Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 260 / 282

Berichten: 1
(@sudhodaya)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo, mijn naam is Hans en woon in Dordrecht.
ik maak al jaren allerlei likeuren maar was nog niet in de gelegenheid om zelf te stoken.

Nu, net verhuisd, heb ik die ruimte wel in overvloed.
Eerst maar eens een hoop erover gaan lezen bedacht ik en dan eens een installatie aanschaffen en/of bouwen.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Hans, nou we hebben heel veel van alles en nog wat. Veel plezier hier!

Berichten: 38
(@timm73)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hallo,

Mijn naam is Timm. 46 jaren jong, en woonachtig in Harlingen, NW Fryslan.

Vorige maand heb ik een airstill aangeschaft op Marktplaats. Het is wel zo'n Chinese kloon, zonder regelaar. Met alleen een resetknop dus. Een water destillator staat er ook op dus haha.
Het leek mij wel handig om zelf water te destilleren voor (het koelwater van) mijn co2 laser snij/graveer machine.
En de airstill was echt voor een koopje! Slechts 15 euro. Nieuw, ongebruikt in een wel geopende doos. Wilde ik de gok wel voor nemen. Er zat alleen zo'n vreemde stekker bij , dus heb ik die vervangen voor een nl stekker. (pc snoer)
Ik kwam na wat Googelen tegen dat de airstills ook gebruikt werden om moonshine te maken. 

Dit was een blije verassing en mooie bijkomstigheid! Het lijkt me fantastisch om zelf mijn eigen borreltje te maken.

Afgelopen weken ben ik al flink aan het inlezen geweest , uiteraard ook zeker hier op het forum!

 

Toen de stoute schoenen dus maar aangetrokken en wat materialen besteld.
Ik heb vandaag mijn vergisting emmer, gist, alcoholmeter, meetglas en lepel binnen gekregen. En ben uiteraard gelijk bezig gegaan mijn eerste sugarwash te maken.
De gist is de Turbo8. Maar ik heb het met 6 kilo suiker aangemaakt i.p.v. met 8 kilo.
Ging allemaal best goed.  De emmer staat nu op een mooi plekje om te gisten.

Helaas zag ik vrij direct dat het kraantje van de emmer lekte. Ik heb dus mijn handen/armen extra goed gewassen en ook een waterpomptang schoongemaakt. En heb de kraan beter vastgezet. Nu hoop ik niet dat ik het mengsel "besmet" heb met mijn armen en/of de tang. Maar het kon even niet anders dus ik gok het er eerst maar op.

Na veel lezen op het forum denk ik nu nog nodig heb voor de stook:

* Kooksteentjes of koperen zadeltjes (gamma?)
* Een vermogens regelaar (sta open voor goede tip welke te bestellen. zag meerdere voorbijkomen in de forum posts.
* Voor de toekomst ook een refractometer. Lijkt me handiger werken als de dobber die ik nu heb . Zag ze ook op ome Ali staan. Is dat wat? Mag wel even duren qua besteltijd.
* en uiteraard GEDULD haha.  

Ik ben blij dat er zo'n goed informatief forum is. Het heeft me nu al flink geholpen!
Er zullen vast nog vele vragen ontstaan gaande weg, maar het begin is er. Ik ben los! 

Timm 

 

 

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Hans.

 

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Timm

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Timm, om meteen antwoord te geven op je vraag of je suikerwash nu besmet is door je nood reparatie: Maak je vooral geen zorgen. Je tubogist is zo krachtig dat het doet wat het moet doen en dat is als een razende de suiker vergisten. Je moet echt gek doen om het te verprutsen. Geef het wel een paar dagen langer dan de bijsluiter adviseert. En forumlid Stierke heeft ons al gewaarschuwd in een topic: check je kraantje voor het vullen. Veel plezier hier en cheers alvast man! 😉 

Berichten: 38
(@timm73)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Hoi Nimrax.

Bedankt voor je reactie. Net even gekeken en het vat staat al als een malle te borrelen. Dat lijkt hoopvol! 

En ik had inderdaad die waarschuwing wel gelezen over het kraantje, maar dacht hem met de hand al vast genoeg gedaan te hebben. Maar het moest dus toch echt nog een tikje vaster met een tang blijkbaar. Ach ja, al doende leert men. De "schade" valt mee. Ik zag het nog op tijd en heb gelukkig geen suiker zwembad boven :p 

 

Berichten: 38
(@timm73)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Het is echt een enorm feest boven in de kamer waar de emmer staat te vergisten.

Het waterslot kan het amper aan zo hard staat de boel te borrelen. Heb maar het raam op een kier bijgezet want het wil wel geuren haha. Misschien toch maar even een stuk tuinslang fixen om de boel naar buiten te laten blazen.

De temperatuur ligt vrij hoog lijkt me. met de digi thermometer geeft ie 27 a 28 aan als ik hem op de emmer richt. Het gist is dus flink aan het werk voor me! Het gaat er heet aan toe haha.
Het is allemaal nog nieuw voor me natuurlijk. Dus ja, best spannend zo'n eerste keer?  Maar het lijkt allemaal goed te gaan.
Vind het nu al geweldig! 

 

Berichten: 5
(@a_lambiek)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Vandaag maar eens geregistreerd na een dag of 14 meelezen. Daar heb ik de komende 6 weken nog ruim tijd voor nu ik met mijn been in het gips zit.

Inmiddels het boek "over drank" gelezen  en daardoor enthousiast geworden. Is het een idee om ook het "volkomen stookboek" te kopen en lezen?

Tot ik weer mobiel ben heb ik mooi de tijd om alle info te vergaren en te beslissen wat voor ketel ik ga kopen, gezien mijn forumnaam zal het wel een Alambiek worden.

Berichten: 5
(@a_lambiek)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Wat is de inhoud van de alambiek en is de kookplaat 1000 watt of 1500 watt?

 

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Welkom en jammer om te horen van het been.

Welke drank wil je uberhaupt gaan maken?

Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom.

Berichten: 5
(@a_lambiek)
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ben me nog aan het verdiepen, wat is makkelijk om mee te beginnen?

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je gaat je draai wel vinden hoor. Spoedig herstel van je been toegewenst en een "verdovingsmiddel" komt er snel aan 😉 Welkom!

Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Het makkelijkste is om suiker te vergisten en daar een likeur mee te maken. Maar als je een rum of whisky fanaat bent kunnen we ook wel makkelijke recepten bedenken. Dus laat ik de vraag anders stellen, wat drink je graag?

Pagina 260 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?