Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 16 / 109

dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

het lukt mij niet van meer dan ene werkende link in mijn antwoord te zetten, hierbij nog ene.

https://www.stookwinkel.nl/product/parrot-head-voor-t500-alambic/  

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Weer wat geleerd? Dat ding kan dus ook op de t500 begrijp ik. Was misschien wel leuk geweest. Ik heb helaas gisteren een bestelling bij stookwinkel gedaan en deze is al verzonden dus daar is niets meer aan te doen. Maar hoe sluit je dat ding dan aan op je t500? En wat is de meerwaarde? 

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Er zijn twee buisjes aan, ene voor de reflux en ene voor de koperen helm, van de reflux trek je het alcohol darmpje er af en schuif je de parrot met behulp van het bijgeleverd ringetje ( dichting) er op de zijkant op, en het spant op het buisje en blijft zo zitten.

den condensor van de  koperen helm schuift er op de bovenkant  op de zelfde wijze  op.

De meerwaarde? Voor mij : hoef je niet meer regelmatig 100 ml te nemen en te controleren, en je kunt het alcohol proces mooi volgen, en tot de conclusie komen die ik hierboven beschreven heb.

Is het nodig?  Eigenlijk niet, het is wel gemakkelijk.

Groetjes

 

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

dumo, volgens mij kun je tijdens het distilleren met de parrot, in combinatie met de koeling je alcohol percentage visualiseren. M.a.w. kun je precies zien op de thermometer bij welke koeltemperatuur (graden) de alcohol-opbrengst het hoogst is.

Beantwoorden
Berichten: 32
(@pothead)
Eminent Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Of je nou de trafo steeds bij moet regelen of de waterstraal, dat is mij om het even.
En de ton steeds verversen met water is ook extra werk.

Ik ga dan toch voor beter af te regelen naaldkraan

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

pothead, dat extra werk is alleen de buitenkraan open en dicht draaien en dat lijkt mij nou niet bepaald een enorme klus. Voor mensen waarvan de kraan te ver weg is zal men toch een koelvat dienen te gebruiken. Maar het staat iedereen vrij om te doen wat hij denkt dat beter is.

Beantwoorden
Berichten: 570
(@kapisjon)
Honorable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Geld dit voor het stoken met fruit ook!?

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoy,

Ik denk dat als je antwoorden wilt, je beter uw vraag vanachter kunt stellen kopieert de tekst ( kopiëren  en plakken) en vermeld er bij van wie hij komt ( zul je al wel tegen gekomen hebben), anders gaan de mensen denkelijk uw vraag niet vinden, want we moeten er achter zoeken en den hele topic doorlopen.

Op uw vraag kan ik geen antwoord geven.

groetjes

Beantwoorden
Berichten: 230
(@lucifertje)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

De koeling heeft maar een heel dun straaltje water nodig, daarom gebruik ik een dompelpompje van 12 volt. Met de regelbare transformator geef ik hem maar tussen de 5 en 6 volt stroom, terwijl ik naar de temperatuur kijk.

Met de STC-1000 zou ik dan alleen de voeding van de regelbare transformator kunnen in- en uitschakelen mits ik de voeler van de STC-1000 in de kolom zou monteren.

Alleen met de potmeter van de transformator het voltage regelen is veel makkelijker, want daarmee kun je de temperatuur op één cijfer achter de komma nauwkeurig regelen en staat hij eenmaal goed ingesteld, dan hoef je er niets meer aan te doen.

Betweter, zou je voor mij eens willen kijken hoeveel water er bij jou ongeveer doorheen gaat per min (gemeten over enkele minuten?) want ik ben wel fan van deze opstelling!

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Lucifertje, dat water circuleert van koelvat naar condensor en warm water van condensor naar vat.

Ieder uur laat ik met de bovenste gele slang aan de zijkant het bovenste deel van het vat leeg lopen omdat het warme water boven in het vat terecht komt.

Daarna zet ik de waterkraan in de tuin aan en wordt het koude water onderin het vat waar de dompelpomp zit weer aangevuld.

Ik denk dat ik voor de hele stook ongeveer 75 liter koelwater uit de kraan verbruik.

Het p/min. opmeten is praktisch niet uitvoerbaar.

Beantwoorden
Berichten: 230
(@lucifertje)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik ben aan het kijken naar een regelbare pomp op ebay, om dus direct op de pomp het verbruik aan te passen. Is net iets makkelijker dan een 12 volt dompelpomp op een trafo kopen :p

Maar ik ben bezig met de opstelling bouwen en zit dus ook met hetzelfde "probleem" (aansluiting kraan zit redelijk ver weg). Ik zit te kijken in welke range L/min pompen ik moet zitten om het netjes regelbaar te houden zodat niet dat ik gelijk een miskoop doe door te hoog of te laag te zitten. 

Mogelijkheden van lab. slangenpomp tot aqua/vijverpompen, een slangpomp is stabieler qua doorvoer dan een aquariumpomp en hoeft niet in de bak te hangen, maar deze geeft max 75 ML/min dus ik ben bang dat deze te langzaam is.

Ik bedoel dus gewoon het volume water dat na 10 minuten oid uit de condensor komt.  

Beantwoorden
Berichten: 1657
 Piet
(@betweter)
Noble Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Lucifertje, een dompelpompje geeft 15 liter water p/min. op volle kracht.

Ik denk dat ik met de regelbare trafo nog niet de helft laat doorstromen.

Vijverpompen zijn zo 250 liter p/min. of meer!

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoy,

De  liters per min heeft zo geen belang, ik zal mij proberen te verduidelijken.

Het is de opvoerhoogte dat van belang is ( druk )

Ik heb in de week een aquarium pompje gaan halen voor mijn vat opstelling te installeren, het was een nieuwe pomp van 1000, een van de grootste ( ik denk 1000 liter per uur, ik ben niet zeker).

Als ik ze in de pompbak ( gootsteen) probeerde draaide het water rond gelijk zot, ik dacht in mijn eigen dat is het.

Ik installeer alles met een vat van 250 liter ( in proefopstelling) wat blijkt, vrij zonder de koelers aangesloten, krijgt die pomp het niet over de vensterbank gepompt ( hoogte water vensterbank 0.5 meter, pomp vensterbank 1.50 meter), 

Ik terug naar de dierenzaak blijkt dat dat een van de grootste was, vijverpompen hadden ze in heel mijn omgeving niet.

Dan naar de  brico (bouwzaak) gegaan  een goedkope dompelpomp (220 V) aangeschaft 5 meter opvoerhoogte, daar deze een redelijk groot debiet heeft heb ik een T stuk tussen gezet met een kraantje voor een deel van het water terug onderin mijn vat te laten lopen, zo regel ik het doorstroomdebiet, nog een T stuk tussen voor 2 koelers te gelijk te laten koelen.

Deze uitvoering is getest met de koelspiraal van koperen ketel te samen met de condensor van de helm ( T500), en de pomp was krachtig genoeg voor het water rond de duwen door de twee koelers.

Met de reflux nog niet getest.

Groetjes

 

 

Beantwoorden
dumo
Berichten: 1210
 dumo
(@dumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Een aquarium pompje gaat maar van 0,4 meter tot max 1,20 meter opvoer hoogte vandaar mijn conclusie.

Mvg

Beantwoorden
Pagina 16 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?