Meldingen
Alles wissen

Maischen met t500

Pagina 2 / 2

Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Figaro met de maisch kit heb je toch nog geen werveling?

RuMo het aanbranden heb toch enkel voor als er geen werveling is.
van daar dat ik zn agitator interessant vond.je moet niet constant zelf roeren.
en je kan het Toerental regelen.Je moet er niet bij continu blijven enkel om te temperatuur te verhogen.

Beantwoorden
Stumphole
Berichten: 49
(@stumphole)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ook ik heb geprobeerd te maischen in de T500 boiler. Met 5 kg maisvlokken, 2 kg zuurmout en 2 kg roggemout op zoek naar een Bourbon basis. Het maischen liep echter uit op een fiasco. Waarschijnlijk omdat de wort een te dikke massa werd. Daardoor kon ik roeren en scheppen wat ik wou, maar onderin bleef het aanbranden. Heb de T500 meerdere keren moeten resetten. Ik kreeg de temperatuur bovenin de ketel niet hoger dan 55°C, terwijl het onderin duidelijk kookte. Het maischschema is dus aardig in de soep gelopen. Heb de warme wort overgeheveld en de T500 voorzien van een kookzak om de wort maar enigszins van de bodem af te houden. Maar roeren en scheppen in een zak is geen pretje.... Dacht het één en ander nog wat te redden door de afgesloten ketel een dag lang af te laten koelen. En ben pas daarna gaan spoelen met water uit de waterkoker. Al met al leverde dit 21 liter "dunne vanillevla" op met een Sg van 1040 en een PH van 4. Heb het volume gebracht naar 25 liter en het SG en PH, met een kg geïnverteerde suiker en wat melkzuur, naar 1060 en 5.2. Maar of we straks iets van de mouten terug gaan proeven........

Beantwoorden
Berichten: 124
(@figaro)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Werveling? Ik heb waar de kraan zit een wortpomp aangesloten en werkt perfect ,hetzelfde als de dure grainfather.Hier inclusief verzenden 300 euro met maisch upgrade en wortpomp heb ik 18 euro voor betaald.

Beantwoorden
Berichten: 124
(@figaro)
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

idd dat het een dikke pap moeilijk is met 9kg mout. krijg je met een roerstok ook bijna niet rond.
Maar als je maisch kan je best in de t500 met een dubbele bodem werken dan brand het niet aan en op de as waar de impeller onderaan op staat als je met zn dikke brij werkt er 1 extra impeller bij zetten in het midden om een goede werveling te krijgen.

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

@stumphole 9 Kilo mout/graan/vlokken is ook wel heel erg veel, zeker als het merendeel van je stort bestaat uit maïsvlokken en roggemout. Ik weet niet waarom je hebt gekozen voor zuurmout maar doorgaans gebruik je maar 1 - 10% in de stort. Beter is het te kiezen voor een mout met een goed diastatisch vermogen. Aanzuren zou je dan met wat melkzuur kunnen doen zodat je het beter kunt doseren. Zuurmout is verzonnen om je wort aan te kunnen zuren als je volgens het reinheitsgebot wil brouwen.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9926
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Enige tijd geleden heb ik i.v.m. een dubbele bodem contact gehad met de fabrikant van t 500 zowel telefonisch als per mail .
Ik had daarover als wat gepost in het topic " upgrade t500"

Hier nogmaals mijn antwoord:
Van fabrikant, quote :
” The T500 boiler is not designed to mash but rather distil cleared, fermented liquid. the purpose of the Still Spirits T500 boiler is to boil wash/wort that is already fermented and cleared (so its free from any particles or sedimentation)

They can used the Still Spirits botanical basket which screws onto the underside of the T500 condenser or alembic dome. ”

Dus wil je wat anders ? jammer de machine is niet geschikt !

Dus de goedkope pan en houten stok maischen is simpel .
Roerende op tempartuur brengen verwarming uit en laten staan . 50 a 60 l koelt niet snel af anders een dekbed erover . Na 15 min even verwarmen en roeren en gewoon weer verwarming uit .en weer laten staan . Dit gewoon herhalen in alle stappen .Het duurt net zo lang als in een machine maar Geen aanbranden geen verstopten of haperen in pompjes en andere problemen .
Als je paar honderd liter maischen gaat dan is roerwerk en machinaal natuurlijk handig .
Maar voor die 60 of 100 liter is een pan even snel werken en nog sneller klaar in opstellen en afwassen .

Beantwoorden
Berichten: 107
(@ppeterke)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Idd Robbert dat gaat inderdaad zo zijn wat de leverancier zegt, maar als je wat wil knutselen en je wat wil bezighouden met je hobby waarom niet?
In de grainfather werken ze ook met een basket of dubbele bodem dus waarom niet?
en voor een 25€ heb je een regelbaar motortje en voor een 10€ een impeller.
Dat is het geld niet om zelf niet te moeten roeren.
Maar ja ik ben jaren onderhoud technieker geweest, zal een beetje beroepsmisvorming zijn zeker hahaha

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9926
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

@ppeterke ik heb inmiddels voor andere 18 bodemplaten en 6 kroonplaten voor t500 gemaakt
Natuur ook zo een ding moet je gelijk de boor inzetten om wat aangenamer er mee te werken .
Enige is de Pannen die ik gebruik gebruik ik al 40 j en nooit aanbranden of problemen en het kost weinig . Gaat niet stuk en ik ben nog sneller klaar ook

Beantwoorden
Stumphole
Berichten: 49
(@stumphole)
Trusted Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

@Robert/@ppeterke/@Munckeric;
Ja, was meer een combinatie van verkeerde zuinigheid en gemakzucht. Doe het normaal in een oude zinken teil. Maar die staat achterin de schuur. En m´n gasbrander uitgeleend. Gasfles is ook bijna leeg. Had me op voorhand moeten realiseren dat een verhouding van 1:4 met een 9 kg recept nooit in 1 keer in de T500 te maischen is. Wilde nu in 1 keer m’n oude resten opmaken.
(Effe off topic; Ben ook wel klaar met vlokken. Wil het wel eens met echte mais proberen. Maar alles wat ik vind is veevoer. Er is ooit eens een topic voor aangemaakt; Suikermais maar zonder eindresultaat. En het, door topicstarter, toevoegen van extra suiker beloofde ook niet veel goeds)
In ieder geval staat het emmertje nog steeds lekker te pruttelen… Ben toch wel benieuwd wat het gaat worden.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9926
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik weet niet waar je woont @stumphole .
Maar is er bij jou in omgeving noet een nog werkende graan molen ?
In Nederland zijn nog een groot aantal werkende molens waar je gebroken of grof gemalen mais kunt kopen .
Dan heb je bakkers kwaliteit en niet dat kippen spul .
Er zijn ook molens waar je nog kun bestellen .
Dan heb je misschien iets duurder maar zeker kwaliteit.
Veelal kun je ook op maling grote bestellen . Of wals grote
O.a. Molen Prins van oranje jn bredevoort , Nooit gedagt in budel molen de hoop in hellendoorn .
, De zwaluw / tollenaarmolenmeel. Burdaard , en natuurlijk De Vrijheid in Schiedam .)

Wanneer je 9 kilo wil maischen heb je minimaal een pan van 40 liter nodig dat zal zeker niet gaan in 25 liter ketel .

Beantwoorden
Pagina 2 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?