Meldingen
Alles wissen

t500 + copperdome & temperatuurregeling

Pagina 2 / 5

@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Illusie, ik gebruik hem zelf ook maar (nog)niet voor de T500.

Ik heb nu nog een andere ketel waar het ook prima mee werkt, zo gauw het distelaat bgeint te lopen kun je doormidden van een potmeter het vermogen terugschroeven, 2e voordeel is dat je dan ook nog minder stroom verbruikt. Binnenkort ga ik zelf de T500 aanschaffen en gebruik ik de vermogensregelaar ook daarvoor.

ik heb de regelaar voorzien van een stekker en stopcontact.

Groet, @ndré??

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

heb je toevallig een plaatje van hoe je dat gedaan hebt (ik heb al eerder uitgelegd dat ik niet zo vreselijk handig ben)?

en in de handleiding ( http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/190516-an-01-ml-LEISTUNGSREGL_de_en_fr_nl_es_it_pl_ru_pt.pdf ) lees ik iets over de warmteontwikkeling en het aanbrengen van een koelplaat. hoe zit dat? is dat nodig als je 'm voor een stookketel van 2000 watt gebruikt? dat kan ik in de handleiding niet terugvinden.

als ik je eerdere reactie goed lees, is dit voor mensen die een t500 als alambiek willen stoken natuurlijk wel dé oplossing - en tegen een redelijke prijs.

het idee dat je bij de t500 geen controle hebt over de temperatuur stuit me tegen de borst. ook vanwege een te hoog stroomverbruik na verloop van tijd bij het stoken. om verspilling te voorkomen heb ik bijvoorbeeld ook voor de watertoevoer van de koeler van mijn simpele zelfbouwinstallatie een dompelpompje besteld.

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb ergens een oude koelrib op de kop getikt en achter aan de vermogensregelaar geschroefd, ik gebruik nu een element van 2300 wat maar het geheel word er echt niet warm van. Ik heb aan de toevoer een snoer met stekker gemaakt en de andere kant een stopcontact gemaakt, zo kun je het voor verschillende apparaten gebruiken die een stekker hebben.

Succes er mee,

Groet, @ndré??

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Illusie, Voor het water van de condensor heb ik een klein vijverpompje in een vuilcontainer (Otto of kliko) van 240 liter hangen, het koelwater laat ik ook weer teruglopen en als het echt te warm word heb ik nog een regenton met water achter de hand. Succes er mee, groet @ndré??

 

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

dank je @ndré, handig opgelost. daar moet ik verder wel uit kunnen komen. als ik van mijn pannetje overstap op de t500 wil ik de installatie op een plaat boven mijn badkuip zetten (geen plek voor een permanente installatie). dan de badkuip halfvol laten lopen met koud water en het pompje erin hangen. geen kliko, geen regenton, maar zo'n badkuip moet ook erg handig zijn. en er zijn altijd wel een paar uurtjes op de dag dat niemand zo nodig moet baden of douchen...

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

heel toevallig kom ik net dit tegen:

https://homebrewshop.be/nl/temperatuur-meten/1147-inkbird-itc-310t-thermostaat-temperatuurregelaar-eu.html

dat zou kunnen werken, maar ik weet het niet zeker. heb bij de winkel mijn vragen daaromtrent neergelegd. als ik meer weet, parkeer ik de gegevens hier wel weer.

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Als je die gebruikt, moet je nog wel de temperatuursensor in de ketel maken (doorvoer). Groet, @ndré??

 

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Wel een mooi ding?

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Heb je niks aan, het moet een vermogensregeling zijn, dit is een temperatuurregeling...

 

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Als je die gebruikt, moet je nog wel de temperatuursensor in de ketel maken (doorvoer). Groet, @ndré??

die sensor zou dan toch gewoon in het gaatje van de thermometer van de alambiek moeten kunnen? ik wil gewoon uitgaan van de temperatuur net boven de helm, zoals ook met de thermometer van de t500 copper dome wordt gedaan.

maar goed, ik wacht nog even het bericht van de webwinkel af.

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Heb je niks aan, het moet een vermogensregeling zijn, dit is een temperatuurregeling...

dank, gompie, voor mijn zoveelste leermoment van vandaag. jammer. dan zijn we weer terug bij de  https://www.conrad.nl/nl/kemo-m028n-vermogensregelaar-module-110-vac-230-vac-190516.html  en zal ik zelf m'n soldeerbout ter hand moeten nemen. 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Gaatje gewoon wat groter boren ruimte zat.

Beantwoorden
Berichten: 362
(@skoldt)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik snap niet waarom je een vermogensregelaar op je T500 zou plaatsen met de copperdome. Dit is mijn inziens een overbodige kost. Het is net de bedoeling van de copperdome om een snelle distillatie te doen met enorm veel smaak in je destillaat.  Je alcoholpercentages zijn inderdaad beduidend lager dan met de condenser, maar je hebt dan ook een eindproduct waar je je basisingredienten veel meer proeft.  Je moet altijd de afweging maken, hoe meer reflux, hoe meer smaak je kwijt bent, maar hoe hoger je alcoholpercentages.  Daartegenover een directe snelle distillatie met meer smaak maar lagere alcoholpercentages.  

Als je iets hogere alcoholpercentages wilt scoren en tegelijkertijd smaak behouden, moet je een thumper tussen ketel en koeler plaatsen.  De thumper vul je dan met een deel van je mash.

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Het is net de bedoeling van de copperdome om een snelle distillatie te doen met enorm veel smaak in je destillaat. 

het mag duidelijk zijn, sklodt, dat ik nog heel erg nieuw ben in de stookwereld. ik leer nog dagelijks iets bij. maar soms vind je heel tegenstrijdige informatie - ook hier op het stookforum.

tot voor je reactie had ik alleen maar gelezen dat je voor een zo hoog mogelijk alcoholpercentage én maximaal behoud van smaak juist langzaam moest stoken. ik heb dat ook gedaan met goed resultaat. hier ligt één reden waarom in een vermogensregelaar wil zetten op een t500 met copperdome (die ik overigens nog moet aanschaffen - ik ben me aan het oriënteren). de andere reden - boven al genoemd - is verspilling van energie. hoewel, dat laatste kan meevallen als de distillatie zich veel sneller zou voltrekken.

in elk geval bedankt voor weer een leermomentje ;-).

Beantwoorden
Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Mijn Thermometer op de T500 geeft LLL aan. Ik heb de batterij vervangen, maar het blijft er op staan.

Moet ik mijn stook nu stoppen?

Weet iemand waar ik de gebruiksaanwijzing kan vinden?

 

 

 

Beantwoorden
Pagina 2 / 5
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?