Voor een leuk bedrag kan ik een t 500 koper kolom overnemen.
Deze wil ik gaan gebruiken met mijn grainfather.
Iemand hier ervaring mee en of waar kan ik info vinden.
Doen, stoken met de Grainfather is veel leuker dan de t500 omdat je precies kunt zien wat de temperatuur in de ketel is. Ik heb hem getest door pure alcohol 92% opnieuw te stoken. En ja hoor op exact 78 graden loopt de alcohol.
En als er 6% alcohol inzit gaat de alcohol lopen rond 96 graden of zoiets. Heel leuk om te zien.
Je bedoeld met i.p.v. dan t500 neem ik aan?
Kan je mij dit anders uitleggen?
Ik gebruik die combinatie ook. Voordeel van de Grainfather t.o.v. de T500 boiler is dat je op vermogen kunt stoken. Met de reflux kolom gewoon op vol vermogen, met de helm en condenser op aangepast vermogen.
De kolom van de t500 past ook op de grainfather alleen met de grainfather heb je wat meer mogelijkheden om af te lezen hoever je stook is bijv. Bij de t500 moet je afwachten tot hij stopt. En zoals Erik al schreef kan je op vermogen stoken als je een helm erbij koopt. De kolom stook je altijd op vol vermogen net als de t500. Dus de grainfather kan het zelfde als de t500 en nog veel meer.
hoy,
Als er geen deksel bij is die kun je vinden bij jan ( stookwinkel)
Grts.
Welk basis recept is het beste om met de kolom en de grainfather te werken.
Heb nu ook de grainfather conical fermenter pro.wil graag grand marnier, koffielikeur, likeur 43,
kersenlikeur enz gaan maken.
En hoe dan verder, zit hier al heel de dag te lezen maar er staat zoveel.
voor likeuren gebruik je of meceraten in alcohol ,of een type alambiek om te distilleren of je distilleerd het maceraat opnieuw via type alambiek / potstill
daarbij gebruik je nooit een kolom .
Voor de basis kan ik toch de t500 op de grainfather zetten, dan stoken en met de alcohol die hier dan uitkomt, de likeur verder maken.
Of heb ik het nu totaal mis.
Klopt kun je perfect zo doen. Robbert bedoelt dat bij vele likeuren, na eventuele maceratie je al dan niet met de kruiden opnieuw stookt. En die nieuwe stook gebeurt in een potstill. Gin, Absint e.d. gebeuren op die manier. Maar je kunt net zo goed andere likeuren maken zonder herstook.
Oké dan wordt het al iets duidelijker.
welke basis kan je dan het beste maken en hoe gaat dit dan verder met kolom.
En als je eenmaal alcohol hebt hoe dan verder.
Gebruik je een alcohol uit suiker , granen of uit fruit gestookt ? in principe voor simpele koffie likeur gebruik je een granen alcohol die je terug brengt in percentage naar 40% , 40 gram gemalen koffiebonen ,3 gram gemalen cacao bonen . De alcohol langzaam percoleren . eventueel een tweede keer de alcohol opnieuw percoleren. hierna suikerstroop toevoegen .250 a 300 mil bij 750 a 700 ml alcohol.
zo kun je een koffielikeur maken .
Ik wil eerst simpel met suiker aan de slag.
Hoe dit te maken.
Hoe kom ik van 92% naar 40% gewoon water toevoegen?
Sorry voor de meeste van jullie stomme/ simpele vragen.
Kom nog maar net kijken.
ja je kunt gewoon water gebruiken .
nee het zijn geen stomme vragen .
Weet iemand of er een boek is waar uitleg staat over de grainfather met een T500.
Of op een site ?