Meldingen
Alles wissen

220 volt 5500 watt waterverwarmings element

Pagina 1 / 2

Berichten: 3
Topic starter
(@bangashine)
New Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Beste forum leden, hier mijn eerste vraag over elektrisch distilleren.

Ik heb bij onze Chinese vrienden wat onderdelen besteld, waaronder een 5500 watt verwarmings element, SSR 40 amp, en een PID, deze onderdelen zijn al onderweg en waarschijnlijk is dit mosterd na de maaltijd.

Mijn vraag gaat erover hoe dit aan te sluiten, zonder krachtstroom

In de meeste huishoudens zijn de zekeringen in de meterkast 16 ampere met uitsluiting van de kookgroep.

De stekkers en de pluggen in de muur zijn berekend op max 16 ampere, als ik het goed heb?

Als mijn berekening klopt heb ik bij piekvermogen 5500:220=25 ampere nodig.

Draad dikte en onderlinge aansluiting is geen probleem, maar hoe los ik dit op met de stekker en plug in de muur naar de zekering kast? Is de blauwe krachtstroom stekker of Perilex stekker/plug de enige oplossing?? Ik denk niet dat alleen in de meterkast er een zekering automaat van 32 amp in te pluggen de oplossing is?

Is een tweede oplossing om er een pot meter tussen te zetten, zodat het element geen 5500 watt maar bijvoorbeeld 4000:220= 18.2 ampere vraagt? Of zeg ik nu totale onzin?

Ik wil de installatie zo maken dat ik hem in het land kan gebruiken waarin ik nu verblijft, ook 220 volt, alleen andere stekkers....maar ook kan meenemen naar Nederland en het daar gebruiken door er een andere stekker aan te zetten van de kast naar de stroomtoevoer in huis.

Ik ben geen elektricien, alleen maar handig, en kan zeker jullie advies hierin gebruiken.

Beantwoorden
23 reacties
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Uit hoeveel buisjes bestaat het verwarmingselement ?

Of beter nog, een foto van de aansluitpunten van het element plaatsen. 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb bij onze Chinese vrienden wat onderdelen besteld, waaronder een 5500 watt verwarmingselement, SSR 40 amp, en een PID, deze onderdelen zijn al onderweg en waarschijnlijk is dit mosterd na de maaltijd.

SSR 40 Amp zijn in China voor 99% fake, en kunnen in brand vliegen, zoek maar eens op Internet.

Je zult het element in meerdere secties moeten aansluiten, dus bv 2 x 2500 Watt, er lopen dan 2 kabels naar je een stopcontact met ieder aangesloten op een andere groep.

32 Amp kun je alleen gebruiken als hoofdstop, dus als maximale van alle groepen bij elkaar.

In de meeste huishoudens zijn de zekeringen in de meterkast 16 ampere met uitsluiting van de kookgroep.

Dat wil zeggen dat je krachtstroom hebt.

De stekkers en de pluggen in de muur zijn berekend op max 16 ampere, als ik het goed heb?

Ja

Als mijn berekening klopt heb ik bij piekvermogen 5500:220=25 ampere nodig.

Ja, maar dat gaat niet, dus verdelen over meerdere elementen van de verwarmingselement.

Draaddikte en onderlinge aansluiting is geen probleem, maar hoe los ik dit op met de stekker en plug in de muur naar de zekeringkast? Is de blauwe krachtstroom stekker of Perilex stekker/plug de enige oplossing?? Ik denk niet dat alleen in de meterkast er een zekering automaat van 32 amp in te pluggen de oplossing is?

Dit moet dan door een elektricien aangesloten worden, maar je kan ook 2 stopcontacten gebruiken, ieder op een andere groep dus.

Is een tweede oplossing om er een potmeter tussen te zetten, zodat het element geen 5500 watt maar bijvoorbeeld 4000:220= 18.2 ampere vraagt? Of zeg ik nu totale onzin?

16 Amp is max, maar dan kun je echt niets meer aanzetten op die groep.

Potmeter is niet geschikt, eigenlijk niets voor dit probleem (18.2 amp), 

je kan wel maar een deel van het verwarmingselement aansluiten om de stroom te beperken, en daardoor dus ook het vermogen.

Ik wil de installatie zo maken dat ik hem in het land kan gebruiken waarin ik nu verblijft, ook 220 volt, alleen andere stekkers….maar ook kan meenemen naar Nederland en het daar gebruiken door er een andere stekker aan te zetten van de kast naar de stroomtoevoer in huis.

Geen probleem..

 

Beantwoorden
Berichten: 3
Topic starter
(@bangashine)
New Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Hey Gompie, dank je voor het snelle antwoord.

Alles is onderweg, dus laat het gewoon komen. Een foto van het element welk ik heb gekocht is hierbij bijgesloten.

