Meldingen
Alles wissen

t500 + copperdome & temperatuurregeling

Pagina 1 / 5

Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

waarde medestokers,

ik ben nogal nieuw in de stookwereld. heb een 10-liter pan aan een zelfgebouwde installatie hangen. het werkt, maar ik overweeg toch maar een t500 met copperdome aan te schaffen.

maar ik begrijp iets niet: hoe regel je de temperatuur bij het stoken? want dat moet toch? en dat staat in dit geval toch los van koelwaterregeling?

ik heb hier het hele forum afgezocht, zijdelingse verwijzingen naar het gebrek aan een temperatuurregelaar gevonden, maar nergens wordt mij duidelijk hoe je ervoor kunt zorgen dat het proces zich op de juiste temperatuur voltrekt.

of... is dat dan niet nodig?

nu probeer ik mijn pannetje op de inductiekookplaat steeds op 80 graden te houden - wat goed lukt, overigens - en dan is het resultaat prima. maar wat als je bij de t500 de controle over de temperatuur niet hebt?

wat ik over de t500 met de koperen helm op dit forum lees, is erg positief. maar ik begrijp niet hoe het allemaal goed kan komen - met een zo hoog mogelijke opbrengst - als er niet ergens een hard-zacht-knop op het apparaat zit.

wie legt het me haarfijn uit?

bij voorbaat mijn allerhartelijkste dank.

Beantwoorden
60 reacties
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Een T500 met een copper dome regel je niet met temperatuur of temperatuur van het koelwater. 

De thermometer in de condenser is enkel een leidraad om te weten in welke fase van de stook je ergens bent.

De T500 kan enkel aan of uit. 

Wellicht helpt de gebruiksaanwijzing je verder:

 

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0218/9842/files/SS_ALEMBIC_INSTRUCT_WEB_3b3ba015-2f3e-46b0-b93b-aa762b2299cc.pdf?2423467080039993470

 

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

ah, die gebruiksaanwijzing had ik nog niet gevonden. snel maar eens even lezen.

bedankt voor de tip.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ter aanvulling, het kan met een T500/Copper dome opstelling wel erg snel gaan. Wil je langzamer stoken dan kun je een Grainfather overwegen, die regel je op vermogen.

Verder lees ik nog dat je het hebt over een zo hoog mogelijke opbrengst. Met een copper dome is het alcoholpercentage lager dan met een reflux.

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

 

De T500 is de kolom die op de boiler zit, de stook hiervan wordt geregeld door middel van het koelwater (temperatuur) te regelen met een kraantje.

Hiermee kun je zuivere alcohol maken, ongeveer 92 %. 

Je kunt ook op deze boiler ook een Copper Dome plaatsen met koeler, dit water moet gewoon koud zijn om te koelen. 

Hier mee maak je minder sterke alcohol, maar wel met smaak.

Standaard kun je deze zonder temperatuurregeling als pot still gebruiken, naar mijn idee belachelijk maar het kan dus volgens de gebruiksaanwijzing. 

https://www.grainfather.com/media/wysiwyg/PDFs/SS_ALEMBIC_INSTRUCT_WEB.pdf

Het zou beter zijn als je de boiler zou kunnen "dimmen" met electronica.

Sommigen doen dat met een echte dimmer, fase afsnijding, andere met een PWM regelaar.

 

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Het "dimmen" is dus met een Grainfather wel mogelijk en naar mijn mening ook een stuk beter en prettiger of eigenlijk heel erg goed.

 

Beantwoorden
Berichten: 265
(@markb)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik gebruik een dimmer icm de boiler en copperdome van stil spirits en dat werkt prima. Dimmer was niet goedkoop maar ik gebruik m vnl voor mn werk dus dat doet minder pijn.

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Volgens mij kun je ook een vermogensregelaar bij Conrad of andere elektronica bedrijven kopen en dan kun je simpel het vermogen (temperatuur) regelen.

Groet, @ndré??

 

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Verder lees ik nog dat je het hebt over een zo hoog mogelijke opbrengst. Met een copper dome is het alcoholpercentage lager dan met een reflux.

dan heb ik me verkeerd uitgedrukt. ik bedoel: een zo hoog mogelijke opbrengst met zo veel mogelijk behoud van de smaak uit de stookwijn. mijn gedachten gaan daarom niet ut naar een reflux kolom.

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

hartstikke bedankt allemaal voor het meedenken. ik ga me maar eens op een dimmer/vermogensregelaar oriënteren. ik kwam daar elders op stookforum ook al wat informatie over tegen. ik begrijp dat de dimmer van markb duur is, maar het is zo te zien wel simpelweg een kwestie van stekkertje erin en stekkertje in het stopcontact. wel handig voor een rechtshandige met twee linkerhanden. ik zal eens een elektronicawinkel binnenlopen.

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

ik vind zo'n dimmer als op het plaatje van markb voor ruim 150 europietermannen. dat is toch wel een heel bedrag voor een simpele beginnende stoker...

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb er laatst een gekocht bij Conrad voor iets van 20 of 25 euro, gratis thuis bezorgd.

Groet, @ndré??

 

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Kemo M028N Vermogensregelaar Module 110 V/AC, 230 V/AC

4000va

https://www.conrad.nl/nl/kemo-m028n-vermogensregelaar-module-110-vac-230-vac-190516.html

Groet, @ndré??

 

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

ha, @andré, die zou met 4000va voldoende capaciteit moeten hebben voor de 2000 watt van de t500. goeie tip. bedankt.

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

aanvullend @andré: heb je er ook al ervaring mee?

Beantwoorden
Pagina 1 / 5
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?