Hallo mijn naam is Hans en ik kom uit Tiel. Ik ben mij aan het oriënteren omdat ik een stookketel wil kopen waarin ik o.a . Fruit kan stoken maar ook gin of andere drankjes. Ik hoop hier op te steken wat ik het beste kan gaan kopen of eventueel zelf maken.
Welkom Hans, dan doe ik als eerste een duit in het zakje en zou je een koperen ketel adviseren. Advies en recepten zul je hier genoeg vinden.
Hans en alle anderen hierboven: Welkom!
Hallo, Ik ben René.
Heb al geruime tijd het plan om het stoken uit te gaan proberen. Ik ga een 10 liter keteltje bouwen met de info die ik kan/ga vinden op het stookforum.
Drink bier en hou van likeurtjes, citroentje en kruidenbitter . Van wiskey en graanjenever enz. heb ik weinig verstand, dus ook hier heb ik nog een leerproces. Lekker toch?
Het bierbrouwen, incl vergisten, heb ik onder controle. De grootste uitdaging is dus het bouwen en werken met een ketel(tje)
Welkom René, je kunt altijd vragen voor verdere info als je wat mist, genoeg ketelbouwers aanwezig hier (ik dan toevallig niet).
Deze hobby heeft een zo steil mogelijke leercurve als je zelf wilt, succes. Voor vragen over Whisky kun je altijd aan de jas trekken, daar weet ik onderhand wel iets van.
Ben nu bezig met de beginners-pdf. Daarna een aantal van de vele pagina's doorkijken, zodat ik beter weet wat ik wil met mijn kolom. Ben de eerste week wel zoet met lezen, maar laat ik me horen als ik vragen heb.
Beste mensen,
Bij deze zal ik mezelf even voorstellen op het forum.
Ik ben een geboren en getogen Zaankanter die de afgelopen jaren voornamelijk bier en cider heeft gemaakt met zeer smakelijk succes (al zeg ik het zelf).
Sinds een aantal maanden een kolom alambiek van 12 liter in het bezit waar ik mijn eerste stook sinds kort gedaan heb. Dat ligt nu 2 maanden te rijpen dus nog geen idee of het lekker is.
Ik hoop hier de komende tijd veel te leren en inspiratie op te doen.
Aangenaam kennis te maken!
Welkom! Wat was je eerste stook? Na 2 maanden is er vast al wel iets te proeven ?
Hoi, Ik ben Gerrit 74 jaar en woon in Nieuwstadt. Bierbrouwen en Whisky maken is mijn hobby. Brouwen (vanaf 1985) doe ik nu m.b.v. mijn BrewMonk waar ik erg tevreden over ben. Deze gebruikt ik ook om mijn start Whisky te maken. Daarnaast destilleer ik ook met mijn kolom distillaatketel. De Whisky maak ik met mijn koperen Alambiek van 25 liter. Lageren van de Whisky doe ik in eikenfusten. Ik maak ook gebruik van dit stookforum om mijn product nog beter te maken. Met dank voor de waardevolle tips.
Welkom op het forum Gerrit, mooi om te horen dat het forum een bijdrage levert.
Welkom op het forum Jerono, ik sluit me aan bij Jan z'n vraag.
Net aangemeld, nog niet echt bekend met dit forum. Maar dat zal vanzelf wel komen.
Mijn naam is Sander, woon in de op een na grootste gemeente van Nederland en brouw al een aantal jaren bier, maak ciders van appels en peren en mengsels van beide. Daarnaast destilleer ik ook. Tot nu toe meestal simpel met water, suiker en turbogist. Met mijn eigen gebouwde kolom kan ik in een keer 84% halen. Meestal maak ik 1 liter van 80% die ik apart houdt om daar wiet olie mee te maken. Van de rest maak ik meestal een Bourbon, lemoncello, koffielikeur en dropshot.
Sander welkom.JerOnO jij ook.
Gerrit jij ook welkom.het is een mooie hobby.net gisteren 14.5 ltr van 40% gestookt staat al weer met eiken in de zon.??
Iedereen van harte welkom.