Nee was erg ziek,en totaal afgebrand.gaat weer wat beter,heb de laatste weken het rustig aan moeten doen.geen lucht en totaal afgebrand,ben zelfs gestopt met roken.maar sinds gisteren weer achter de ketel,en vlees aan het roken,de kersen en pruimen staan al drie weken te wachten,en vlees om te roken besteld,maar ik heb een week vacantie.ik doe het rustig aan,het is erg als je eigenwijs bent en naar niemand luisterd.?volgende keer luister ik.(mischien)?
Waar olie vaten niet goed voor zijn,dat is mijn rookvat.
nu gerookte ree poot en varkens ham en over paar dagen kalfspoot roken.
Moet drie keer in de rook voor het klaar is,is ook leuk werk.maar kost ook weer tijd.vlees krijg ik vers en goedkoop.€6.00per kilo kalfsvlees,€3.00 ree per kilo.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het eerste wat nu komt is 50%? heeft te lang gestaan en niet goed afgesloten.ach is niet zo erg haal zeker 40 ltr.totaal en die stook ik nog een keer.ben blij dat ik mij beter voel de drank komt wel.
En zowel ROKEN als STOKEN gaat op gas. En dus 2 vliegen in 1 klap,
met als extra bonus: gerookte eikensnippers!
Ja in het vat staat een groot blik met houtsnippers,onder het vat de brander,zo kan ik ook mooi de temp.regelen,en hoef niet te klooien met hout voor het vuur.het vat was nieuw dat heb ik eerst met hout gevuld en zo schoongebrand,(verf etc).
Zijn allemaal leuke dingen om te doen.we hebben ook onze eerste 25 kg.bos paddenstoelen geplukt.
Hmmmm lekker bij wild.vers uit het bos.
kelder vol inmaak drank en de diepvriezers vol.alleen nog wat kaas maken.tussendoor stook ik nog wat mais druiven appels en event peren.zou het wat rustiger aan doen?
Ga er zo een drinken,hier komt ook bijna niets meer uit de ketel.heb zeker 50 60 kilo gedumpt aan pitten en schil.dus van ongeveer 300 kg 40-45 ltr.maar ben vergeten hoeveel % kom ik wel achter bij de tweede stook.
En dat is ook lekker.mmm gerookt
Ziet er heerlijk uit Chris! Cheers en eet ze man! 😉
Ziet er heerlijk uit. Wil je foto's sturen van jouw rook ton binnenkant en top? En klopt het dat jouw ton nog dicht is aan de onderkant en dat je hem gwn op de brander zet?
Ik heb aan de onderkant gaten geboord.en zet aan de binnenkant er een ketel in die daar over gaat.daar gooi ik beuken eiken druiven takken en snippers in die ik gebruikt heb voor de drank.ik heb aan de boven zijde een paar gaten geboord waar ik drie stangen doorheen schuif voor het vlees op te hangen 20 cm van de bovenzijde,zo kan ik er ook een rooster in leggen voor klein spul.de deksel heb ik gemaakt van hardhout.ik heb ook pootjes gemaakt aan het vat zodat de brander er onder kan.werkt perfect,en met de brander kun je de themp.ook goed regelen.vroeger deed ik er een ketel met eiken onder maar moet je telkens bij vullen en is moeilijk te regelen.ik zet hem morgen met uitleg op de watsap.ik rook er wild vis etc.mee werkt perfect
Wij leven heel tevreden,krijgen en geven veel,vandaag weer paddenstoelen
Ik heb aan de onderkant gaten geboord.en zet aan de binnenkant er een ketel in die daar over gaat.daar gooi ik beuken eiken druiven takken en snippers in die ik gebruikt heb voor de drank.ik heb aan de boven zijde een paar gaten geboord waar ik drie stangen doorheen schuif voor het vlees op te hangen 20 cm van de bovenzijde,zo kan ik er ook een rooster in leggen voor klein spul.de deksel heb ik gemaakt van hardhout.ik heb ook pootjes gemaakt aan het vat zodat de brander er onder kan.werkt perfect,en met de brander kun je de themp.ook goed regelen.vroeger deed ik er een ketel met eiken onder maar moet je telkens bij vullen en is moeilijk te regelen.ik zet hem morgen met uitleg op de watsap.ik rook er wild vis etc.mee werkt perfect
Top want wil graag een grotere maken. Heb nu een kleintje en wil jouw manier ook proberen. Met de kleine doe ik het wel steeds old school met steeds vochtige snippers toevoegen.
Die van mij gaat perfect.ik werk ook op de oude manier.maar het vlees komt er heerlijk uit,maar heeft ook te maken met welk hout je rookt.bij de volgende ronde kalf,doe ik er ook jeneverbes bij.ik gebruik ook de oude snippers die ik gebruik heb voor de drank.en druiven takken beuken en eiken.combinatie van vier houtsoorten.ik stook het ook drie keer.Adriana doet het vlees marineren daar blijft het een paar dagen in liggen.voor ik het stook.
Hey Chris, fijn dat je weer in het rijk der levenden bent ?
Paddestoelen, heerlijk! Ik pluk niet zelf, te weinig verstand er van. Vroeger toen ik nog kok was kochten we in het seizoen enorme hoeveelheden op en dat maakten we in in weckpotten, daar zijn ze heel goed geschikt voor. Zo kun je ze het hele jaar gebruiken zonder afhankelijk te hoeven zijn van gedroogd spul of torenhoge prijzen.
Het water loopt mij in de mond als ik de fotos zie!
Me 2! Zowel water in de mond als het verstand.
[12:04, 10/14/2019] Chris V: Ik heb het vat op pootjes staan zodat de brander er goed onder past.door het vat heb ik drie stangen voor het vlees aan te hangen die zitten 20 cm onder de rand zodat ik er event ook een rooster op kan leggen.
Ben begonnen om die van kersen voor de tweede keer te stoken,begint met 90% en mooi helder. Heb nu vier ltr.is nog 85%
Heerlijk paddestoelen bij een stukje wild..... ik heb er geen verstand van maar mijn vriendin is van de voormalige DDR. Die is er mee opgegroeid... Dit jaar komt het er niet van helaas...
Weer goed bezig Chris!