Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 15 / 109

Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dit schreef ik reeds op 17 maart 2016

 

In het 60 liter witte kunststof vat met rode deksel zit onderin een dompelpomp die voor de koeling het water door de condensor pompt.

Deze wordt gevoed door een regelbare trafo, die ik regelmatig bijregel om het koelwater in de condensor op 55 graden te houden.
Onder de tafel staat een glazen fles met bovenop een koolfilter, waar de alcohol in terecht komt.
Het watervat zit op de buitenkraan in de achtertuin aangesloten, zodat ik ieder uur via de 2 slangen op het vat ,1/3 warm water kan laten weglopen en koud water weer bijvullen.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ok, mijnheer is ingenieur. Dat verklaart je 94%. Ik draai overigens dik boven de 92% maar dat laatste stukje - slechts 1,5 procent- is niet makkelijk te halen. 

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoy,

Ik heb dat ook, dat het moeilijk is om de temperatuur af te regelen, zelfs het druk verschil van de leiding zie je aan de temperatuur, ik kan hem tussen de 52 en de 60 houden gewoon door het drukverschil in de leidingen, ik heb hem gewoon laten doen en ik zit ook op 92 % alcool.

Ik ga in de week als ik boodschappen doe eens zien voor een aquarium pompje, mijn vat staat al gevult klaar, want er gaat op den duur toch ook veel water door.

groetjes

 

Beantwoorden
Berichten: 230
(@lucifertje)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Is het niet mogelijk om met een pomp en een stc1000 de temperatuur om 55 graden te houden, iemand dit al eens geprobeerd?

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Lucifertje, bij de T500 wordt niet de verwarmingselement geregeld (wat een STC-1000 doet), maar via het (koel)kraanwater, koelt in de condensor, dat er voor zorgt dat de meegekomen waterdamp wordt afgekoeld en als water terugvloeit in de ketel en alleen de alcohol doorgaat en wordt opgevangen.

De STC-1000 doet dat niet, deze is bedoeld om b.v. te gebruiken in een klimaatkast om via een voeler,het koel- of verwarmingselement in/uit te schakelen.

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Is het niet mogelijk om met een pomp en een stc1000 de temperatuur om 55 graden te houden, iemand dit al eens geprobeerd?

 Ik weet wat je bedoeld, maar ik denk niet dat dat gaat lukken, ik heb eventjes de kraan dicht gedraaid voor de uitgangs- temperatuur omhoog te krijgen 2 sec maar dan terug open gedaan en de temperatuur zat op 70 graden, ik denk dat uwe stc 1000 niet rap genoeg gaat reageren, en dan zou je uwe temperatuur sensor nog in de reflux moeten kunnen steken, want als het water niet stroomt meet je geen temperatuur van het water aan de uitgang..

Ik denk dat je dan beter een pompje met een toerental regelaar zoekt, en zo het debied regelt en zonder kraantje werkt ( darm vrij).

Groetjes

 

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik denk dat je dan beter een pompje met een toerental regelaar zoekt, en zo het debied regelt en zonder kraantje werkt ( darm vrij).

 dumo, dat is precies wat ik ook heb gedaan, lees mijn bijdrage, wat ik hierboven schreef:

 

"In het 60 liter witte kunststof vat met rode deksel zit onderin een dompelpomp die voor de koeling het water door de condensor pompt.

Deze wordt gevoed door een regelbare trafo, die ik regelmatig bijregel om het koelwater in de condensor op 55 graden te houden".

 

Beantwoorden
Berichten: 230
(@lucifertje)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik doelde ook inderdaad op dat de stc1000 de toerenpomp (koeling) aanstuurt. zodat je niet meer handmatig hoeft bij te stellen.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

De koeling heeft maar een heel dun straaltje water nodig, daarom gebruik ik een dompelpompje van 12 volt. Met de regelbare transformator geef ik hem maar tussen de 5 en 6 volt stroom, terwijl ik naar de temperatuur kijk.

Met de STC-1000 zou ik dan alleen de voeding van de regelbare transformator kunnen in- en uitschakelen mits ik de voeler van de STC-1000 in de kolom zou monteren.

Alleen met de potmeter van de transformator het voltage regelen is veel makkelijker, want daarmee kun je de temperatuur op één cijfer achter de komma nauwkeurig regelen en staat hij eenmaal goed ingesteld, dan hoef je er niets meer aan te doen.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Beste Betweter, 

Ik ben blij hoe je het doet want het is toch een beetje vals spelen t.o.v. van mij die het met water uit de kraan moet doen, wat veel instabieler is. De temperatuur  kan zo maar van 55 graden naar 52 graden lopen en weer terug naar 57 graden, In dat licht gezien is 92% nog steeds knap maar 94% nauwelijks haalbaar. 

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

@ betweter,

Sorry, ik had niet door dat je met die traffo op de foto, het toerental regelde, de kennis die ik had van transfo's was omzetting van volttages 220 naar 380 of naar 12V of naar 24V of AC naar DC

Skytronic, daar kan ik wel aankomen in de elektronica winkel, maar ik zie dat het dc is op uwe foto dan is uw pomp een gelijkstromer.

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

@lummel,

ik vraag mij eigenlijk af of het wel allemaal nodig is voor zo juist de temperatuur te regelen, mischien wel als je percentages wilt halen van 94 % of meer dan 94%.

Ik heb hem  laten doen tussen de 50 °c en de 60°c ( watertemperatuur) soms al eens er boven, ik heb een gemiddelde van 92 %, en ik werk met een parot en mijne dobber is niet onder de 90 % geweest.

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

dumo, ik heb deze manier van koelen gekozen, omdat de waterkraan in de tuin te ver weg is, immers zit de bijgeleverde adaptor/regelaar op de kraan geschroeft en ik heb geen armen van 5,5 meter. Dus heb ik voor deze oplossing gekozen, die achteraf een hoog rendement oplevert en weinig water gebruikt.

Maar iedereen doet het op z'n eigen manier.

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dag Dumo, 

Kan je me vertellen wat een parot is? Tussen de 50 en 60 graden haal je gewoon lekker 92%, geen gedoe en loopt lekker. Maar Betweter is wel een beetje flauw geweest met te beweren dat hij 94% haalt. Tja als je het koelwater zo nauwkeurig kan regelen dan haal je die 1 tot 2% extra wel. In ieder geval staak ik mijn pogingen om 94% te halen want dat lukt niet met kraanwater. De watertemperatuur fluctueert gewoon te veel. 

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Beantwoorden
Pagina 15 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?