Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 90 / 109

Berichten: 30
(@amateurke)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Heb zonet mijn T500 en RVS kolom besteld samen met tubro pure en classic 8 gist. Kan al niet wachten tot hij aankomt. 

Ergens op het forum heb ik gelezen dat men de RVS en koperen zadels uit de kolom kan verwijderen om alzo ook de smaken in het alcohol te krijgen. 

Volgens evds3 is het niet mogelijk om bier te stoken. Maar als ik de RVS en Koperen zadels uit de kolom verwijder, is het dan mogelijk om mijn zelf gebrouwen bier te stoken om er dan whiskey van te maken of is dit onmogelijk met de RVS kolom?

gr

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

sorry verkeerd uit gedrukt ik bedoel geen bier met brouwen  !!! stoken wel natuurlijk 

gr erik

Beantwoorden
Berichten: 137
(@davidoff)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Zadels eruit kieperen en koelen via de liebigcondensor is zeker mogelijk. Zelf heb ik het nog nooit gedaan daar ik een goedkope ketel gebruik zonder reflux om maximaal de smaak mee over te brengen.

Er zijn er die een voltregelaar plaatsen tss het net en de T500 en op minder wattage stoken voor een beter eindprodukt. 

Veel plezier.

Beantwoorden
Berichten: 141
(@dutchgold)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Met de dopper dome is het voor mij soms lastig om de vloeistof efficiënt terug te koelen, Heeft iemand enige ervaring met een extra koeler na de koeler die bij de dome zelf hoort? 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Heb je ook last met terug koelen wanneer je het koelwater harder laat stromen?

Beantwoorden
Berichten: 196
(@sirolf)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik had eerst een T500 met copperdome maar ik ben overgeschakeld op een Grainfather (op vermogen stoken). De T500 gaat veel te hard.

Ik werk als koeler met een aquariumpompje en als het koelwater boven de 20°C begint te komen merk ik dat het allemaal minder goed begint te gaan.

Beantwoorden
Berichten: 30
(@amateurke)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Beste stokers,

Mijn eerste suikerrwash (classic 8) is ondertussen uitgegist. Heb er deze morgen turboclear ingedaan en ben van plan om morgen mijn eerste stook met de T500 te doen. Ik heb in al mijn enthausiasme dagen aan een stuk jullie forum gelezen. Enige minpunt is dat ik door het bos de bomen niet meer zie!

Ik lees verschillende zaken over baking soda (natriumbicarbonaat) toevoegen voor de stook om een meer zuivere alcohol te verkrijgen. Dit zou nare smaken en geuren verwijderen. Ook heb ik vanalles over citroenzuur gelezen.

Is het nodig om baking soda toe tevoegen of heeft dit geen nut? Dient citroenzuur enkel toegevoegd te worden bij bakkersgisten?

Ik heb tevens Jan zijn recept (appelcider) en alle commentaren hierop gelezen. Deze ga ik morgen als mijn vat leeg is onmiddellijk proberen. Lijkt redelijk simpel maar wel erg lekker!

Groetjes

Beantwoorden
Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Amateurke, goed van je dat je je een beetje ingelezen hebt en ja, je hebt gelijk.
Soms gaan we volledig offtopic en maakt dat een en ander iets wat onoverzichtelijk.
Gelukkig kun je gewoon gerichte vragen stellen. Toevoegingen als baking soda en citroenzuur zijn voor een suiker vergisting niet nodig.
Appelcider is een aparte tak van sport. Teveel suiker kan je flessen doen laten klappen. Te weinig: geen of weinig bubbels. Als je het Betweter recept aanhoud met 2kg suiker op 25 liter appelsap, krijg je al een erg sterk cidertje.  Probeer ook eens andere soorten appelsap. Jumbo supermarkt verkoopt bijvoorbeeld appelsap-mild. Die is zoveel lekkerder dan de Aldi/Lidl variant. Experimenteer er vooral lustig op los.
Alvast veel succes en cheers man! 😉

Beantwoorden
Berichten: 137
(@davidoff)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Je kan neerslagkalk of calciumcarbonaat toevoegen in je sugarwash (gewoon kalk dus). Deze gaat chemische bindingen aan met enkele onzuiverheden die je niet in je eindprodukt wil hebben. Robbert heeft dit meermaals in geuren en kleuren uitgelegd op dit forum en kan je terugvinden via de zoekfunctie. 

