Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 89 / 109

Berichten: 189
(@brice3010)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Klopt, de bovenkant van de gin basket kan je ipv de nut gebruiken. en daarom schoef je dan de onderkant met de kruiden.

Hier kan je er meer van zien.

Waarom wordt de botanical basket op de reflux kolom en niet op de copper dome still gezet?

En bij de reflux kolom worden de zadels niet verwijderd in dit voorbeeld? Dus maximale reflux = maximale alcohol = minimale geur en smaak?

Beantwoorden
Berichten: 30
(@amateurke)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Beste,

Ik ben van plan om een T500 met RVS kolom te kopen. Ik zou dit willen aankopen om zelf o.a. Limoncello mee te maken. Ik heb ervaring in het bierbrouwen maar ben nog een leek aangaande alcIohol stoken. Ik heb hier al veel gelezen over de smaak en sterkte. ik heb echter nog 2 vragen: 

Is er nu veel verschil in smaak tussen de alcohol afkomstig van een T500 en alcohol van 96° dewelke men in de winkel kan kopen?

Met de T500 haalt men gemiddeld tussen 90° en 93 °. De alcohol waarmee ik bv. limoncello maak komt van de winkel en heeft 96°.  Maken deze 3° meer iets uit of is dit te verwaarlozen?

Met vriendelijke groeten.

 

Beantwoorden
Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden
  1. Als ik het debiet wil verhogen van +/-400ml/minuut naar 600 of 700 dan spuit het water uit het gat van de thermometer en vliegt die sonde eruit. Is dat normaal? Hoe te verhelpen?

Heb je misschien een vernauwing in de uitgaande leiding van het koelwater?

Beantwoorden
Berichten: 137
(@davidoff)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

T500 is een goed toestel, en zeker een aanrader voor distilleren van neutrale. Zelf heb ik thuis eenzelfde opstelling en gekocht via de stookwinkel. Veel hangt af van het type gist dat je gebruikt om je basis te maken. De ethanol bereid uit een sugarwash met Turbo8 vind ik persoonlijk minder goed dan eentje gemaakt uit zachtere gisten. Dit merk je minder op wanneer je citroenzeste macereert daar de smaak van de citroen alom aanwezig is.

93% of 96% ABV maakt geen verschil.

Beantwoorden
Berichten: 189
(@brice3010)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Beste,

Ik ben van plan om een T500 met RVS kolom te kopen. Ik zou dit willen aankopen om zelf o.a. Limoncello mee te maken. Ik heb ervaring in het bierbrouwen maar ben nog een leek aangaande alcIohol stoken. Ik heb hier al veel gelezen over de smaak en sterkte. ik heb echter nog 2 vragen: 

Is er nu veel verschil in smaak tussen de alcohol afkomstig van een T500 en alcohol van 96° dewelke men in de winkel kan kopen?

Met de T500 haalt men gemiddeld tussen 90° en 93 °. De alcohol waarmee ik bv. limoncello maak komt van de winkel en heeft 96°.  Maken deze 3° meer iets uit of is dit te verwaarlozen?

Met vriendelijke groeten.

 

93 versus 96% is afhankelijk van de reflux factor die op zijn beurt oa. afhangt van de kolomlengte, de vulling etc..

 

Beantwoorden
Berichten: 189
(@brice3010)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Heb je misschien een vernauwing in de uitgaande leiding van het koelwater?

Nee, de uitgaande leiding is vrijlopend, geen restricties. Ik vraag mij af of het gat waarin de thermosonde zit niet open is naar de koelwaterleiding; daarvan heb ik op dit forum geen bevestiging of ontkenning gekregen. Zaterdag doe ik een tweede "suikerrun" en dan bekijk dat wel eens dichterbij.

 

Beantwoorden
Berichten: 30
(@amateurke)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Bedankt voor je antwoordt Papabeer. 

Dus voor een zo neutraal mogelijk alcohol te krijgen kan ik best geen Turbogist gebruiken? Welke gist raadt u dan aan? 

Groeten

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Bedankt voor je antwoordt Papabeer. 

Dus voor een zo neutraal mogelijk alcohol te krijgen kan ik best geen Turbogist gebruiken? Welke gist raadt u dan aan? 

Groeten

Zoek eens het birdwatchers recept op. Dat zou 1 van de betere zijn om mee te starten.

 

Beantwoorden
munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Turbogist kun je wel gebruiken. Het resultaat is afhankelijk van veel factoren. Jij als brouwer weet dat waarschijnlijk als geen ander.

Gebruik je Pure Yeast van Still Spirits met 6 kilo suiker ipv 8 dan krijg je een heel mooi schoon product. Gebruik je glucose ipv suiker dan wordt het enkel nog schoner. 

Zorg je ervoor dat je gist niet gestrest raakt (temperatuur gecontroleerd vergisten) dan krijg je een heel mooi eindproduct. 

Beantwoorden
Berichten: 137
(@davidoff)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Zoals Munckerik aangeeft geeft de Pure Yeast (via stoowinkel verkrijgbaar), ook een turbogist weliswaar, in combinatie met geïnverteerde suiker en eventueel een zakje carbon een heel goed resultaat. Zelf heb ik ook al een soort champagnegist gebruikt met een gelijkaardig resultaat. De naam moet ik opzoeken daar ik deze reeds een jaar niet meer gebruikt heb en even niet op de naam kom.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9961
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Als jou beslag een goede kwaliteit is kun je een goede bruikbare alcohol hebben vanaf 88 % .
Elke ketel kun je de stook forceren waardoor je hoger alcohol percentage krijgt . ook Een T 500 kun je percentage nog enkele procenten boosten .

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Beste amateurke (uit Vlaanderen??) ik heb enkele heel eenvoudige tegenvragen nu vast staat dat je met de t500 van 19% tot 92% kan komen. Daar is toch geen dispuut over???

 

Zou het dan ook niet zo kunnen zijn dat je van 92% tot 96% kan komen. Ja dat kan met de t500. Is toch logisch!

Beantwoorden
evds3
Berichten: 1415
(@evds)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

hallo ik heb ook een T500 met refluks voor de suikerwash en met copperdome en condenser voor het fruit werkt perfect met de T500 kan je alle kanten uit voor het stoken alleen bier niet denk ik 

gr erik

 

Beantwoorden
Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

 Van slecht bier kan je super wodka, whiskey, jenever maken. Maar nooit meer van gestookt bier goed bier.  Het is maar een idee. Wie het weet mag het zeggen. 

Beantwoorden
Berichten: 110
(@thurstan)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

hallo ik heb ook een T500 met refluks voor de suikerwash en met copperdome en condenser voor het fruit werkt perfect met de T500 kan je alle kanten uit voor het stoken alleen bier niet denk ik 

gr erik

 

Ik heb in hongarije een brouwerij bezocht waar ze met de restanten van hun bier brouwen een soort van bier palinka stookten.

Beantwoorden
Pagina 89 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?