heren (en enkele dames)! Mijn naam is Bart, ben 25 jaar en ik kom uit Zeeuws-Vlaanderen. Ik ben op m'n 20e begonnen met het maken van wijn van eigen druiven. Omdat het leven niet helemaal vlekkeloos verliep en reeds van een serieuze depressie aan het bekomen was, zocht ik iets om mee bezig te kunnen zijn en heb het altijd al heel gaaf gevonden om iets zelf te maken. Dit omdat het altijd voldoening geeft als je iets naar je wens kan maken, iets waar ik dus behoeftig aan was. Onze druivelaar geeft eigenlijk altijd wel +40kg aan blauwe (tafel) druiven, die wanneer ze rijp waren eigenlijk altijd aan een vriend van m'n vader geschonken werden, die er dus wijn van maakte. Toen ik 19 was was mijn wijn kennis erg WIJNIG, dus heb het jaar daarop na inlezen en ingeving besloten om het gulle geschenk zelf te behouden. De wijnmaker was er gelukkig niet bedroeft om en had nog genoeg om in de gist te zetten. Ik kwam er snel achter dat wijnmaken geduld eist. Soms iets tè... en ook spullen, de juiste. Zo had ik enkel n paar waterslotjes, champagne gist, een zelf gemaakt gistvat voor rode wijn en zelfgemaakte gistfles voor witte wijn, een dozijn aan portflessen met kunstof T-kurken en een zakje gistvoedingszout. Geen sulfiet of pecto-enzymen, perszak, laat staan pers. Hierdoor heb ik de licht rode wijn (die eigenlijk sws geen succes is met deze druif) nog verder verprutst door ze te pasteuriseren, wat opzich gedaan heeft wat het moest doen, ontgassen en hergisting/besmetting in de fles tegen gaan, maar met als gevolg dat de smaak wegviel. De witte wijn die ik eigenlijk een halfjaar vergeten was, bleek heerlijk te zijn. Ik kwam mede door de Portflessen op het idee om het volgend jaar anders te doen, zodat ik de smaak kon behouden én kon bewaren. Maar hoe meer is las over stoken hoe meer mogelijkheden ik zag. Ik heb eind dat jaar een keteltje (12L met kolom 'aangedreven' met kookplaat, hier van stookwinkel, foto's komen vanzelf voorbij) aangeschaft en het in het voorjaar (inmiddels 21 levensjaren tellend) simpel begonnen met rum, gewoon even feeling krijgen van het proces. De rum was zo smaakvol, dat had ik in de winkel niet kunnen vinden... vanaf toen ben ik veel gaan experimenteren, en heel wat lekkers bij elkaar gedruppelt, dingen gaan ook wel eens fout, maar houdt helaas nog maar een jaar een logboek bij over de koper en wijn avonturen. Er staat dus heel veel niet in. Voorbeelden zijn likeurtjes, boerenjongens, blanke/gerijpte brandewijn, blanke en gerijpte rum, slivovitsj (pruimen), tarwe jenever en echt oud Hollandse jenever. Dat is dus géén gerijpte jenever, maar de voorloper van Gin, een blanke jenever met voornamelijk jeneverbes smaak, met kruidige tonen. Het is bijna mythisch wat jenever was voor de scheiding tussen 'oude' en 'jonge' jenever. De ambacht was in iedergeval aanwezig, dat zie je vandaag niet veel meer, en men experimenteerde ook ontzettend met de kruiden etc om smaken te verbeteren. Het stond dus niet echt vast wat het precies is en moet zijn, zoals met een cognac wel anders is. Dat maak het zo mythisch en ik vind dat wel wat. Maar ik dwaal af (ADD), ik heb veel gemaakt (in kleine hoeveelheden wel) maar er zijn nog dingen die ik op m'n lijstje heb, en de nodige vragen bij heb. Vanaf heden poog ik ook om m'n avontuurtjes online te zetten, alsook vraag en discussie stukken, en hoop er zo wat van te kunnen leren.
Aan ideeën geen gebrek, of het allemaal even goede ideeën zijn dat terzijde haha. Dat het beter en beter wordt ben ik het zeer eens (inmiddels ben ik stook nu zo’n 4 jaar). De antieke manier vindt ik zelf ook de mooiste, daar is waar de magie begint, T-500 is leuk en aardig, zal uitstekend resultaat geven, maar ik mis een deel ambacht van aan de ketel en hals voelen (aaibaarheidsfactor) en is dus ook niet voor mij weggelegd. Ik poog daarom ook zo authentiek mogelijk te werk te gaan (zoals eigen tarwe mouten&maischen). Wat depressie betreft ben ik gelukkig al lang overheen, en ieder heeft daar zijn of haar maniertjes voor. Er over praten hielp, maar t feit dat ik rockbottom haalde heeft m’n kijk t meest veranderd, ieder zijn ding… St. Janskruid zou ik bv eerder in een absinth verwerken ?
Fijn zo’n comunity om dingen over stoken uit te wisselen, gezellig ontvangst! Ik ga van de week eens speuren of er al topics over mijn vraagstukken zijn, anders maak ik even een nieuw topic aan. Tot snel!
