Meldingen
Alles wissen

t500 + copperdome & temperatuurregeling

Pagina 4 / 5

Berichten: 8
(@whiskystoker)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

In dit topic wordt gesproken over een vermogensregeling op de T500 voor smaakvol stoken. Ik ben nog niet tegengekomen of iemand het ook al echt heeft toegepast en wat de ervaringen zijn.

 

Zijn die ervaringen er?

 

Vanavond een T500 + Dome en vermogensregelaar getest met alleen water in de ketel. Gaat prima. Morgen ga ik mijn allereerste mengel stoken. Ben benieuwd.

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Vanavond een T500 + Dome en vermogensregelaar getest met alleen water in de ketel. Gaat prima. Morgen ga ik mijn allereerste mengel stoken. Ben benieuwd.

welke vermogensregelaar, whiskystoker? en kun je al iets zeggen over je ervaringen?

Beantwoorden
@ndré
Berichten: 1155
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb gisteren met de T500 met vermogensregelaar gestookt en kwam bij de eerste stook gemiddeld op 50 % kan de keteltempetatuur goed regelen, lang op 85 graden gehouden?. Groet, @ndré??

Beantwoorden
Berichten: 8
(@whiskystoker)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hi Illusie,

Een paar dagen geleden heb ik mijn eerste twee mengsels gestookt. (stripping runs) Een vermogensregeling is onontbeerlijk bij een T500 boiler met de Dome. Bij vol vermogen kookt ie bij mij over. De mash komt dat door de condensor naar buiten. Bij het op tijd terug regelen naar ca. 30 % vermogen gaat het  prima. De vermogensregeling heb ik zelf gemaakt met een solid state relais en een Texas Instruments Launchpad (soort Arduino). Je maakt dan gebruik van puls breedte modulatie. In mijn geval gaat de ketel bij bijvoorbeeld 25 % gedurende 0.25 sec aan en daarna gedurende 0.75 sec uit. Bevalt me heel goed die T500 + dome. Ik heb nog  wel een extra pakking gemaakt (van silicone) bij de aansluiting van de condensor op de dome.  De ring die er bij zat dichtte niet voldoende af.

 

 

Beantwoorden
Berichten: 362
(@skoldt)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik weet niet of anderen hier ook last van hebben, maar de voorgestelde koeling in de handleiding (2,5l/minuut) bij gebruik van de helm is weliswaar voldoende om de alcohol te laten condenseren, maar ruim onvoldoende om de alcohol te koelen, waardoor je warme alcohol (35°+) in je bokaal krijgt en heel afwijkende waarden met de alcoholmeter.  Bij mijn striprun op 75% vermogen moest ik heel wat meer koeling steken om de alcohol is de range van 20-25° eruit te krijgen.

Beantwoorden
Berichten: 1828
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Skoldt, mijn evaring is percies het zelfde. Ik wide eens kijken of ik een snelle striprun kon doen op vol vermogen. Maar ook mijn alcohol was veel te heet 40°+ de was in mijn alcohol dobber smolt bijna. Ik doe mijn striprun nu dan ook op half vemogen.

Beantwoorden
Berichten: 71
Topic starter
(@illusie)
Trusted Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

skoldt en rumo:

ik zet bij de striprun bij het stoken met de helm de sensor van een digitale thermomenter met een knijper op de 'uitlaat' van de condensor. die 'uitgangstemperatuur' houd ik daar constant op 20 tot 25 graden door de watertoevoer aan te passen. ik merk soms ook wel dat ik de kraan dan wel erg ver open moet zetten. in die gevallen schroef ik het voltage terug.

bij de spiritrun knijp ik - als de zaak begint te lopen - het voltage sowieso tot zo'n 60 tot 70 procent om de temperatuur in de helm zo lang mogelijk rond de pakweg 82˚C te houden. ook dan pas ik de watertoevoer aan aan de hand van de temperatuur van de uitgang van de condensor.

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik ga bij de copperdome

 naar 25% vermogen en   kijk hoe het er uit druppelt maar eerst stook ik tot  80° en lukt mooi

Beantwoorden
Berichten: 14
 RonH
(@ronh)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik heb ook een T500 met koperen helm aangeschaft vorige week, snel geleverd, top.

Vrijdag een proef stook gedaan met een druiven met suiker mash.

De t500 gaat als een raket en de alcohol moet flink gekoeld worden, voor een striprun is dit nog wel te doen maar ik kan het mij niet voorstellen dat ik een spiritrun kan doen voor bijvoorbeeld gin of jenever met een mandje.

Ik ga ook een vermogensregelaar bestellen

Beantwoorden
Berichten: 140
(@flyger)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Je hebt een vermogensregelaar nodig voor stoken met de Copperdome. Aliexpress verkoopt ze ook voor € 15 incl verzendkosten. Werkt net zo goed als een dure bij Conrad.

 

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2686
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Misschien kun je een linkje plaatsen dan kan RonH, weer verder. 

Beantwoorden
Berichten: 292
(@erikjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

€ 13,32 13%OFF | AC 220 V 4000 W SCR Elektronische Voltage Regulator Temperatuur Speed Passen Controller Power Regelgeving
https://s.click.aliexpress.com/e/bqSYSMWG

Ik denk dat zoiets goed zal werken

Beantwoorden
Berichten: 6759
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik zou wel een zwaardere nemen. De T500 is 2000 watt, en dat is bij deze de max. Een piek van 4000 watt heb je niks aan. Je bent met de T500 toch wel wat uurtjes zoet, ik denk niet dat deze daar tegen bestand is.

Op het forum is een topic waar beschreven staat hoe je goede vermogensregelaars kunt bouwen . De onderdelen komen overigens wel van Aliexpress.  https://www.stookforum.nl/thread/vermogens-regelaar-te-koop/

@nimrax, was jij toen niet van plan ze te gaan bouwen nadat Monoblock ermee wilde stoppen? Er is echt veel vraag naar. Ik heb de mijne doorverkocht nadat ik zelf met de Grainfather ben gaan stoken.

Beantwoorden
Berichten: 292
(@erikjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Inderdaad, goed dat je zo scherp bent, daar had ik niet naar gekeken.

Maar daar nu op gelet hebbende staan er ook genoeg met meer dan genoeg vermogen bij ali express

Beantwoorden
Berichten: 29
(@wilfred)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Beantwoorden
Pagina 4 / 5
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?