Meldingen
Alles wissen

Alle vragen en antwoorden betreft de T500 mogen hier!

Pagina 91 / 109

Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Je kan ook verdunnen en opnieuw stoken. 40% is normaal geloof ik maar wellicht minder is ook prettig want je alcohol wordt gewassen en je verliest niks met de t500. Behalve wat stroom en water dan. 

 

Wat ik zou doen, en gedaan heb, een liter van 92% en daar 3 liter water bij en gewoon nog eens overhalen. Kan niks gebeuren met de ketel want er zit voldoende water in (eigen risico, anders doe je 5 liter, maar dat is mijn ervaring) en de alcohol komt er een stuk zachter uit. ik vind het blauwe zakje overigens geweldig ruiken, ook de eerste keer. Super fris. 

Beantwoorden
Berichten: 30
(@amateurke)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

@ Jeroen: wat bedoel je met 2 dagen laten staan onder een koffiefilter? 

@ Lummel: ik moet zeggen dat ik de geur inderdaad wel begin te appreciëren. Heb enkele vrienden laten ruiken en ze vinden dit allemaal goed ruiken. Zeker geen aceton geur. Sommige zeggen dat het naar een droge wijn ruikt. Andere zeggen fruitig. Zelf kan ik er geen geur op plakken. 

Mvg

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Is de smaak niet belangrijker dan de geur ?

Soms ruikt het goed maar smaakt het niet goed.

Beantwoorden
Berichten: 30
(@amateurke)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

gompje, smaak is zeker belangrijk maar aangezien dit mijn eerste stook ooit is kan ik  niet vergelijken. De smaak is volgens mij ok. Als ik een beetje op mijn tong doe voelt dit aangenaam warm aan en smaakt het zeker niet slecht. Ik ga deze week nog een suikerwash maken met 7kg dextrose en de pure van still. Ben benieuwd of de smaak en geur anders zal zijn. Heb er een leuke hobby bij! 

Beantwoorden
Murmillo
Berichten: 2690
Admin
(@murmillo)
Famed Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Als je de essences mixt op 2.2 liter 90% en dan verdund blijft het dan goed?

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9961
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Bijsmaak na stook kan na enige dagen verdwijnen maar kan ook verergeren . Je kunt beter overwegen een 2 e overhaal .
Bijsmaak is altijd zonde . Gewoon paar X proberen zal je met ervaring alleen beter worden
Uiteindelijk met wat voor ketel je ook werkt je kunt altijd smaak en geur vrij alcohol krijgen .
Komt vanzelf .

Beantwoorden
Berichten: 137
(@davidoff)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Geur zegt niets, smaak moet zo neutraal mogelijk zijn na het stoken van je sugarwash. Wat ik vaak doe wanneer ik turbogist gebruikt heb, is de alcohol na de stook enkele uren op 58°C opwarmen en een nachtje open laten afkoelen. Nadien bottelen en een week laten rusten op fles. Dan meng je een gelijke hoeveelheid alc met water in een lepel en proef je het resultaat. Ofwel zit het goed, ofwel merk je dat er nog bijsmaken inzitten. Iig zal je merken dat wanneer je de Pure gist van Still Spirit gebruikt in combinatie met actieve kool het eindresultaat een veel neutralere smaak heeft dan de turbo 8. Er staat niet voor niets 5* op ipv 4* met de turbo 8.

