Meldingen
Alles wissen

t500 + copperdome & temperatuurregeling

Pagina 3 / 5

munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Stoppen hoeft niet, de thermometer is slechts een leidraad. Proeven en alcoholmetingen zegt meer over de voortgang.

 

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0218/9842/files/SS_ALEMBIC_INSTRUCT_WEB_3b3ba015-2f3e-46b0-b93b-aa762b2299cc.pdf?2423467080039993470

Beantwoorden
Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik stook niet met de copperdome, maar met de T500 waarbij ik volgens mij de temperatuur tussen de 55 en 60 graden moet houden. Ja toch?

 

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Klopt, dan heb je wel echt een thermometer nodig. 

 

Beantwoorden
Berichten: 362
(@skoldt)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

LLL is een standaard foutmelding dat de temperatuur te laag is om te meten.  Ik denk persoonlijk dat er meer aan de hand is (kapotte probe, los draadje, ...) 

Beantwoorden
Berichten: 362
(@skoldt)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik zal nu even veralgemenen, maar vaak gaan 'veel smaak' en 'hoge alcoholpercentages' niet samen.  Ik bedoel, wat is het nut van bijvoorbeeld een pruimendistillaat van 90° ?  Die kan je zo niet drinken want dan ga je plat achterover.  Die zal op één of andere manier toch moeten aangelengd worden om je alcoholpercentage naar aanvaardbaar niveau te brengen.  Wanneer ik fruit vergist, dan wil ik zo veel mogelijk smaak meekrijgen.  Mijn werkwijze is dan een snelle distillatie (koperen alembiek) waarbij het alcoholpercentage in t begin rond de 70° ligt en ik stop er mee wanneer er maar 25 à 30° alcohol meer doorkomt.  Het gemiddelde ligt dan op x-aantal liter alcohol van 50°.  De meesten gaan nog aanlengen tot 40°, maar ik lust 't graag ietsje sterker.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

IJsvogel, een nieuwe thermometer is naar je ondeweg!

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

https://homebrewshop.be/nl/temperatuur-meten/1147-inkbird-itc-310t-thermostaat-temperatuurregelaar-eu.html

dat zou kunnen werken, maar ik weet het niet zeker. heb bij de winkel mijn vragen daaromtrent neergelegd. als ik meer weet, parkeer ik de gegevens hier wel weer.

ik kreeg vorige week als antwoord van de homebrewshop: "Je kan dit gebruiken voor het sturen van de temperatuur door de boiler aan/uit te zetten. Als je het vermogen wil regelen, dan dien je een regelbare weerstand te gebruiken."

heeft iemand hier ervaringen met zo'n temperatuurregelaar. 't is natuurlijk precies wat een thermostaat doet, maar steeds tijdens het proces zo'n verwarmingsspiraal van 2000 watt aan en uit zetten... ik weet het niet. ondanks het feit dat het op zich natuurlijk allemaal niet onlogisch is.

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik gebruik een dimmer icm de boiler en copperdome van stil spirits en dat werkt prima. Dimmer was niet goedkoop maar ik gebruik m vnl voor mn werk dus dat doet minder pijn.

markb en @ndré, jullie hebben er volgens mij verstand van, dus ik leg de vraag maar even hier neer. ik vond bij conrad ook deze:

https://www.conrad.nl/nl/ivt-dr-2000-wisselspanningsregelaar-toerentalregelaar2000-w-dimmer-513653.html

als ik kijk naar de overeenkomsten, zou deze het ook moeten doen, lijkt me. of zit ik er naast?

Beantwoorden
Berichten: 265
(@markb)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hi illusie, volgens mij werkt dat ook goed. Ik heb laatst ook nog een variac dimmer gekocht, dat is een ouderwetse spoeldimmer. Geen electronica alleen maar een koperen spoel. Werkt prachtig en heel nauwkeurig te bedienen.

https://onlinetopgarden.com/nl/home/7504-11239-variac-8a-0-250v-2000w.html#/126-extra_accessoires-aansluitsnoer_8a_12a

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Ijsvohel, ik heb ook een T500, maar wat bedoel je met de temperatuur op 55/60 graden houden?
Geroet, @ndré??

Beantwoorden
Berichten: 522
(@capo70)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

@ndre, je hebt toch een T500, dan is de temperatuur 55/60 zeer cruciaal, dit is namelijk de temperatuur van je koeling die je bereikt met de juiste hoeveelheid watertoevoer per minuut, ik meen tussen de 450 - 500 ml per minuut.

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Govda, Ik heb de T500 nog maar net en heb al een eerste stook gedaan, Nu begrijp ik waar het misgaat. Ik heb de koeling met een pompje voor in een caravan met 15 liter per minuut. Ik moet dus iets anders verzinner voor de koeling, of de slang knijpen zodat er niet te veel koelwater uitkomt. Bedankt voor de info, Groet, @ndré??

 

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hi illusie, volgens mij werkt dat ook goed. Ik heb laatst ook nog een variac dimmer gekocht, dat is een ouderwetse spoeldimmer. Geen electronica alleen maar een koperen spoel. Werkt prachtig en heel nauwkeurig te bedienen.

https://onlinetopgarden.com/nl/home/7504-11239-variac-8a-0-250v-2000w.html#/126-extra_accessoires-aansluitsnoer_8a_12a

misschien moest ik die maar eens bestellen. sowieso handig voor allerlei andere doeleinden. analoog nota bene. daar houd ik wel van. lekker veel koper ;-).

dank voor de tip.

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

In dit topic wordt gesproken over een vermogensregeling op de T500 voor smaakvol stoken. Ik ben nog niet tegengekomen of iemand het ook al echt heeft toegepast en wat de ervaringen zijn.

 

Zijn die ervaringen er?

 

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

In dit topic wordt gesproken over een vermogensregeling op de T500 voor smaakvol stoken. Ik ben nog niet tegengekomen of iemand het ook al echt heeft toegepast en wat de ervaringen zijn.

 

Zijn die ervaringen er?

volgens mij hebben enkele forumleden daar hun licht al over laten schijnen en aangegeven dat ze een vermogensregelaar gebruiken. het lijkt me ook volkomen plausibel, omdat je dan het zelfde doet als met een alambiek op een kookplaatje of een gaspit: temperen als het nodig is. maar ik heb net vandaag mijn t500 met copperdome binnen gekregen en hoop over enkele dagen mijn eerste wash te kunnen stoken. tot nu alleen nog het schoonmaak/reinigingsritueel achter de rug. los van wat iedereen ervan vindt, heb ik voor mijzelf al besloten een vermogensregelaar te kopen. maar... ik wil toch eerst mijn eerste echte stook even afwachten.

Beantwoorden
Pagina 3 / 5
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?