Meldingen
Alles wissen

Handleiding T500

Pagina 1 / 2

Berichten: 21
Topic starter
(@koolmees)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

In de handleiding van de T500 wordt aangeraden om de eerste 50ml weg te gooien waarna je een redelijk resultaat hebt voor de meeste likeurtjes. Persoonlijk vind ik het resultaat dan nog behoorlijk slecht van kwaliteit.

Wil je een wodka resultaat dan moet je volgens de handleiding de eerst 500 ml weggooien dat gaf al een veel beter resultaat maar nog niet genoeg om er een zachte borrel van te maken.

Ik praat hier over een bakkersgist batch van tomatenpuree. het z.g moonshine recept.

Ik stookte echt voorzichtig en hield mij aan een koelwater temperatuur beneden de 60 graden

Omdat ik nog niet echt tevreden was ben ik eens een uur lang gaan stoken met een koelwater temperatuur van 40 graden. tot mijn verbazing verzamelde ik in dat uur echt 100 ml zuivere ethylacetaat..

Nu ik dit weet begrijp ik dat ik niet geheel tevreden was van mijn borrel, want als er 100ml ethylacetaat in die 3 liter 92 % zit is dat natuurlijk echt niet lekker.

En uur is natuurlijk best lang maar het gaat om de betere alcohol en misschien kan je daarna wel weer tijd winnen door bij wat hogere temp te koelen

 

Beantwoorden
15 reacties
Berichten: 635
(@oengabunga)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Knap dat je weet hoeveel ethylacetaat je hebt met je stook... Heb je misschien een gaschromatograaf in je keukenkastje? Ethylacetaat is een verestering van zuurmolecuul met een alkoholmolecuul... En ontstaat voor t stoken. Dus tijdens t Vergisting proces.... Ethylacetaat heeft een kookpunt van 77.2 graden en zal dus altijd over de top gaan.. Koelwater temperatuur is dus van ondergeschikt belang.... Je gebruikt deze verestering wel bijvoorbeeld voor het maken van diverse speciaalbieren.... Dus met diverse "weizen' gisten

Beantwoorden
Berichten: 21
Topic starter
(@koolmees)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik weet heel goed wat ethylacetaat is en hoe het ruikt ,daar heb ik geen gaschromatograaf voor nodig .Koelwater temperatuur is zeker belangrijk in de T500 want daar regel je de zuiverheid van je stook mee. Bij de 40 graden druppelde er heel langzaam druppel voor druppel ethylacetaat totdat het druppelen bijna stopte bij 100ml. Daarna de temperatuur omhoog gebracht naar 60 graden wat een uitstekende alcohol opleverde.

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik ben het met oengabunga eens, het kookpunt van ethanol en ethylacetaat liggen erg dichtbij elkaar en zo moeilijk te scheiden. Je kunt dit het beste verwijderen met natriumbicarbonaat.

Beantwoorden
Berichten: 196
 Arak
(@arak)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

De temperatuur verlagen beïnvloed toch de reflux ratio. Hoe meer reflux, hoe hoger het aantal theoretische destillaties. En dus een meer compakter heads cut. 

 

Beantwoorden
Berichten: 635
(@oengabunga)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Arak... Dat klopt bij een T500... Maar als je al bent aan t destilleren zit alle gevormde Ethylacetaat in de voorloop. Dit merk je aan de ongename nagellakachtige geur in de voorloop... Als je tijdens de destillatie sessie dan de koelwater temperatuur beïnvloed kan er geen Ethylacetaat meer in t destillaat zitten.... Of je moet om een of andere reden alleen Ethylacetaat in je stookwash hebben zitten... 😉

Beantwoorden
Berichten: 362
(@skoldt)
Reputable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Als je beneden de 50° koelwater gaat met de T500 creëer je een full reflux in je kolom.

Beantwoorden
Berichten: 21
Topic starter
(@koolmees)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ik wil niet beweren dat er in die 100 ml alleen ethylacetaat zit, mischien ook wel wat methanol aceton en ethanol, maar het hoofdbestanddeel rook toch naar ethylacetaat,tot en met de laatste opgevangen druppel.

Beantwoorden
Berichten: 21
Topic starter
(@koolmees)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Is er niet iemand die dit ook een wil proberen bij zijn volgende stook, Gewoon even laten staan bij 40 graden totdat de drupeltjes beginnen te lopen. Dit zou ik graag willen omdat er nogal sceptisch gereageerd is op mijn bevinding.

k

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik kan komend weekend eens een poging wagen.

Beantwoorden
Berichten: 21
Topic starter
(@koolmees)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dat is fijn , ik ben erg nieuwschierig.

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Onze stook dit weekend was geen goede.

Het was een met champagne gist vergistte wash van alleen pilsmout, ergens gezien dat dit mooi neutraal op zou kunnen leveren. De vergistingsgraad was slecht (te verwachten met de kieskeurige champagne gist).

Nadat de vergisting klaar was een paar dagen laten staan, toen overgeheveld en nog een paar dagen buiten in de kou laten staan. Of er zat nog teveel gist in of de onvergistte suikers hebben er voor gezorgd dat het niet lekker liep.

 

Bij 40 °C koelwater temperatuur kwamen er grote stoten warme alcohol uit (te laag percentage), waarschijnlijk doordat er schuim doorsloeg ondanks de distilling conditioner.

Volgende week nieuwe poging met wat we overgehaald hebben., je zult even moeten wachten op ons resultaat.

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

mick

ik denk dat je verkeerd bezig bent mijn suikerwach staat minstens 1 maand gisten en klaren als je snel wil stoken is mijn advies koop vele gistemmers 10 of 20 stuks en elke week 1 vullen en na 1 maand kan je volop stoken elke week ik heb op dit moment 1700 liter fruit op vaten staan al maanden en stook elke 2de of 3 de dag 25 l in mijn T500 en dit is mooi en heb altijd mooi resultaat

gr erik

Beantwoorden
Berichten: 21
Topic starter
(@koolmees)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dat is pech Mick , volgende keer beter.
Heb je nog gewoon verder kunnen distilleren in de T500.

Beantwoorden
Berichten: 21
Topic starter
(@koolmees)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik denk dat het moeilijk zal zijn om een suikerwash te vergelijken met een moutwash.

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?