Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 247 / 282

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom iedereen.

Berichten: 2
(@myrius)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo allen, Ik ben Miranda, woon in de Vogezen in Frankrijk en ik maak tincturen. Ik kocht altijd Weingeist in Duitsland, maar sinds dat niet meer mag worden geëxporteerd uit Duitsland heb ik andere mogelijkheden onderzocht om het aan te kunnen schaffen. Te veel gedoe iedere keer, dus uiteindelijk besloten om zelf maar eens aan de slag te gaan.

Ik heb al gelijk een vraag, maar ik weet niet zeker of ik die gelijk hier kan stellen of beter in een nieuw topic daarvoor aanmaken?

Anyways: ik schrijf het hier gewoon alvast:
Aan de hand van een recept dat ik online vond, heb ik neutrale alcohol gemaakt, nl. een batch van 26 liter water, 8,5 kg suiker en turbogist. Dat ben ik nu doorheen en ik heb het grootste deel op ong 60% (4,5 liter) en daarnaast respectievelijk nog een literfles van 40% en 1 van 30% gemaakt. Dus verschillende sterktes. De rest heb ik weggegooid. Zonde, maar ik weet (nog) niet wat ik moet met alcohol die lager is dan 30%.
Nou vraag ik me af of ik die 60% nog een keer kan distilleren zodat ik uiteindelijk op 96% uit kan komen. En kan ik dan al bij voorbaat uitrekenen hoeveel ik overhoud? En als ik die 60% opnieuw ga distilleren moet ik dan weer met suiker en gist aan de slag, of kan ik het rechtstreeks in de distilleerder doen? Als ik dat zou moeten doen (met suiker en gist aan de slag), wat zijn dan de verhoudingen?

Dank voor het accepteren op dit forum 🙂 Ik ga vast veel leren!

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Mijn voorbereidende werk zit erop, bokakob is klaar kolom is klaar als ik weer thuis ben flens voor aansluiting op de ketel nog even tiggen en dan het hele spul maar eens schoonstoken en suikervergisting maken om eens een testrun te doen. Hartstikke veel zin in 🙂

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom Miranda, een hele hoop vragen door elkaar meteen. Welke ketel gebruik je?

Berichten: 2
(@myrius)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ha Alchemist,

Ik heb een elektische distilleerder gekocht die ik hiervoor heb gebruikt, maar ik heb ook een Alambik (5 liter) die ik normaal gesproken voor het maken van hydrolaten (destilleren van plantmateriaal op waterbasis) gebruik.

Berichten: 8
(@psailor)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

goeiendag allemaal,

Wat een mooi forum hebben jullie hier zeg! door alle info die ik vond mij vergeten voor te stellen nog..:-)  dus bij deze.

Pieter is het hier, ergens uit Friesland, nu werkzaam op schip in Ivoorkust.

Door de Corona beetje langer aan boord dan gedacht, dus had tijd om mij nu eens te informeren over drank stoken, iets dat ik al lange tijd wou gaan doen.

Ben al jaren fervent Whiskyproever en verzamelaar, nu wordt het wel eens tijd zelf wat te stoken dacht ik zo. De bedoeling is een boiler te kopen, en de rest zelf te bouwen. Heb mijn oog laten vallen op een Milk can boiler van Stilldragon, ben nog aan het uitzoeken of dit de goeie keuze is hahaha. Zal van de week wel met wat vragen komen dus. Las wel al dat een elek element kans op aanbranden geeft.... dat is even mijn grootste vraag voor nou dus..

Vond de stilldragon er wat cooler uitzien dan die T500 en de grainfather, het oog wil ook wat toch?

Als er iemand al zo een ding heeft al dan mag die wel een berichtje sturen aub, wie weet heeft iemand wat tips alvast.