Over de SSR, ik weet het, de meeste zijn fake, 25 ampere  is meestal gelijk aan 40 ampère. Heb de diverse filmpjes en tear downs gezien op youtube. Maar, de SSR (single fase) wordt bij de PID geleverd door dezelfde leverancier (Inkbird), dus ik heb hoop. Als het toch problemen oplevert, koop ik wel een andere bij een betrouwbare bron. Probleem is echter dat de meeste leveranciers ze ook gewoon in China bestellen, en hier in India is alles fake en alleen maar te importeren wat dan weer hoge importkosten met zich meebrengt.  

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik moet je teleurstellen dit element bestaat niet uit meerdere elementen, je kunt ook verwarmingselementen kopen die bijvoorbeeld uit 2 x 2500 Watt  of 3 x 1000 Watt bestaat. Als je een ander element zou kopen, let dan ook op dat de elementen erg lang zijn, hoe korter het element, des te hoger de temperatuur per cm2, en brand de wash sneller aan. Ik snap wat je bedoelt met zo'n pot-meter, dat is zo'n blok met koper windingen, maar die zijn vaak maar tot 1000 Watt, en super duur, voor 5500 Watt heb je vast een blok van 30 Kg... 

 

 

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Deze als voorbeeld, maar dan nog langer in lengte.

 

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Kleine opmerking: De netstroom is geen 220V meer maar +- 230V.

Wijzigingen Wijzigingen in de meterkast mag alleen in overleg met de netwerkbeheerder (bijv.Liander) En alleen een erkend elektricien mag zegels verbreken en dan wijzigingen en of reparaties uitvoeren.

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Nog nauwkeuriger:

Bron Internet:

Als u thuis de spanning  (wat uit het stopcontact of wandcontactdoos komt) gaat meten dan is de spanning niet altijd exact 230 volt.  Er zit een minimale en maximale marge op.  In Nederland zijn normen opgesteld waar de spanning aan dient te voldoen. Op de aansluiting in de meterkast (het aansluitpunt) moet de spanning voldoen aan de Europese norm NEN-EN 50160.  Voor de spanning is afgesproken dat de spanning naar beneden toe niet meer dan 6% mag afwijken (207 volt) en naar boven niet meer dan 10% (253 volt).  Deze gegevens is een verkorte samenvatting en niet in detail volledig, maar geeft een globaal beeld, in de NEN-EN 50160 staat exacte wijze van meten. 

 

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

op gas heb je die problemen niet.en 5500 wat vreet best veel stroom zeker als je veel stookt,zijn 12-13 lampen voor wiet te kweken,je loopt zo het risico dat je bezoek krijgt,om dat dan het vermoeden bestaat dat je zolder vol staat,zeker als je stroom verbruik in eens zo hoog word.

Beantwoorden
Berichten: 1837
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik zou dit verwarmings element niet in nederland(of een verglijkbaar eletriciteitsnet) aansluiten. Ik ben  al ruim 35 jaar werkzaam bij een netbeheerder, en toen ik nog buiten werkte kwam ik bijna wekelijks bij dit soort gevaarlijke hobbyisten( voor storingen of erger). Voor dit soort vermogens heb je 3 fasen nodig. Je praat over een piek, maar die kunnen bij een verwarmingselement heel lang duren. Op dit moment is de nederlandse norm 230V met een tolerantie van 10%(207V en 253V). Maar het is meestal lager dan 230V, alleen in woonwijken met veel zonnepanelen soms hoger(met lagere spanning krijg je een hogere stroom). Je zou een vermogensregelaar(zoals veelvuldig besproken op dit forum) kunnen toepassen, maar dat vind ik in dit geval geen goede oplossing. Ik zou voor minder vermogen of 3 fase gaan. En ja Chris, bij grote ketels en/of hoog vermogen kun je beter gas gebruiken( zegt deze elektricien).

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik heb papieren volgens NEN1010-mag werken aan installaties tot 10.000V.
Dank jullie voor de updates. We willen geen stookbroeders in de problemen hebben.
Slimme meter in je meterkast is ook een alternatieve digitale horkenlijn.

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Klopt Chris, slimme meter geeft de pieken en dalen op de seconde nauwkeurig door aan de netbeheerder. Ze zien in geval van een kwekerij de tijdcyclussen feilloos. 12/18uur, ze kunnen dus zelfs zien (uitrekenen) wanneer je oogst klaar bent. Ja jongens, de thuiskwekerts van nu hebben het ook niet makkelijk...

Beantwoorden
Berichten: 1837
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Nimrax, jij ben een ervaringsdeskundige op vele gebieden. De meeste plantages worden opgerold dank zij praatjes/verraad, water lekkage of brand. 

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

En niet te vergeten wietlucht stank overlast.
De roverheid wil zich nu gaan verdiepen in staatswiet.
En duld daarbij nog steeds geen concurrentie...

Beantwoorden
Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Nee door met een uitkering na je eerste oogst een mercedes rijden en groot doen,zo maak je de verader wakker,is meestal jaloersheid,jaren klagen en dan twee keer per jr.op vacantie en die ook nog boeken in NL. het is ook belangrijk je buurt tot vriend te houden.waterlekages heb ik maar een keer meegemaakt,brand nooit.water waren domme jongens.kwam vroeger op min.3-400 plantages.

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?