In ieder geval, aangenaam kennis te maken! Haha
Welkom Bart (graanjenevertje),
ik merk dat je veel ideeën hebt, en dat horen en zien we hier graag. Je denkt dat je geweldige dranken hebt gemaakt, omdat het beter smaakt , dan in de winkel. Nu ga ik je vast beloven, het wordt alleen maar beter wordt. Door diverse oude en nieuwe technieken, wordt je drank , steeds een tikkeltje verder naar het goddelijke gebracht. De speciale ideeën , inzichten, en bijna vergeten kennis, komt hier samen. En we worden nog elke dag, door elkaars kennis beter.
Welkom Bart,je begint aan iets waar de meeste van ons niet meer vanaf komen,ik drink alleen wat ik zelf stook,en dat doe ik ongeveer 16 jr.en nog altijd met veel plezier,maar op een antieke mannier.
Welkom! Heb ook expertise in angst en paniek aanvallen e depressie. Maar sinds kort ook minimale kennis in stoken. Leuk je er bij te hebben.
Tegen depressie,Sint Janskruid en ook heel goed omega 3
Bart, welkom en klinkt allemaal goed!
Hoi iedereen! Leuk forum, ik schuif graag aan. Ik ben Thomas en ik woon gedeeltelijk in Bulgarije. Rakia is hier de drank naar keuze: ook wel bekend als pruimenbrandewijn of slivovitsj, maar het kan van ieder soort fruit worden gemaakt, zoals druiven, appels en kweeperen. De hoofstad Sofia is door de jaren heen gegroeid door de aanvoer van mensen uit de kleine dorpen. Zomers trekken veel mensen weer terug naar het platteland, en is het erg rustig in de stad. Dat is de tijd om te oogsten en dus ook om te stoken. Zelf stoken zit in de volksaard, en eigengemaakte rakia is een persoonlijke trots. Bij een bruiloft wordt er steevast zelfgestookte rakia geschonken van hoge kwaliteit. Ik kwam hier dus al snel in aanraking met het fenomeen rakia stoken 🙂
Dit is onze ketel. Deze kan ook voor andere producten worden gebruikt, en zo kwam ik op dit forum uit. Een andere hobby van mij is namelijk commercieel bierbrouwen. Een batch oatmeal stout was helaas mislukt, en leek mij dus ideaal om whisky mee te maken. Ik heb hier het handboek Over Drank naast mij, en de PDF van het forum voor mij, maar ik kwam er toch niet helemaal uit. Heb drie openstaande vragen:
- Ik heb 103 liter a 7,3% bier (wash). Voor de stripping run distilleer ik hier 25% van, las ik in de PDF. Dat is dus 25,75 liter. Het alcoholpercentage waarbij je stopt met verzamelen is mij alleen onduidelijk. Via sommige sites / posts lees ik 18 of 20% ABV. Haal ik de tabel relatie temp / alcoholgehalte erbij, kom ik uit op 43% ABV. Of is dat het gemiddelde?
- Bij de spirit run zijn er de cuts voor de foreshots, head, hearts en tail. Geur en omschrijving is me duidelijk. Nu wil ik ook op basis van alcoholpercentage de cuts maken. Het boek Over Drank stelt dat voorloop op 80%+ ABV zit, de middenloop tussen 80% en 50% en daaronder de naloop. Ik zie alleen niet of deze percentages ook verband houden met het percentage waarmee je begint, die volgt uit je stripping run.
- Met 10% verlies per distillatie kom ik na twee keer uit op 6,0879 liter puur alcohol, 9,366 liter op 65% ABV. Ik lees dat dit typisch het percentage is waar je op uitkomt. Wat voor maat vat past hier bij? 10 liter? 15 of 20 liter? Ik heb nergens kunnen achterhalen hoe vol het vat precies moet zijn en hoe slecht zuurstof is.
Hoor graag jullie inzichten! Bij het rakia stoken neemt mijn zwager het voortouw en zijn de percentages ook anders. Nu ik whisky wil maken kom ik graag goed beslagen ten ijs 🙂
Dank voor het lezen!
Thomas
Thomas, jij ook van harte welkom!
Welkom Thomas. Goed bezig.
43% ABV is waarschijnlijk het gemiddelde als je tot een % of 20 stookt. Persoonlijk is alles onder de 30% poetsmiddel, of gaat in de volgende run. Als je tot 18% tot 20% doorgaat of nog lager, kun je gaan vragen, "Wat is die andere 80%?" "Water, troep, foezels?" Aangezien ik tot 30% voor mijn drinkbare stof stook, is mijn gemiddelde ABV boven de 50%. Het percentage waar ik op begin, is mij onbekend, en niet interessant. Ik wil smaak, en de ketel brengt het % toch hoog genoeg. 50% is voor mij te straf (zwaar) om te drinken. In een vat mag wat kopruimte zijn , maar ook weer niet teveel. Zuurstof komt ook door het hout , in de vloeistof. Schimmel bij 60% is nagenoeg uitgesloten. maar bij 9Liter zou ik voor een 10 liter vat gaan. Maar als je meerder keren 9 Liter hebt is een 50 litervat beter. Hoe groter het vat, des te minder luchtinslag via het hout. En lucht versterkt de smaak, maar te is TE. Een klein vat kost ook meer aan de engelen. (Angels Share).
Welkom!