Meldingen
Alles wissen

Eerste stook met T500

Pagina 3 / 4

(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Eerlijk waar. Ik vraag me werkelijk af of dit een scheikunde forum is. Dit gepruts is allang door bedrijven opgepakt. Het heet ........ tatatata (Turbo) gist en idd in Stookwinkel te koop. Paar eurotjes. Omgerekend naar liters. Bijna 0.

Β 

Β 

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ieder z'n eigen ding Lummel, als iets koken en wat poeder later toevoegen teveel scheikunde is, hoop ik dat vrouwlief t koken doet.

Beantwoorden
(@patrik)
Trusted Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik heb toch eens turbogist besteld. wil da eens proberen en proeven. nu gebruik ik voor alles gewoon bakkersgist. ook gin gist besteld. gewoon om de smaken eens te testen.

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Famed Member

En zo hoort dat, probeer en kijk wat het beste voor je werkt.

Beantwoorden
(@lummel)
Famed Member

Waarom niet van het begin naturel? Kan je al goud maken Alchemist? Het is schaars tegenwoordig. Β 

Beantwoorden
Alchemist
(@alchemist)
Famed Member

Misschien wel een vloeibare variant onderhand.Β 

Beantwoorden
Vlisbier
(@vlisbier)
Estimable Member

Als je terug leest in topic vind je dat munckerik ( bio-brouwmaat ) ook de fermentis C70 in pakket heeft opgenomen . Voor diegene die nog geen eigen gist gebruiken of een zeer goed alternatief voor bakkersgist is dit zeker aan te bevelen . Voor als je likeuren wild maken kun je kiezen uit wat de best passende alcohol daarvoor is . Dat kan uit granen , fruit , knollen en aardappelen gemaakt en eventueel uit suiker. Daar zijn dus diverse recepten mogelijk .

Β 

Volgens mij voort Erik de c70 ivm te lage marge ( nog) niet.

Beantwoorden
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member

Je kunt intekenen op de wachtlijst, dan krijg je automatisch een mailtje als ze op voorraad komen. https://bio-brouwmaat.nl/product/fermentis-safspirit-c-70/

Β 

Beantwoorden
(@p)
Estimable Member

genoeg om uit te proberen lees ik wel, Ga eerst deze emmer eens proberen te stoken. Daarna maar eens experimenteren met andere vormen gist etc. Dank jullie voor het delenΒ 

Beantwoorden
Vlisbier
(@vlisbier)
Estimable Member

Ik ben ook nog maar net hiermee begonnen.

Nu zo later misschien anders

Beantwoorden
(@p)
Estimable Member

Sorry ik weer πŸ™‚ met een vraag.

het gisten is sinds gisteren een stuk minder, waterslot bubbelt soms nog wel maar heel minimaal. Heeft ongeveer 4 dagen flink staan bubbelen. Ik heb suikerwash met turbogist gemaakt.Β 

Wat is jullie advies: gewoon laten staan tot ongeveer 1 week? en dan met bv aansteker beoordelen of gisting klaar is?Β 

of ???

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Gewoon laten staan .
Het bubbelen wordt altijd wat minder na een paar dagen.
Het waterslotje is een stank afsluitertje . Het is geen indicator . Het bubbelen waaraan je activiteiten ziet is een bijkomstigheid .
Je zal altijd via andere weg moeten controleren of gisting voorbij is of niet .
Ga ook niet uit van de valse belofte op de verpakking van de turbo gisten dat binnen een week de fermentatie voorbij is dat is alleen wanneer je de lab omstandigheden van de fabrikant benaderd of aan voldoet .
maar pas ook op dat de vergistingen niet slepende word dat geeft verhoogde kans op acetaat vorming .

Beantwoorden
(@p)
Estimable Member

Dank u voor de reactie, ik zal in het weekend eens gaan kijken hoe het gaat. Laat ik hem nu gewoon staan. πŸ™‚

Beantwoorden
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Gewoon de 5 liter er door stoken, maar wat is dan uiteindelijk je gemiddelde alcohol percentage? Ik snap als je in de randstad woont ,dat je niet teveel kraanwater wil toevoegen, maar onder de 30% gemiddeld lijkt me toch ook wat vreemd.Β 

Beantwoorden
Vlisbier
(@vlisbier)
Estimable Member

Ik heb het 14 dagen laten staan, zie grafiek hierboven.

Beantwoorden
Pagina 3 / 4
Deel:

Β©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?