Beantwoorden
Robbert
Berichten: 9961
(@robbert)
Illustrious Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Een verse alcohol 48 uur aan zuurstof laten ademen en oxideren zou de geur en smaak neutraal moeten zijn . Gebruik van correctie middelen als actief kool betekent dat de gist niet goed heeft gewerkt of van mindere Kwaliteit is of het apparaat waarmee de distillatie wordt uitgevoerd niet geschikt of verkeerd is ingericht .
Een goed basis product en goede distillatie heeft geen correctie nodig .
vergeet niet dat correctiemiddelen als ook actief kool residuen achter laten ..
Na een normaal uitgevoerde distillatie met 2 x overhalen hoort alcohol schoon neutraal te zijn zonder te hoeven na corrigeren . wanneer er nog water aanwezig is dus percentage b.v. 92 - 96 % kun je alcohol drogen tot puur 99,9 %

Beantwoorden
Berichten: 1677
(@wiliam)
Noble Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Deksel die past, en vastgeklikt kan worden zoeken, gat boren, uitbouwen via StilDragon. En de deksel die je niet kunt vinden , maak je zelf, van RVS

Beantwoorden
Berichten: 107
(@jeroendv)
Estimable Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

@ Jeroen: wat bedoel je met 2 dagen laten staan onder een koffiefilter? 

Als je het in glazen bokaal hebt opgevangen het deksel er niet opzetten maar wel een koffiefilter er over zetten gedurende een dag of 2, zo kan de geur ontsnappen en kan er niets anders inkomen.

Ze hebben mij eens verteld van dit met alles zo te doen en waar je cuts moet maken  ga je dit ook makkelijker ruiken dan.

Beantwoorden
Berichten: 57
(@wezze)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Sinds 2 dagen de T500 in bezit . Ik gebruikte op mijn vorige installatie een dompelpomp (veel te grote capaciteit voor de T500).

Aangezien ik bijgeleverde regelkraantje niet kan monteren  heb ik het als volgt opgelost.

Vat van 200 liter => Arsegan magneetpomp (braumarkt) => 1/2" bolkraan => aansluiting koeling zoals beschreven door Still Spirits => retour koelwater aangesloten op naaldkraan => terug naar vat.

Ik kan mijn debiet dus 2 maal regelen , de kraan net na pomp is een grof afregeling . Deze staat ongeveer half open/dicht . Met de naaldkraan op mijn retourleiding kan ik water zodanig afknijpen dat het er uit spuit aan de temp.sensor.

Heb zonet een 2de  (korte) testrun gedaan en kan zowat elke temperatuur tussen 52°c en 65°c stabiel houden.

Vrijdag D-Day en gaat er 25L ruwbrand in de ketel ( neutraal voor Gin )

Beantwoorden
Berichten: 57
(@wezze)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Gisteravond eerste officiële stook . Ketel gevuld met 20 liter suikerwash ( 15% ) .Na 4 uur nog steeds 94% en 4 liter opgevangen . Naloop ( geur niet de smaak ) begon dan naar voor te komen , hierdoor gestopt . Vindt dat niet slecht . Koelwater eerste 3 uur rond de 53° , nadien is het langzaam beginnen stijgen tot 58 .
Ik kon waarschijnlijk nog langer door gaan , maar dit is 4 liter van perfecte kwaliteit . In totaal 100ml voorloop afgenomen ( tss de 47°c en 50°c )

Beantwoorden
Berichten: 57
(@wezze)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Mijn T500 lekt aan de zwarte beugel ( aansluiting koelwater / aftap destilaat) . Er lekt alcohol (damp )van tussen de kolom en zwarte beugel .

Ik zal hem deze week eens proberen open te maken , op het eerste zicht kan ik dit niet zomaar bijspannen ( zwarte beugel dichter bij kolom trekken )

Iemand een idee ?

Beantwoorden
gompie
Berichten: 991
(@gompie)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Zoek anders even een plaatje op internet en omcirkel het gebied...

Beantwoorden
Berichten: 57
(@wezze)
Trusted Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

heb er een grote metalen spanring  omgedaan . Dus rond kolom en zwarte beugel onderaan waar koeler met bevestigd is . Door deze spanring aan te spannen druk ik alles dicht en nu lekt het niet meer. Op engelstalige forums zijn de meningen blijkbaar verdeeld ( wel oudere posts) over de T500 . 

Anyway komt wel goed 

Beantwoorden
Pagina 91 / 109
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?