Natriumbicarbonaat of baking soda wordt niet zozeer in de stripping run (eerste stook) toegevoegd maar in de spirit run (wanneer je na verdunning van je eerste run opnieuw stookt voor een zuiverder eindprodukt). 

PS houd de temperatuursonde zoveel mogelijk op +/- 57°C (zo'n 440ml  koelwater/minuut, op voor hand in te stellen). Wanneer je merkt dat je na opvangen van zo'n 4l alcohol de temperatuur ziet stijgen en er nog nauwelijks alcohol wordt opgevangen, best ermee stoppen. Nadien vang je bucht die je liever niet riekt, laat staan wilt drinken.

Bonne chance !!!

Beantwoorden
Berichten: 141
(@dutchgold)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

als ik hem harder laat lopen koelt hij wel terug maar blijft dan nog relatief warm, toch altijd zo'n 30 graden ondanks het koelwater nauwelijks is opgewarmd. Heb nu wel een vermogensregelaar om terug te komen op SirOlf maar ook dan gebruik ik relatief veel water om te koelen.

Beantwoorden
Berichten: 141
(@dutchgold)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Weet iemand of je de grainfather g70 in de toekomst ook kunt uitbreiden tot stookketel? Ik neem aan dat de diameter van deze grainfather een stuk groter is dan zijn kleine broertje. 

Beantwoorden
Berichten: 1836
 RuMo
(@rumo)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik meet niet het koelwater maar de alcohol uitstroom. Met een koper dome heb je mijn inziens altijd een vermogensregelaar nodig, strip run 70%, spirit run 40% vermogen. De alcohol probeer ik rond de 20 graden te houden maar het koelwater wordt dan wel lauw.

Beantwoorden
Berichten: 6760
Admin
Topic starter
(@stookforum)
Illustrious Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Er is helaas nog heel erg weinig bekend hierover. Ze richten zich met de G70 op brouwerijen die proefbatches willen draaien of juist op microbrouwerijen voor de reguliere productie. Ik verwacht dat er op termijn ook steeds meer accessoires voor beschikbaar komen. Dat is toch wel een beetje de manier waarop zij werken.

 

Beantwoorden
Berichten: 30
(@amateurke)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Eerste stook is bijna afgerond. Heb de eerste 250 ml weggegooid. Deze had een fel geurtje. Zit momenteel op bijna 4 liter aan een gemiddeld van 92%. Sta ervan versteld hoe simpel dit gelukt is. 

Er hangt wel een licht geurtje aan de alcohol, weet niet precies naar wat het ruikt. Heb wel de indruk dat de 3de liter het minste rook. Nu is het nog steeds redelijk goed aan het druppelen maar begint het precies terug feller te ruiken dus denk dat ik de T500 af ga zetten. Aangezien dit mijn eerste stook is kan ik niet vergelijken of de alcohol goed is qua smaak en geur. Kan goed zijn dat deze geur normaal is, ben er dus nog niet uit wat ik ga doen. verdunnen met water en opnieuw stoken of zo laten.

Bedankt voor de eerdere reacties

grtjs

Beantwoorden
Berichten: 107
(@jeroendv)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Die lichte geur heb ik ook steeds als ik met de t500 neutraal maak, ongeacht de soort gist dat ik gebruik. Na het stoken laat ik alles nog 2 dagen staan onder een koffiefilter, de geur is dan zo goed als weg.

Beantwoorden
Pagina 90 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?