Meldingen
Alles wissen

Topic 2000 ChrisV Moonshine

Pagina 9 / 29

Robbert
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Kersen schillen kun je ook het beste mee vergisten .
Voordeel van kers is dat ze geen petine bevat .
On de schil zit de anthocyanen die ook voor de rode kleur zorgen
De zuurtegraad bepaald de verkleuring maar het heeft zelf ook invloed op de zuurtegraad en zuurvorming .
Voordeel daarnaast is ook dat het een antioxidant is wat dus ook sturing geeft aan gist vorming .
Ook wanneer je de pulp mee stookt zal het daarom smaak vorming kunnen beïnvloeden .

Beantwoorden
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik werk ,normaal altijd met natte bakkersgist,ik proef het verschil niet met wild vergisten,is ook zuur.en gaat ook snel.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Waarom denk je dat die leeuw in ons fam.wapen een vat tussen de poten heeft,moet ergens vanaf komen toch???Alchemist verwacht dat het stoken van mijn voorvaderen komt,daarom dat fam wapen,dan ziet hij dat het waarschijnlijk klopt

Dit zijn een gedeelte van steeltjes zijn er heel weinig in het vat gekomen,ze blijven aan mijn mixer zitten dus geen extra werk,ik heb er een 15kg zo uit gehaald
Klaar!! ik kreeg de twee tonnen van 200 ltr mooi vol,het "waterslot" van Chris er op en vergisten maar,vermoeid maar voldaan en nu een maaskantje....

Beantwoorden
(@lespaul)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Chris ik heb me laten vertellen dat met wild gisten het alcohol percentage niet hoger wordt  dan 6 %. Wat is jouw mening daarover?

Beantwoorden
(@Anoniem)

Nee klopt niet,dan zou ik ook niet zo vergisten,maar als je fruit met weinig suiker in laat vergisten dan kan dat kloppen,ik laat alleen heel zoet fruit wild vergisten,anders gaat er suiker en gist bij.heeft te maken met de suikers in je fruit.ik heb ook meestal overrijp fruit dat bevat meestal veel suiker,en ik proef ook eerst voor ik het meeneem.

Beantwoorden
(@lespaul)
Reputable Member

ok, daar heb ik wat aan. normaal gebruik ik altijd bakkersgist. nu tijdens het verzamelen van de pruimen van mijn eigen boom begint het al lekker te gisten. net als jij voeg ik nix toe (geen pecto enzymen oid) Pruimen zijn lekker zoet dus ik voeg ook geen suiker toe.

Maar het ging om de vraag of wilde gist hoger kan dan 6%.. 

Duidelijk, bedankt..

Beantwoorden
Topic starter
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

LesPaul, ja,ik heb ervaring met wild vergistte appel en peer en ik kwam vaak dik over de 8%... alleen om Chris nu te vragen om begin SG en over 2,5week eind SG laten meten is vloeken in zijn Limburgse stookkerkje...
We lezen wel hoeveel 40% hij er uit heeft gestookt, zodra zijn aansteker erboven blijft branden...
Maar goed gewerkt Chris!!!

Beantwoorden
(@Anoniem)

Heb gisteren en vandaag mooi weer gehad,Adriana zei dat als ik klaar was de tuin schoon te spuiten,ik had niet veel geknoeid maar daar krijg je wel wespen door,bij de laatste 25 kilo kregen we een onweersbui met een hoosbui dus tuin schoon.ik ben nu klaar,moe maar voldaan 400 kilo in de vaten in 1.5 dag,ik ben heel blij met de kersen het was het werk dubbel waard,hierbij wil ik Nimrax nog eens bedanken om dit mogenlijk te maken,ik stuur een apje hij hij plaatst het.ik hoop dat jullie het leuk vinden,de volgende keer krijg ik pruimen en dan laten we weer zien,met hulp van natuurlijk onze forum journalist Nimrax hoe ik die verwerk.

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Illustrious Member

Een spontane wilde vergisting zal een ander percentage geven dan een gestimuleerde wilde vergisting .
hangt ook af wat voor product het is dat je vergist of dat je de vergisting forceert .
Gebruik je u.v. lampen kun je een wilde gist ook nog hoger door laten presteren .

Beantwoorden
(@Anoniem)

Met de druiven vond ik het niet tegenvallen, die waren ook erg zoet, net als de kersen, die waren overrijp,dus we zien het wel als het verstookt word. Tussen door ruik ik wel en gebruik mijn aansteker. Mijn SG meter heb ik afgegeven bij het treffen.De jaarlijkse stookforum BBQ. Dat is aan mij niet besteed zo iets. ik denk wel dat hij lekker word want ik heb de schillen er bij gelaten en die stook ik ook mee ,(weer een hoeslaken weg)?

