Meldingen
Alles wissen

Stookforum barbecue 27 juni 2020 (uitgesteld)

Pagina 1 / 10

Alchemist
Berichten: 3166
Topic starter
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

 

De bbq is 27 juni in Brecht, Belgie, vlak over de grens bij Breda. De aankondiging wilde ik eigenlijk iets later doen omdat er altijd veel aanmeldingen zijn en tegen de tijd dat het zover is heel veel afmeldingen. Maar ik krijg nu al zoveel vragen er over dat iedereen het nu wel mag weten ?

Het eten wordt als het goed is weer geregeld door Jan (member Ponypark) van Fier & Fair. De muziek wordt weer geregeld door Heikos (Heike)

De rest laat ik aan de leden over. Leuke ideeen zover! Als het net zo’n feest wordt als de voorgaande 3 versies komt het helemaal goed! Voor de nieuwelingen, zoek de filmpjes en fotos van vorig jaar maar op ?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Alchemist:
We zijn nog een aantal maandjes verwijderd van de barbecue en het proeven van andermans creaties gisteren deed een ideetje laten ontstaan. Laten we het een lichtelijk competitief elementje noemen, degene die zin erin hebben maken allemaal een zelfde stijl drank en een jury van de meer ervaren stokers (of vrijwilligers) een beoordeling laten doen. Een eerste gewillig jurylid heb ik al in Robbert gevonden.

Het idee ziet er als volgt uit, indien er genoeg animo is natuurlijk, maken we een poll aan waarbij mensen kunnen kiezen welke drank we gaan maken, meeste stemmen wint. Denk dat de poll tot midden februari loopt zodat we genoeg tijd overhouden. Op het internet zoeken, boeken raadplegen staat ieder vrij, alleen informatie vragen aan de mensen met meer ervaring hier wil ik liever centraal houden in bijvoorbeeld dit topic, zodat die informatie gelijk gedeeld wordt onder de deelnemers.

Poll aanmaken en puntensysteem voor de beoordeling wil ik op me nemen indien er genoeg animo is. Dus als je interesse hebt en een suggestie voor een type drank wilt doen hoor ik het graag.

Beantwoorden
140 reacties
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ok, ik doe mee. Maar alleen wat ik echt goed beheers, want wil winnen. Zo ben ik dan ook wel weer hahahaha. Ik opteer voor, Limoncello of advocaat of baileys. En voor mijn part alledrie. 

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

En laat ik nu net vandaag Limoncello gemaakt hebben. 1,8 liter uit de t500, 8 kilo suiker en zakje turbo van Stookwinkel (blauwer zakje. 18 citroenen (biologisch). Zondag vorige week in de ton en vandaag gestookt. Helaas wel 1,5 liter uit mijn klauwen laten vallen. Dus gelijk nieuwe ton gemaakt. 

Heb 5 keer geprobeerd een goede foto te maken met de iPhone van Lummelientje maar zo ziet het eruit,  morgen met daglicht nieuwe kansen. Krijg de foto niet goed. Zal wel blue monday zijn.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Aha heb hem door, dit is een betere foto.

Beantwoorden
Alchemist
Berichten: 3166
Topic starter
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Mooi om dat enthousiasme te zien Lummel, wel blijf ik erbij dat als er meer animo is de meeste stemmen gelden. Maceraten zoals je noemt heb ik eigenlijk nog niet in gedachte gehad bij het originele bericht. Zat iets meer rond de rum / absinth / whisky / calvados / cognac te denken. Ikzelf wil best iets proberen dat ik nog nooit eerder gemaakt heb, nieuwe uitdaging om het uit te pluizen en eens te proberen. 

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

alchemist ik doe niet mee want ik had vorig jaar een karton moezelwijn(waar ik ook woon) bij en dat viel bij vele in de smaak en wou dit eigenlijk dit jaar weer doen.er zal bier en alcohol genoeg zijn

gr erik

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

proeven wil altijd wel en kan ook een mening brengen

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Leuk idee. Doe ook niet mee maar wil uiteraard proeven.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Maceraten zoals je noemt heb ik eigenlijk nog niet in gedachte gehad bij het originele bericht. 

