Meldingen
Alles wissen

Copperdome in gebruik met koperreflux kolom t500


Berichten: 188
Topic starter
(@firewalker)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi, allen

vraagje sinds enkele weken eigenaar van de copperdome met alambiek condensor, nou is mijn vraag

is het mogelijk om de reflux op de copperdome te zetten ?

en zou dit uberhaupt effect hebben? ik bedoel meer richting hoger percentage en kopercontact?

groet mike

Beantwoorden
11 reacties
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi, allen

vraagje sinds enkele weken eigenaar van de copperdome met alambiek condensor, nou is mijn vraag

is het mogelijk om de reflux op de copperdome te zetten ?

en zou dit uberhaupt effect hebben? ik bedoel meer richting hoger percentage en kopercontact?

groet mike

Ja hoor dat gaat prima doe ik ook altijd. Het percentage blijft gelijk.

Beantwoorden
Berichten: 188
Topic starter
(@firewalker)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

top dankjewel voor je antwoord. ga dinsdag eens proberen.

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Wat moet dat dan voor een nut hebben ?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Niet alles hoeft per se een nut te hebben 😉

Maar wellicht heeft het koper nog enige invloed.

Beantwoorden
Berichten: 44
(@62vette)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Als ik (beginner) het goed heb begrepen zou de reflux toch wel een hoger alcohol percentage opleveren dan een alambiek? Ook zou de reflux "bij-smaakjes" meer verwijderen dan een alambiek?

Of is er dan nog een verschil of je de dome gebruikt met de reflux in plaats van met het RVS deksel?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De reflux zou theoretisch geen of minder smaakjes doorgeven. Ik zeg met opzet theoretisch want forumlid Lummel heeft proefondervindelijk vastgesteld dat de reflux voldoende smaak mee overbrengt. De reflux kun je gewoon met de rvs deksel gebruiken. Ik heb geen noemenswaardige verschillen gemerkt tussen het gebruik van de reflux op de copper dome  of gemonteerd op het rvs deksel. De reflux geeft inderdaad een hoger percentage alcohol.

Beantwoorden
Berichten: 4
(@lambic)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Topforum dit! Ik was net nieuwsgierig of ik bij gebruik van de reflux ook het RVS deksel moest bestellen, of dat montage op de reeds aanwezige copper dome ook mogelijk is. Zo te lezen gaat dat laatste prima. Ik had wat twijfels, aangezien koper toch een zacht materiaal is. Het zou zonde zijn als e.e.a. verbuigt door het gewicht van de reflux.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je moet hem met beleid vastmaken. Bij de reflux en de condenser van de copper dome zit de rubber ring net aan de andere kant. Ik doe wel altijd wat teflon tape om het schroefdraad om een betere afdichting te hebben. 

Beantwoorden
Berichten: 4
(@lambic)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ok, top. Zit er overigens nog verschil in eindproduct tussen de koperen en de rvs reflux? Of is dit cosmetisch?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Wat ik ervan begrepen heb, is dat het niets uitmaakt.

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Het grootste verschil tussen stoken met de koperen helm en het platte RVS deksel in combinatie met de refluxkolom lijkt me dat de kan op spetteren/overkoken van de vloeistof/schuim naar je kolom kleiner wordt met de helm omdat je dan wat meer afstand tusen vloeistof spiegel en kolom hebt.

Beantwoorden
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?