Meldingen
Alles wissen

T500

Pagina 1 / 3

Berichten: 31
Topic starter
(@groentje)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik stook nu al even alcohol met de T500 van Spirit; aanvankelijk gebruikte ik hun turbogist maar de smaak was te scher; dan ben ik overgeschakeld op turbogist 48 van Alcotec, maar er blijft een te scherpe smaak aan de alcohol zitten! Wat doe ik fout?

Ik meng zoals op de verpakking v/d gist staat aangegeven 8 kg suiker in kokend water en laat dit even doorkoken; dan vul ik het vergistingsvat bij tot 25 L en als de temperatuur gedaald is tot onder 30° voeg ik de gist toe! Als alles uitgegist (op ongeveer 25°) is na een week voeg ik in volgorde en volgens de aanwijzingen  op de verpakking klaringsmiddel A & B toe en 1 of 2 dagen later hevel ik over in een ander vat, laat dit nog een dag rusten en stook het dan in de Still T500 met een temperatuur steeds tussen de 56° en 60° ; ik bekom dan ca 4 L alcohol van 92/93° ! Maar er zit een scherpe smaak aan de alcohol en die blijft, ook als ik een essence gebruik en de alcohol meer verdun dan op de verpakking aangegeven staat!

Wat doe ik fout? Moet ik meermaals stoken? Andere gist gebruiken? (de welke dan)

Stooktemperatuur is niet juist?

Kan iemand mij hier bij helpen?

Alvast hartelijke dank!

Beantwoorden
42 reacties
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je doet niet echt iets fout. De temperatuur van vergisten, is die echt 25 graden, loopt die niet erg op met deze temperaturen of heb je de mogelijkheid om gecontroleerd te vergisten?

Welke gist van Still Spirits gebruikte je voorheen? Zie het al, de Turbo gist 😉

De Pure Yeast van Still Spirits in combinatie met glucose levert het mooiste resultaat. Je opbrengst is wel minder. Verder kun je overwegen om tijdens de vergisting met suiker, vloeibare kool toe te voegen. Ik heb daar ook goede resultaten mee gehaald. En dan is er nog een mogelijkheid om te filteren over actieve kool, dat neemt ook weer ongewenste smaakjes weg.

V.w.b. de temperatuur tijdens het stoken; zelf probeer ik deze onder de 56 graden te houden.

Beantwoorden
Berichten: 31
Topic starter
(@groentje)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hartelijk dank voor je reactie!

Ik controleer de vergistingstemperatuur manueel met zo'n electronische termometer van stookwinkel en meestal hou ik die gemakkelijk net onder de 25° ! Als de temperatuur te laag komt heb ik zo'n verwarmingsriem en dat lukt goed, en te hoog komt die bijna onmogelijk want in m'n kelder is het altijd redelijk koel!

Heb in het begin pure yeast gebruikt met aktieve kool, maar zelfde probleem! Daarom was ik overgeschakeld op gist van Alcotec, maar gebruikte daarbij geen actieve kool meer! (ziet er ook niet smakelijk uit he, zo'n zwarte "smurrie" in je vergistingsvat)!

Is het beter andere gist te gebuiken dan turbogist? Welke dan?

Maar hoe moet dat met die glucose? Hoe werkt dat precies? Gebruik ik glucose ipv suiker, of is dat gewoon een toevoegsel ? Wanneer gebruik ik dat dan : bij het vergisten of bij het stoken?

Zal de gestookte alcohol ook nog eens door de actieve kool laten lopen!

Stoken onder de 56° ? rond welke temperatuur dan? Want dat is vrij gemakkelijk te regelen;

ik heb zo'n watertoevoerregelaar, maar aangezien dat regelknopje nogal fijn is en dus moeilijk juist af te stellen, heb ik daar een hendeltje opgezet - een gewone wasknijper - zo wordt de hefboom verlengd en is het poepsimpel zeer fijn te regelen!

Grtjes

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Problemen ontstaan vaak door te hoge temperaturen tijdens de vergisting en sterke temperatuurwisselingen maar wanneer je in je kelder dit goed kunt beheersen is dat prima.

