Mooie uiteenzetting Robbert,dank! Heb jij of anderen nog een wilde gistvoeding advies?
Wat mout(extract) in een erlenmeyer, deze af laten koelen, afdekken met een hopzakje (tegen ongedierte) s'avonds in buitenlucht plaatsen, s'morgens binnen halen , opkweken op magneetroerder, of zelf genoeg zuurstof toevoegen, bij opkweek tot 1 liter aan vruchtenbrij toevoegen, wilde vergisting geholpen, aantal groot genoeg +6% moet zeker te halen zijn.
Om dat ik de kersen met die staafmixer van mij fijn gemaakt heb is er ook veel zuurstof in gekomen was zelfs schuimend,dus aan zuurstof geen gebrek,de vaten staan ook vol in de zon dus mooie temp.de kersen lekker zoet,ik haal ook mijn waterslot af en toe los ter controle.als je het fruit perst pers je er ook zuurstof uit.met mijn mixer juist veel in.ik heb er vertrouwen in.
mout , algaran , kelp , agar agar , vegemite , marmite , tauge , wort , rivella zijn o.a. mogelijkheden als krachtvoer voor gist .
Top tips!! Maakt dit topic nog beter, geweldig mannen!!
Zo leren we?daarom is dit topic.
Zaterdag 3-8-2019 ChrisV update.
Even een emmer over schudden in het ander vat
Het weer is goed,niet heet 22gr.perfect,ik heb een emmer over geschud naar het ander vat dat staat ook mooi te vergisten,maar morgen even kijken anders heb ik de tuin onder.
Zoals jullie begrepen hebben laat ik mijn kersen wild vergisten. Ik heb dat ook al een paar keer met druiven gedaan met goed resultaat,de kersen gaan nu ook weer als een gek. Ik kan dat risico nemen omdat ik het fruit voor niets of bijna voor niets krijg. Als het fout gaat zit ik alleen met 400 liter mislukte stookwijn,maar als ik €2.00 per kilo had moeten betalen, zou dat wel pljn doen.dus denk er over na hoe je het doet.
Met of zonder gist,en anders met een kleine hoeveelheid.
Heb net even gecontroleerd,het staat mooi te vergisten en blijft 10 cm.onder de rand,dus geen overstroming.
De kersen staan mooi te vergisten,en de mais ook,dus wachten,ik heb er wel vertrouwen in.
Ontdanks alles,heb ik even de kersen gecontroleerd,ze staan te borrelen als een gek.ook de mais bubbeld nog volop.
Foto’s zien er weer goed uit Chris, je ziet het haast gisten. Je hebt weer genoeg te stoken over een week of twee. ?
Ik denk over drie weken,er staan,430 kg kersen en 75 liter van mais.en wil nog een van mais maken.