Met de Vriendelijke groeten.

https://www.stilldragon.eu/en/milk-can-boilers/145-50-liter-milk-can-boiler.html

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Pieter, ja door corona lopen vaak dingen anders dan voorzien.
Welkom en succes met beslissen. 🙂

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Pieter welkom,ik kan je over die ketels helaas geen advies geven ik stook met een ketel uit Roemenie van 100 ltr die iedereen daar op het dorp gebruikt.en aanbranden.dat kan met gas en hout ook.ik stook op beiden,hier op gas sinds een paar jr.vroeger op hout en nu in Roemenie als ik daar ben ook op hout.ik gebruik tegen aanbranden een rooster op de bodem.

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Pieter.

bartjeunhomme
Berichten: 39
(@bartjeunhomme)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik ben Bart, 68 jaar en wij wonen al 20 jaar in Jars Frankrijk. Wij wonen in een watermolen op het platteland en bijna al mijn buren stoken hun eigen ,Gout, wilde pruimen. Omdat wij zoveel fruit hebben heeft mijn buurman voorgesteld me het stoken te leren, maar dan wel op hun manier. Ik heb al veel op het forum gelezen maar de wijze van stoken is toch wel iets anders als ik zoal gelezen heb. Ketel word hier meestal gemaakt van een hoge drukpan en al de andere delen van koper. Ik stook peren, pruimen en perzik.

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Bart welkom,ik ook 68 kom zo’n 18 jr in Roemenie ook op het platteland heb daar het stoken van hun geleerd en stook ook met een alu ketel vandaar van 100 ltr.stook ondertussen beter als velen daar op het dorp.ik stook ook anders en eigenwijzer dan de meeste stokers op dit forum.maar leer ook op dit forum dingen,leuk forum met leuke mensen.

bartjeunhomme
Berichten: 39
(@bartjeunhomme)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik wil toch nog even uitleggen hoe men hier eau de vie stookt. Pruimen worden met pit en al in een ton gedaan , per 10kg pruimen 1kg suiker daarna licht kneuzen in drie weken elke dag omroeren. Daarna laten rusten tot april en dan gaan stoken. Het stoken duurt eenmalig totdat men 52% alcohol bereikt heeft en dan stoppen. Ongeveer per 6 liter pulp 0,75 liter a 1 liter eau de vie. Voor peren ongeveer dezelfde bereiding alleen worden ze in vieren gesneden en gekneusd en per 11 kg peren 1kg suiker. Perziken, pit verwijderen doorsnijden 9 kg a 1kg suiker toevoegen en kneuzen maar weer lang laten gisten.

Nu heb ik best veel gelezen over stoken en het is overal anders, maar hier heb ik het geleerd van Roland mijn buurman van 83 jaar oud en ik laat hem altijd keuren.In den beginne was het niet altijd naar zijn zin maar na jaren drinkt hij zelfs een borreltje met mij en daar gaat het toch over.

 

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Pitten van pruimen heb ik ook altijd mee vergist net als met appels en peren en kersen,suiker naar behoefte,soms laat ik het wild vergisten maar gebruik ook natte bakkersgist.ik stook wel door tot 20% roeren doe ik nooit.nu stook ik veel mais die laat ik uit Roemenie komen die is bio.als ik in Roemenie ben stook ik ook maar dan op hout.dat heb ik hier ook lang gedaan,nu op lpg.

bartjeunhomme
Berichten: 39
(@bartjeunhomme)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Dank je voor je bericht. Alles wat ik zo zie op het forum is voor mij ook iets te hoog gegrepen. Ik heb zeer zeker goede ideeen opgedaan maar ik hou me het liefst aan de lessen die mijn oude buurman heeft gegeven (is overleden) . Ik zag wel een mooie ketel van een oude daaldrop, zal ik eens moeten zoeken als we nog een keer in Ned. zijn (zeer zelden) hier vind je zoiets niet.

bartjeunhomme
Berichten: 39
(@bartjeunhomme)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

O ja Chris ik heb een zeer kleine koeler maar ik heb zoveel water en bronnen dat ik werk met een hydrofoorketel en drukpomp dus altijd waterdruk.

Pagina 247 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?