Beantwoorden
(@lespaul)
Reputable Member

LesPaul, ja,ik heb ervaring met wild vergistte appel en peer en ik kwam vaak dik over de 8%... alleen om Chris nu te vragen om begin SG en over 2,5week eind SG laten meten is vloeken in zijn Limburgse stookkerkje...
We lezen wel hoeveel 40% hij er uit heeft gestookt, zodra zijn aansteker erboven blijft branden...
Maar goed gewerkt Chris!!!

ok maar het werkt wel he? zelf stook ik ook al meer dan 30 jaar en de moderne dingen zoals sg/pH e.d meet ik ook sinds enige jaren... 

ik heb respect voor Chris en zijn manier van stoken...

Beantwoorden
munckerik
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Ik heb ook altijd begrepen dat wilde gisten boven de 6% alcohol niet meer in staat zijn  suikers om te zetten in alcohol. Daarom zijn ze gecontroleerd giststammen gaan kweken die dat wel kunnen.

Beantwoorden
(@lespaul)
Reputable Member

is het nu ja of nee? en is het dan wijs om alsnog bakkersgist toe te voegen?

Beantwoorden
(@Anoniem)

Als mijn aansteker blijft branden dan proef ik,hij is dan net zo zuur als die ik met de bakkersgist heb vergist,als niet alle suikers vegist werden zou volgens mij de stookwijn nog een beetje zoet moeten zijn.ik gooi er geen gist bij,ik laat hem zo staan,de druiven waren prima vergist.

Beantwoorden
Murmillo
Admin
(@murmillo)
Famed Member

Ook nieuwsgierig 

Beantwoorden
Robbert
(@robbert)
Illustrious Member

Antwoord is wat dubbel . Ja als je buiten een bak neerzet met fruit of iets anders erin wat iets van suikers bevat en je doet verder niets eraan zal percentage 6% redelijkerwijze haalbaar zijn maar niet veel hoger . wilde vergisting heeft net als elke andere vergisting een passend milieu nodig ! Een hoeveelheid suikers , een voedings bodem , een zuurtegraad , voor start een zuurstof omgeving om te kunnen vermenigvuldigen ( het begint met enkele cellen ) . en Een goede temperatuur. zodra er een ruime kolonie is raakt zuurstof op en de gist gaat alcohol produceren . Omdat meeste wilde vergistingen spontaan en meest ongecontroleerd uitwerken . ( zijn gang laten gaan ), is er mogelijkheid van indringen van andere bacteriën en lopen bij fruit de zuren vaak te hoog op waardoor ook gist al vroegtijdig ophoud . Het schommelen van temperaturen zorgt ook voor stress waardoor gist slechter presteert. En bij een wilde spontane gisting zijn de cellen aantallen vaak laag . Voeg je gist toe start je al met grotere hoeveelheid cellen deze vermenigvuldigen rap bij zuurstof dus bij afsterven vanwege beperkte levenstijd van cellen en opraken van zuurstof blijft een gist kolonie over die groot genoeg is om de hoeveelheid afstervende cellen op te vangen . Is zuurstof op produceert gist dus weinig nieuwe cellen ! Wil je dus, wanneer je wilde gist gaat uitnodigen, een beter prestatie? Dan moet je net als bij een cultuur gist eerst voor een goede voedingsbodem en milieu zorgen . Wanneer je dus voorbereid met zuurstof rijk water , voldoen suikers , een goede voedings bodem . ( suikers is niet de voeding maar de klus ! ) een milieu waarin ook zuur binnen de tolerantie van gist en enzym blijft . (Het PH veranderd tijdens gisting !) Dan kun je wanneer je een wilde gist uitnodigt dus hoger percentage verwachten . 9 %. En met constantere hogere temperatuur veel u.v. hetzij kunstmatig hetzij van de zon kun je een 11% bij optimale omstandigheden krijgen . Het opstarten van een wilde vergisting met toevoegen van een bakkers gist betekent dus niet dat er gelijk hoger percentage kan worden behaald . Ook dan is milieu bepalend aan resultaat . Dus wilde gist zonder verzorging: lage opbrengst . Een wilde gist op "verzorgde voorwaarden": grotere prestatie mogelijk.

Beantwoorden
Pagina 9 / 29
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?