Meldingen
Alles wissen

Eerste stook met T500

Pagina 2 / 4

Robbert
Berichten: 9975
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Als je het gaat voeren laat het weten .
Ik heb altijd voor backup een pak bakkers gist staan.
Voor als ik een spontaan idee heb of geen zin passend eigen gemaakte.
De c70 daarvoor in de plaats een zeer goed alternatief . Dus de eerste 2 ponds pakken bij deze ?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik heb mijn leverancier gemaild, houd je op de hoogte.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9975
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik kook zelf altijd mijn melasse uit een baal suiker riet stengels en gist met een eigengemaakt gist op basis van melasse en accasia gemaakt .
Voor een goede volle smaak moet je gebruik maken van carbonzuren , azijn zuren en boterzuur aanwezig in het beslag .
en lanzaam vergisten .
Hierdoor krijg je een vollere smaak en natuurlijk voor volle smaak een rum stoken met een geschouderde potstill .

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9975
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Prima Erik ,

De C70 sta ik enorm achter omdat het is zeer neutraal in resultaat en zeer makkelijk mee te werken .
Is in temperatuur niet zo zinnig en ook niet in ph .
Start goed bij Sg van 1070 -1090 zelfs .
is vergelijkbaar met bakkersgist alleen iets sterker.

Beantwoorden
Berichten: 4
(@harries)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Gelukkig heb ik nog een hoop te leren  !

 

Beantwoorden
Vlisbier
Berichten: 135
(@vlisbier)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik heb ook voor het eerst met deze gist en Carbon suikerwash gemaakt.

6 kg suiker totaal tot 21 liter in Grainfather fermenter gedaan.

Om vergisting te volgen/meten ispindel toegevoegd.

Via mobiel is vergisting perfect te volgen.

Beantwoorden
Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Nette opstelling, grote kannonen voor een suikervergisting maar mooi te volgen zo!

Beantwoorden
Berichten: 3
Topic starter
(@bassabar)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Bedankt voor alle reacties en informatie.

Aangezien het de eerste stook is wilde ik niet te moeilijk doen en heb voor de makkelijke weg gekozen. Simpelweg om de basis een beetje leren kennen/ervaren. Doel voor mij bij deze eerste stook is dat er zoveel mogelijk alcohol vrij komt wat omgezet kan worden naar drinkbare drank. Mocht dit slagen dan wil ik van hieruit verder met onder andere wat experimenteren met andere gist en voorbereiding van de stookwijn. In de loop der tijd wat meer verdiepen in de verschillende aspecten en achtergronden om zo het resultaat en de weg erna toe een beetje te optimaliseren.

Op het moment is alles nog redelijk nieuw voor mij, zo wist ik niet eens dat gist organisch was bijvoorbeeld. In ieder geval bedankt voor alle tips/info/inzichten. De Ispindel kan ook wel een mooie toevoeging zijn voor mij.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9975
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Wees niet te hebberig om zoveel mogelijk alcohol te maken. Snel en hebberig betekent veel werk om goed te krijgen en veel weggooien .
geld weggooien en irritatie .
Beter rustig beginnen en ervaring opbouwen .

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Bas, Ik heb laatst weer een stook gedaan voor Limoncello. 21 liter water, 8 kilo suiker (blauwe zakje Turbo) en meer dan perfecte alcohol. Vergist rond de 20 graden in de huiskamer en geen klaringsmiddel toegevoegd alleen 4 dagen (na de laten bubbel van het waterslot) laten staan. Helmaal helder. 

Nee geen methanol en de smaak is van het begin tot het eind perfect. Aceton dus ook niet. Dus begin tot eind is goed.

Als de T500 stopt met druppelen is deze klaar. Is na een uurtje of 4. Je kan ook 5 liter aftekenen  op je opvangfles/jerrycan. Als je 5 liter hebt bereikt zit er niet veel alcohol meer in. 

Essences weet ik niks van. 

My two cents. En ik wil nu dat de Eurostoxx gaat zakken anders is  de 5 liter die ik heb gemaakt vandaag nog op. Kan ik weer opnieuw beginnen. 

Beantwoorden
Berichten: 111
(@p)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

mijn emmer (suikerwater met turbogist classic 8  en vloeibare kool turbo carbon) staat goed te borrelen sinds zaterdag. 

Ik lees veel berichten over wel of niet turbogist/wel of geen toevoegingen, op het forum staat zoveel te lezen dat ik niet direct kan vinden wat ik graag zou vinden.

Vraag aan de gevorderde stokers: 

Met welk gist maken jullie de suikerwash? en hoe gaan jullie te werk? 

Als beginneling ben ik op zoek naar een manier om vooral goede stookwijn te maken voor lekkere alcohol om likeurtjes van te maken?

wie wil zijn of haar ultieme recept hier delen 🙂 

super bedankt voor jullie reacties op al mijn beginnersvragen. 

 

 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9975
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Als je terug leest in topic vind je dat munckerik ( bio-brouwmaat ) ook de fermentis C70 in pakket heeft opgenomen .
Voor diegene die nog geen eigen gist gebruiken of een zeer goed alternatief voor bakkersgist is dit zeker aan te bevelen .
Voor als je likeuren wild maken kun je kiezen uit wat de best passende alcohol daarvoor is .
Dat kan uit granen , fruit , knollen en aardappelen gemaakt en eventueel uit suiker.
Daar zijn dus diverse recepten mogelijk .

Beantwoorden
Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hoi Likeurtjes,

Voor degene onder ons die tammere likeuren willen (sorry Robbert was een te leuke typo) kun je het volgende overwegen, gaat uit van 10 liter.

  • Voeg in een pan 1800 gram suiker, 2 liter water en een theelepel citroenzuur toe.
  • Verwarm dit al roerende.
  • Laat het een 30 a 90 minuten koken, al roerende.
  • Voeg in het vergistingsvat 8 liter koud water toe. 
  • Voeg de hete suikeroplossing toe en roer het geheel, laat dit afkoelen tot een graad of 20 (kamertemperatuur).
  • Voeg 3 zakjes gedroogde bakkersgist toe.
Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9975
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

bijna goed @alchemist , maar je vergeet 1 ding !

gist zet suikers om maar voed zich er niet aan . er moet nog een gistvoeding bij .

dat kan met diammoniumfosfaat of een ander neutraal voedingsproduct .

[ bonen , sojabonen , vegemite  of iets ander met aminozuren ] 

Beantwoorden
Alchemist
Berichten: 3166
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ja klopt, de gistcellen mogen niet verhongeren. Ik gebruik diammoniumfosfaat zelf, wel de aanbevolen hoeveelheid op t pakje hanteren.

Beantwoorden
Pagina 2 / 4
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?