Meldingen
Alles wissen

Wat voor borrel drink je nu of ga je drinken?

Pagina 121 / 127

Paolo
Berichten: 618
(@paolo)
Honorable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Betreft de bieren van La Trappe, niet alle Trappistenbieren zijn even lekker. 
Dit is mijn inziens geen “echt” trappistenbier, jammer dat ook hier af en toe de commercialiteit wint van het oude ambacht?.
Toegegeven dat is natuurlijk ook een persoonlijke ervaring.

Beantwoorden
Berichten: 25
(@ronald)
Eminent Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

beste stokers  ik heb vandaag de gelegenheid gehad om iets te proeven wat al heel oud was 

dit was gemaakt door een leraar van de lagere school hier in de buurt 

die man was 60 jaar terug het school hoofd en had als hobby drank maken 

mijn oom zat bij die man in de klas 

ze hebben altijd contact gehouden 

toen die man op zijn sterfbed lag 

heeft hij mijn oom laten komen 

hij wou mijn oom graag een fles doen 

hij mocht er wel 20 hebben  maar 1 leek hem genoeg 

ik heb het vandaag mogen proefen  volgens mij is het een verdunde stookwijn 

er zal vast meer aan zitten maar het proeft soepel en licht 

terwijl ik weet dat het meer da 50 % is 

hoe kan dat 

dat is voor mij een vraag die ik wil zien te achterhalen 

wie weet hier iets meer over 

ik wil de naam liever niet vrijgeven 

maar het is een zeer oudgediende in dit vak die internet niet heeft meegemaakt 

 

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Proost Bauke maar...... wordt het geen tijd om zelf eens te gaan brouwen ?

Ik heb na lange tijd weer eens een Smoked Porter Bio opengetrokken. Die is nu na anderhalf jaar erg mooi gerijpt.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De Smoked Porter is een mooi recept. Ik drink er zo nu en dan eens eentje. De Tripels, Kolsch en Meibock vinden hier en bij mn familie gretig aftrek.

Komende week gaat dr Dubbelbock op fles. 8,5% geworden zonder toevoeging van suiker, en dat met een ondergist.

Nu lekker aan de ijskoude Kolsch Bio ?

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Zeker. Maar mijn privé situatie laat dat even niet toe. Wel vorige week Robbert zijn exotische brandy gemaakt met de alquitara. Heerlijk.

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Zodra de situatie het toelaat moet je er toch echt aan beginnen. Stoken is leuk maar brouwen is zeker zo leuk Bauke.

Had jij de Smoked Porter ook al gebrouwen Jan? Ik dacht dat jij geen liefhebber van Porters was. De Smoked Porter Bio wordt als je hem lang kunt laten liggen erg lekker. Maandag ga ik weer schroten voor je ? (tis wel een behoorlijke hoeveelheid hahaha)

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Later als ik groot ben. Eerst maar eens de fijne kneepjes van het stoken leren. Kan daar al veel interesse in kwijt.

Beantwoorden
Berichten: 1837
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb het idee dat bier brouwen moeilijker is dan stoken. Als moet schoner en helder. Zit er weer geen koolzuur op, dan maar naar de koelkast om een blikje open te trekken. Geen ervaring met bier brouwen  overigens .

Beantwoorden
Berichten: 1837
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Zit nu aan de gin tonic. Ken je dat de fles is bijna leeg(ik heb er nog meer hoor) en dan denk je dat pas allemaal wel in mijn glas.....nu gaat de tonic er niet meer bij.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Had jij de Smoked Porter ook al gebrouwen Jan? Ik dacht dat jij geen liefhebber van Porters was. De Smoked Porter Bio wordt als je hem lang kunt laten liggen erg lekker. Maandag ga ik weer schroten voor je ? (tis wel een behoorlijke hoeveelheid hahaha)

Ja zeker, botteldatum 24-09-2019 staat op de flesjes, dus ze liggen al even.  Volgens mij heb ik al jouw recepten al meermaals gebrouwen. Alleen de smoked porter pas 1 keer.

Als de Saison klaar is wil ik nog een keer de Tripel gaan maken. Het krijgt anders de kans niet om te rijpen. Na 2 weken waren ze al lekker. De laatste tijd helpt Harry mij bij het inpakken van de orders en het eind van de middag is hij heel tevreden met 1 of 2 flesjes Tripel aan de keukentafel 🙂  deze batch gaat dus niet oud worden. En ik ben toch benieuwd hoe ze smaken als ze wat langer liggen.

De Saison vandaag op Cold Crash. Ook rap van 1057 naar 1002 gegaan. Wordt een behoorlijk zwaar bier. Had ik niet verwacht.

En ik heb nog een flinke stash Bio Pils op voorraad, maar die ligt  nog steeds bij Harry in net ruim van zn woonboot. Soms als ik daar ben haal ik een paar flesjes op. Dat  bier is zo superlekker. Het is al een jaar oud maar kraakhelder en zo mooi schuim. Echt heel goed pils. Dat waren 2 fermenters en ik denk dat er nog meer dan 100 flesjes liggen.

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik merk dat lang liggen de smaak bij de meeste bieren beter wordt. Alleen het witbier was hier heel snel op. Ik heb nog wat Christmas Ale en wil er zeker een paar bewaren tot september, dan zijn ze twee jaar.

Pils vind ik ook erg lekker. Was even bang dat ik stuk zou lopen op de Opal maar heb vrijdag weer een partij binnen gekregen (had nog wat voeten in aarde).

 

Binnenkort ook maar weer eens gaan brouwen hoop ik.

 

@RuMo wat brouwen betreft...... ja je moet schoner werken maar het is zeker zo leuk om te doen. Toch maar eens overwegen? ?

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik maakte me een tijdje zorgen om de schuimstabiliteit. Het schuim trok vaak snel weg. Ik ben er nu achter dat je glazen echt niet in de vaatwasser moet doen. Op de zaak heb ik nooit last van snel wegtrekkend schuim. Daar heb ik geen vaatwasser en spoel ik alleen de glazen met water.

Christmas Ale is ook in de zomer lekker. Ik heb vorig najaar een hele fermenter gebotteld in halve liters omdat de voorgaande batch gewoon in de zon opgegaan is. Die heb ik vrijwel allemaal nog 🙂

Was jij nog bezig met een Irish Red recept? Die wil ik ook wel proberen 🙂

Beantwoorden
Berichten: 1837
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Je glazen in de vaatwasser is niet aan te raden.  Even spoelen met 2 vingers er door zou voldoende  moeten zijn. Als je toch een vaatwasser wil gebruiken dan zonder de zeepblokken die laten een film achter, je glas ziet er goed uit maar je bier niet.

Beantwoorden
Pagina 121 / 127
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?