Wanneer je de Pure Yeast gebruikt verbaast het me dat je daar scherpe alcohol mee krijgt zeker wanneer je daar ook actieve kool in hebt gebruikt. Dat een zwarte smurrie er vies uit ziet..... bij het klaren is het weer mooi helder dus niet te veel naar kijken als het zwart is 😉

 

Glucose is ter vervanging van suiker. Je vergist dan de glucose ipv de suiker. Het geeft een schonere alcohol. Wil je meer opbrengst en is prijs een issue dan is suiker de oplossing. Wil je meer kwaliteit dan kwantiteit dan is glucose de oplossing.

 

Stoken onder de 56 graden is wat ik doe maar er zijn voldoende stokers die prima resultaten behalen met hogere temperaturen hoor.

Zelf gebruik ik de bijgeleverde naald regelaar en werkt bij mij prima

Beantwoorden
Berichten: 31
Topic starter
(@groentje)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Glucose? Vloeibaar? Poedervorm? Korrels? Waar koop je dat? Zelf te maken? Hoe doe je dat dan? Recept?

Ik vind zelf kwaliteit boven kwantiteit, en prijs vind ik belangrijk maar niet ten koste van

de kwaliteit!

Ben intussen al een gedeelte door de aktieve kool aan het filteren! benieuwd naar het resultaat!

Excuus voor al de vragen !

Beantwoorden
Berichten: 31
Topic starter
(@groentje)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Oh ja, gebruik ik evenveel glucose als suiker of is er een verschil?

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

hoi

je kan ook eens proberen om de alcohol te filteren met keukenrol als het bij mij te scherp is dan neem ik een trechter en doe er 5 of 6 lagen keukenrol erin en filter ik dit tot die scherpe smaak eruit is

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Glucose in poedervorm was te koop bij bv Body & Fit maar zie het niet meer op hun pagina ook via andere kanalen te verkrijgen. Zelf maken.... geen idee, ik heb het nog nooit gedaan. Wanneer je belangstelling hebt voor biologische glucose dan kan ik dat wel voor je uitzoeken (mail dan maar via pb of via de knop bio-brouwmaat rechts bovenin de balk op de beginpagina van dit forum en dan naar contactpagina).

Ik heb dezelfde insteek vwb kwaliteit versus kwantiteit. Kijk je naar suiker dan kun je dat voor een vrij lage prijs kopen. Glucose is een stuk duurder.

 

De hoeveelheid... bij Pure Yeast adviseren ze 6 kilo te gebruiken dus wat minder dan suiker maar dat komt dan weer de kwaliteit te goede. Bij bier wordt meestal wat meer glucose i.p.v. suiker gebruikt.

 

Je hoeft je niet te verontschuldigen voor je vragen, daar is een forum voor 😉

 

Beantwoorden
Berichten: 188
(@firewalker)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je kan ook volgens mij je drank door een ultrasoon halen. Daar word tie ook zachter van.

Beantwoorden
Berichten: 6767
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Bij Body en Fit hebben ze het nog wel, maar je moet zoeken op Dextrose. Is vrijwel hetzelfde. Alleen de bulkkorting op aantallen geven ze niet meer volgens mij. Als je het proeft smaakt het ook precies als een Dextro Energie ? Veel lekkerder dan kristalsuiker, blijkbaar vinden onze gistcelletjes dat ook ?

In dit topic staan nog wat linkjes om het te kunnen bestellen.  http://www.stookforum.nl/thread/glucosedextrose-zoekenkopen

En hier de uitleg over het te verwaarlozen verschil tussen Glucose en Dextrose:  https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/27210/Is-dextrose-en-glucose-hetzelfde

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Goed gezien Jan, ik heb inderdaad op het verkeerde woord gezocht 😉

 

Je krijgt nog wel korting maar dat zie je pas wanneer je gaat afrekenen.

Beantwoorden
Berichten: 6767
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ah dat had ik gemist ?

Ik heb mn 1e 25 kilozak al leeg ?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Snoeperd 🙂

Beantwoorden
Berichten: 6767
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hahaha ja het is echt lekker ?

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Toen ik het bij de Kirsch gooide heb ik er ook steeds van gesnoept, is inderdaad gewoon Dextro.

Beantwoorden
Pagina 1 / 3
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?