Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 202 / 282

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Welkom Koekoek,mooie ketel trouwens,en sucses met stoken.

Berichten: 10
(@snoekds)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Beste William,

Dank. Ik wil inderdaad eenvoudig beginnen, maar belangrijk vind ik dat je precies weet wat je drinkt. Wat mijn snoeken ambulances betreft, zie mijn reactie met foto op het ride topic, beide snoeken zijn bouwjaar 1972, dus de echte.... Heb vorige week een 10 liter ketel aangeschaft, dat zou voor eigen gebruik toch voldoende moeten zijn, idd met electrisch plaatje.  

 

Berichten: 92
(@johnsmith22)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ja ik ben een wannabe stoker voor de fiscus
stook ondertussen al decennia

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik stook voor mij zelf,en mijn fam. niet voor de fiscus,ben wel niet te beroerd om ze een flesje te geven,zijn ook mensen.?zo lang je niets verkoopt gedogen ze het,vind ik ook netjes.ik stook best veel is mij ook wel een paar keer gevraagd om te verkopen,nee dus,zo verkloot ik het niet voor mij alleen maar voor alle stokers.en dan is het uit met de pret.

Berichten: 19
 Jim
(@jim)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Nog een vraagje over turbogist, dosage 3,6 gram per liter fermetatie... Reken je dan alleen het water of telt de suiker ook mee , reken ik een liter per kg suiker bij of niet?

Dank ...

Paolo
Berichten: 618
(@paolo)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Prima Chris, niet verkopen maar gewoon voor eigen gebruik of om weg te geven, een leuker en lekkerder cadeautje bestaat niet.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Jim, check de verpakking xx van je gistzakje. Hier staat het op.
Doorgaans xx liter water en dan de aangegeven kilo's suiker er doorheen roeren.
Je kunt proefondervindelijk  beter iets minder suiker gebruiken om overkill voor je gist te voorkomen. 1kg suiker per liter water is geen goed idee...

Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Welke gist is het? Een zakje turbogist van Still Spirits is goed voor 25 liter wash gemaakt van 8 kilo suiker aangevuld tot 25 liter. Je gebruikt dan altijd het hele zakje inclusief alle gistvoeding die in het zakje zit.

Berichten: 19
 Jim
(@jim)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik gebruikte 15 l water, waarvan ik 5 l gebruikte om de 8 kg suiker te invertereren ... Moet ik nu 15 l rekenen of 23l? Dosage 3,6 gram per liter staat er op de verpakking, dank je...

Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dan 23 liter.

Maar welke gist gebruik je?

Ik zou hem overigens aanvullen naar 25 liter, 8 kilo op 25 liter is al heel veel maar op 23 liter kan het zijn dat de gist dat niet trekt.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dat inverteren heb ik nog nooit op turbo verpakkingen zien staan. Erg luie turbo gist?

Berichten: 19
 Jim
(@jim)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Black Label Turbo gist verpakking van 1 kg ... Ik volg een uitleg op het forum voor de bereiding. Op de verpakking staat verder niets op . Buiten 3,5 ge per liter, Max temp voor toevoegen, acohol productie 14 tot 17,5 % en einddatum

Berichten: 19
 Jim
(@jim)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dit aan het volgen :
Turbogist is echt ideaal voor het maken van een schone alcohol, gewoon om goedkope wodka van te maken of om een goede basis voor een likeur te maken.

Heel simpel. Men neme een 25 liter vat en vul deze met 10 liter water, gewoon koud uit de kraan.

Vervolgens pak je een grote pan om 8 kilo suiker in 5 liter water op te lossen. Dit mag natuurlijk ook in 2 keer. Laat de suikerstroop een kwartiertje langzaam koken. De suiker veranderd dan in “invert suiker” dit is makkelijker te vergisten.

Gooi de suikerstroop in de grote emmer bij het koude water.

Als het mengsel lauw is, maar niet boven de 30 graden celcius, dan gooi je de turbogist er bij. Heel goed roeren tot er geen klontjes meer zijn.

Doe een deksel los op de emmer, zodat het koolzuurgas dat gevormd gaat worden kan ontsnappen zonder dat het deksel van je emmer af klapt is.

Het mengsel gaat nu bruisen en schuimen miljarden gistcelletjes zijn aan het werk om de 8 kilo suiker om te zetten in alcohol. Turbogist kan wel tot 23% alcohol behalen (onder de ideale omstandigheden, maar 18% is redelijk normaal.

Na ongveer een week is het mengsel uitgegist. Als je het direct wilt stoken hoef je het mengsel niet te klaren.

Langzaam stoken voor een zo hoog mogelijk percentage schone alcohol. Distillaat verdunnen tot 40% en klaar is je basis voor likeur...

Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dan aanvullen tot 25 liter, is echt beter. Dan 25x 3,6 gram. 90 gram dus. Gebruik rustig 100 gram. Beter iets teveel dan te weinig.

Berichten: 19
 Jim
(@jim)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Bedankt ! Laat wel iets horen ...
Wat is juist de reden om nog 2 liter bij te vullen ? Uit interesse…
Waarom beter ?

Pagina 202 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?