Meldingen
Alles wissen

Topic 2000 ChrisV Moonshine

Pagina 5 / 29

(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Stoken hoort bij mijn levenswijze,op deze manier wil ik ander of beginnende stokers laten zien dat het ook op mijn manier kan,met weinig middelen,en kosten,dat is ook voor mij de het mooie er aan,zo primitief mogenlijk,en evengoed lekker.net als onze voorouders.ik stook ook het liefs op hout,maar is een beetje lastig in een woonbuurt,al heb ik dat hier ook gedaan,maar in de winter als alle ramen dicht waren???

Beantwoorden
(@Anoniem)

De smaak en geur is goed.ik heb het zo gezien in Roemenie,daar hebben ze geen geld om van alles te kopen om er bij te doen,en om dat ik graag stook zoals mensen vroeger en arme mensen,werk ik op hun manier,dat is ook de voldoening die ik daar van heb,met niets iets lekkers maken,om iets te maken wat je om of in huis hebt,ik kan die spullen makkelijk kopen maar,ik vind het juist mooi om op deze manier te stoken,heb er ook een keer Fries roggebrood bij gedaan en havermout,dat had ik in huis.nu dus niet heb het niet in huis?

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Ik snap je overweging Chris maar je laat het kostbare zetmeel van de mais onaangeroerd, dat is toch jammer?! Nu voeg je suiker toe terwijl dat niet hoeft wanneer je pilsmout hadΒ toegevoegd. De suiker levert een scherpere alcohol op dan de suikers uit mais.

Beantwoorden
(@Anoniem)

Nu laat ik zien hoe ik mijn stookwijn van mais maak.

12kg droge mais
Twee emmers lauw water
Gas aan en wachten tot het kookt af en toe roeren
14.00uur:De maΓ―s kookt nu,moet nu nog zacht koken,en dat duurt wel even,wel af en toe roeren
14.04uur: Alvast 250 gr.natte bakkersgist uit de diepvries gehaald dan kan hij ondertussen ontdooien

Beantwoorden
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

En op 12 kg mais, hoeveel pilsmout heb je dan nodig? Want je hebt dan weer geen extra suiker nodig. namelijk 1 kilo pilsmout + transportkosten , zal geen €10,- kosten. Misschien nog voordeliger dan suiker, en zeker smaakvoller.Β 

Beantwoorden
(@Anoniem)

Zo als jullie zien gebruik ik mijn ketel ook voor de mais te koken,handig en makkelijk
14.40 uur: Mais begint een beetje droog te staan,dat betekend dat hij vocht aan het opnemen is,dus emmer kokend water er bij,en even roeren
14.43uur: Ondertussen dat ik aan het koken ben,draai ik de doppen van de gister gestookte af en toe los,ze staan weer lekker in de zon.

Beantwoorden
(@Anoniem)

Om die mais te koken gebruik ik lpg.ik heb die navulbare gasfles van Nimrax gekregen,dus ik stook zeer voordelig ,om de mais gaar te krijgen kost mij denk ik €2.00 dus zo’n fles is de moeite waard en je hoeft niet binnen op het gasfornuis te klooien en je vrouw op stang te jagen.die fles is goedkoper dan een echtscheiding?

En dat iemand aan mijn drank komt,daar let mijn Roemeens loedertje wel op?
Edit Nimrax: Chihuahua heet Misty en is omkoopbaar met pens botjes (voor de frisse adem) πŸ˜‰
Ze lust alleen bier maar let ook op mijn drank?

Begint zacht te worden aan de buiten zijde,kan hem breken,maar moet helemaal zacht zijn,ook van binnen

Beantwoorden
(@Anoniem)

En een advies voor als je flessen buiten in de zon zet,koop geen reu maar een teefje???Nikita is een teefje. reutjes pissen steeds tegen je flessen aan

?

Dit is wat gisteren overgebleven is van 10kg maΓ―s een emmer van 25ltr en een van 5ltr.hou er dus rekening mee dat die maΓ―s wel een flink volume krijgt,en je hebt er best veel afval van,dus je container is zo vol,ik kan het afval van twee keer stoken niet in een keer in de gft bak doen die word te zwaar.

Beantwoorden
(@Anoniem)

15.39uur: Heb weer een halve emmer kokend water er bij gedaan,de vraag van jullie is denk ik,hoeveel water gooi je er bij? Ik zorg er voor dat de mais met koken onder staat 3-4 cm. als de mais gaar is gooi ik hem in het vat dan vul ik het bij met kokend water tot ik mijn 80 ltr.heb, dan kan de mais doorgaren,en goed voor de suiker, die lost mooi op.Zo als je kunt zien is de maΓ―s open gegaan,ik kan hem kapot drukken maar moet nog even zachter koken.
15.56 uur: Maar nu gaat het snel begint zacht te worden
Heb de eerste keer er havermout bij gegooid vond nog twee kilo die net niet over de datum zijnDus havermout er bij
Het is gaar en gaat in het vat met de suiker daar kan het nog wat door garen morgen als hij afgekoeld is 25 gr.gist en water bij vullen tot 80ltrDe suiker,die lost nu mooi op als ik de rest er op gooi wel goed roerenIk heb er 9 kg suiker bij gedaan en goed geroerd,straks of morgen de gist er bij en staan laten.
16.45uur: Klaar voor vandaag,ja morgen de gist en deksel.bedankt alvast voor de interesse en de aandacht, ga nu de troep afspoelen en opruimen πŸ˜‰

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Ongeveer 1 kilo mout op 4 kilo mais. Robbert weet misschien de juiste ratio

Maar wellicht past het nog meer Chris' zienswijze om het mais zelf te mouten. Dan hoef je geen mout toe te voegen maar ook geen suiker.Β 

En deel twee:

En wat je zegt William, je borrel wordt alleen maar beter.

Beantwoorden
(@Anoniem)

Ontdanks alles is hij best zacht.ik weet dat suiker drank scherper maakt,maar deze is mooi zacht maar zal eens kijken of ik mais kan mouten,dat is weer voor de volgende keer.

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Zacht zal de mais wel worden maar je mist de enzymen om e.e.a. om te zetten.Β 

Feitelijk heb je zo een suikerwash met veel maiszetmeel.Β 

Beantwoorden
Topic starter
(@nimrax)
Lid

Erik, wat kan hij doen om het te optimaliseren?

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid

Mout toevoegen en dan maischen zoals bij een whisky/bourbon b.v. een uurtje op ongeveer 63ΒΊC. Filteren en spoelen, afkoelen en vergisten. Dat is de makkelijkste manier. (of even een recept van Bourbon zoeken of Robbert raadplegen voor een goed recept en de juiste maischstappen en tijden).

De moeilijkere manier is het mais zelf verwerken tot maismout. Dus zoals uitgelegd in de filmpjes, dit is wel erg bewerkelijk maar wel leuk om te doen πŸ™‚

Beantwoorden
Topic starter
(@nimrax)
Lid

Interessant, thanks.

Beantwoorden
Pagina 5 / 29
Deel:

Β©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?