Goed gedaan weer Chris. Morgen de laatste foto's van dit project. Leuk!
Zo zie je het neemt nog best veel tijd in beslag,dus als je er aan begint,neem de tijd er voor.en nu een maaskantje??
Heb er twee kilo havermout bij gegooid,en op het laatst mee laten koken,ik vond nog twee kilo in de kast,ik heb die bij de eerste keer ook gebruikt,ik heb het opgezocht havermout is ook gemout,dus ben benieuwd.?het werd wel pap,als het niet lukt eet ik die wel s’morgens?
Ik heb de eerste keer havermout bij de mais gegooid,nu op advies van Munckeric,die vertelde dat als ik er mout bij zou gooien de maiszetmelen beter in suiker omgezet zouden worden.ik had nog twee pakken havermout,dat zijn dus ook gemoute granen,ik gebruik alleen wat ik in huis heb en dat had ik dus.maar als het werkt koop ik wat meer havermout?Munckerik bedankt voor de tip,zo eigenwijs ben ik dan ook weer niet??
Ik wil via deze plaats Nimrax danken voor het plaatsen van het hele gebeuren,en Jan voor de plaats op het forum.ik hoop dat jullie het leuk vinden.gr.Chris
Ik weet niet of havermout hetzelfde is als gemoute haver maar wil je gebruik maken van de enzymen dan moet je het niet koken want dan kook je de enzymen kapot. Lekker een uurtje op zo'n 63ºC dan zetten de enzymen het zetmeel om in suikers.
Havermout geleert snel dat klopt
Heb hem maar even in de ketel gelaten ruikt ook nog goed,dus niet gekookt.ik had het opgezocht havermout is gemoute haver.dus zou ook goed moeten kunnen.
Vond net nog een pak havermout,om dat de mais nog goed heet was heb ik die er ook maar bij gegooid.en goed doorgeroerd.
Goed bezig Chris 😉
In het vat zit nu kokende mais maar daar maak ik nog gebruik van door mijn flessen drank er tegen aan te zetten dus die staan ook de hele avond cq nacht warm.
Misschien morgen weer een vat,heb nog ongeveer 150 kg mais,die kan ik beter verstoken dan dat de muizen het opvreten.? maar kan nog ongeveer 1000 ltr mash maken.?13 -14 vaatjes
En nu een verdiend maaskantje
Goed gedaan Chris, Morgen weer! Gezellig, gaan we live verder op dit topic. We kunnen dit zelfs doen als je in Roemenië bent!. Geniet van je Maaskantje man! 😉
Ik denk dat de pruimen deze week of volgende week aan de beurt zijn,gisteren gehoord dat ze rijp zouden zijn.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zou eigenlijk nog wat mais koken vandaag,maar ben maar eerst op pad gegaan,want mais kun je bewaren fruit niet,maar goed want ik ben met 215 kg kersen naar huis gekomen,zijn goed voor te stoken maar niet meer voor verkoop.dus! vandaag kersen project.
Dus ik begin nu met kersen.
Lachen met jou Chris.
man, al dat gratis fruit en mais en boontjes en.......
Dank je voor je prachtige foto’s en verhalen en niet vergeten alle leermomenten ?
Heb hulp van 200 wespen??