Juist wel, zie je Robbert (officieel jurylid) al kijken als de T500 steeds wint met ultra zuivere alcohol. Ik neem aan de de jury blind moet proeven? 

En Limoncello bijv is niet zomaar gewonnen, vorig jaar zaten er op de BBQ echt geweldige tussen. Dit jaar ga ik met limoncello experimenteren, beter doordrinkbaar, minder alcohol ( al kan die dan niet in de vriezer) zeker minder suiker, meer water vervangen door citroensap en water destilleren en geen kraanwater. Het begint met ambitie. 

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9970
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

@Alchemist als je een soort competitie wil maken zal je niet alleen de drank als keuze moeten hebben maar ook categorieën moeten maken voor de eerlijkheid.
. Traditionele dranken kun je niet in een soort van competitie naast " gelijkende " of fantasie dranken zetten en beoordelen .
Als voorbeelden :
Een traditionele gin kan nooit naast een kruiden maceraat in suiker alcohol . Even al granen jenever naast een suiker distillaat of een essence mengsel naast traditioneel .
denk ook aan denk aan de roggebrood fantasie naast een traditionele whiskey .
Voor toegankelijkheid Zullen dus verschillende categorieën overwogen moeten worden .
Even als Alcohol uit Granen , fruit of suikers kun je niet naast elkaar zetten . Granen en zeker ook fruit zullen altijd verkozen worden boven de suikers .
Daarom Alchemist beschrijf goed wat de bedoeling is .

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

klopt helemaal robbert maar het zou wel een afwisseling kunnen brengen op de BBQ

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9970
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Het zou zeker een leuk stukje beleving aan zo een dag kunnen geven .
En daarom zou het ook mooi wezen om een paar categorieën te maken zodat ook meer mensen kans krijgen om mee te doen .

Beantwoorden
Alchemist
Berichten: 3166
Topic starter
(@alchemist)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik ga hier even over nadenken en kom hier uiterlijk morgenavond op terug, vanavond komt nog bezoek langs.

 

Nu wordt de balans vinden tussen instapniveau en complexiteit. Misschien dat minimaal twee categorieën de uitkomst zal brengen;

 

  • Historisch verantwoord, qua grondstoffen
  • Nieuwe stijl, vrijere categorie 

 

De reden dat ik dit niet vanaf het begin heb geopperd is omdat ik eerst het aantal deelnemers wilde polsen. Zolang we nog geen nieuwe aanmeldingen krijgen hebben Lummel en ik ieder een categorie als winnaar te pakken, dus voor degene die interesse heeft laat het s.v.p. weten.

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

ja robbert maar dan de grote vraag stel de eerste komen om 13uur buiten die er de dag voor aan komen andere  om 15uur andere nog later ja dan moet er wat worden georganiseerd want de eerste hebben gedronken gerookt en gegeten  en het moet toch neutraal gebeuren dat is niet makkelijk denk ik want als je al enig gedronken heb zijn de smaken ook anders ! maar ik ben er wel voor en heb ook nog een paar ideeen maar dat moet ik met de eigenaar van het terrein afspreken

 

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

alchemist 

denk ook over de tijd van de proeverij na

maar ik vind het een goed voorstel

en mss nog iets om de dag avond nacht op te vrolijken 

ik heb jan juist ook een paar voorstelllen gedaan en de eigenaar van waar de BBQ  gebeurd is een goede vriend van mij en die zijn er ook dan en die staan voor veel open ! zo zaten we vorig jaar met 3 groepjes samen dit zouden we met tafels samen te zetten in 1 groep moeten maken  maar laat goede ideeen komen

Beantwoorden
Pagina 1 / 10
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?