Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 118 / 282

@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik ga altijd met de brander het eikenhout branden, heb nooit last van dat de drank zwart word, wel mooi goudbruin en Heeeeerlijk.

Groet, @ndré

Lamleggertje
Berichten: 20
(@lamleggertje)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

7-8-2018. Beantwoording eiken snippers.
Geachte A.M.D. (alcohol minnende dierbaren).
Ten eerste hartelijk dank voor jullie, ChrisV, Munckerik, @ndré, stook,
verhelderende en snelle accurate reactie en uitleg. Het eiken, dat ik gebruikt heb, gehad van een oude timmerman; afkomstig van een zeer oude eikenkast. Vandaar, dat ik de buitenste laag aan alle zijden ruimschoots verwijderd heb, i.v.m. eventuele verontreinigingen. Om de aanwezige tannine in eikenhout te verwijderen beveelt “stook” aan, om dit hout te weken. Zeker eerst snippers van maken. Is het aan te bevelen om dit te weken in heet water? Had ik begrepen, dat bouwmarkten geroosterde of gebrande eiken snippers voor de barbecue verkopen? En bevatten deze snippers ook weinig tot geen tannine?
Vast bedankt voor jullie snelle hulpvaardigheid. Jullie suggesties zal ik zeer zeker ter harte nemen en in praktijk brengen. Het mooie van dit forum vind ik de grote hoeveelheid kennis, die aanwezig is en de goede manier, waarop deze met de forum leden gedeeld wordt.
p.v.j.
Lamleggertje.

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Lamleggertje beter geen eiken van meubels gebruiken kan lak etc.ingetrokken zijn,pak een stuk eiken in het bos van een dode boom,gr.Chris.

Berichten: 1
(@howardbondurantjr)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo allen,

Mijn naam is Howard, 21 jaar en woonachtig in het mooie Zeeland. Al iets meer dan 4 jaar bezig met het stoken van eigen drank. Tot mijn 18e onder begeleiding van mijn docente, de buurvrouw. De buurvrouw woont op een boerderij en heeft een rvs whisky ketel en een koperen ketel, beiden pot still stijl. De rvs ketel voor stripping runs en de koperen ketel voor spirit runs. De buurvrouw beschikt ook over een ruime kelder van meer dan 78 m2 met climate control. Dit maakt het geschikt voor haar om vaten in op te slaan en whisky te rijpen. Zij heeft dan ook 20 "Hogshead Barrels" van ongeveer 280 liter om in haar kelder op te slaan. Van al dit mooie materiaal mocht en mag ik van harte gebruik maken. 

Sinds dat ik nog een klein mannetje was kwam ik regelmatig over de vloer bij de buurvrouw en ja, naarmate je ouder word begin je je dan toch af te vragen waar al die pijpen, grote tonnen en stromend water goed voor is. Als jonge knaap vond ik het dan ook prachtig om te zien (en nu nog steeds). Toen ik 16 werd vroeg de buurvrouw of ik nog eens kwam kijken bij haar ketels. Dit deed ik dan ook en zo begon ze te vertellen over hoe het stookproces in elkaar zat. Ik stond met alle verbaasdheid te kijken hoe ze vertelde over het vergistingsproces want warempel, hier waren we over bezig op school met scheikunde. Geweldig vond ik het hoe ze over het stookproces vertelde. Ik raakte hier steeds meer in geïnteresseerd, echter vonden mijn ouders dit niet zo geweldig aangezien ik steeds vaker naar de buurvrouw verdween om te kijken hoe ze aan het stoken was. Dus besloot ik op een duur om het stoken even naast me neer te leggen. Ik had nog steeds contact met de buurvrouw maar kwam eigenlijk niet meer over de vloer. Toen ik 17 was kwam hier verandering in. Mijn ouders vonden het goed dat ik bij de buurvrouw ging kijken. Dit bleef niet alleen bij kijken. Ik ging recepten opzoeken en probeerde mijn eigen stookwijn te maken bij de buurvrouw. Dit vond zij erg leuk om te zien en hier hielp ze mij dan ook mee. Uiteindelijk kwam hier een goede stookwijn uit (na een hoop prutsen en ploeteren). Alleen wist ik nog niet goed hoe ik hiermee verder moest. Vervolgens leerde ik het werkelijke 'stoken' met een pot still. Er kwam een mooie brandewijn uit dankzij de hulp van de buurvrouw. Het was een geslaagd project en ik stond te popelen om meer te maken. In de maanden hierop volgend maakten we meer. Totdat we genoeg hadden om een vat mee te vullen. Zo had ik eigenlijk een eigen whiskey gemaakt, deze stond nu te rijpen in de kelder van de buurvrouw. Geweldig!

Toen ik 18 werd heb ik mijn eigen ketel aangeschaft en sindsdien stook ik zelf bij de buurvrouw in de schuur (met zo nu en dan hulp van haar). De buurvrouw en ik hadden op een gegeven moment alle vaten gevuld en vroegen ons af wat te doen nu, aangezien we niet wilde stoppen met stoken en we eerst moesten sparen om nieuw vaten aan te schaffen. We gingen verder met het maken van onze brandewijn alleen deden we deze nu niet op vaten zetten maar gebruikte we deze als basis voor een likeur. De buurvrouw ging aan de slag met allerlei kruiden en noten, ik besloot om aan de slag te gaan met fruit. Zodoende ben ik tot op de dag van vandaag nog steeds bezig met het maken van likeur. We hebben intussen ook nieuwe vaten dus af en toe vul ik er ook zo eentje. Maar ik ben het meest bezig met het maken van likeur.

Daarom ben ik eigenlijk op het stookforum terecht gekomen. Ik hoop nieuwe recepten te kunnen leren, meer te leren over het bereiden van likeuren en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen over het bereiden van likeur. Verder ben ik erg geïnteresseerd in de bouw en opzet van ketels en in alles wat eigenlijk te maken heeft met whisky. Zelf ben ik een groot liefhebber van whisky maar dat was misschien niet onopgemerkt gebleven. 

Vriendelijke groet,

Howard 

Troet
Berichten: 439
(@troet)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

welkom op het forum met je mooie verhaal en wie zal een buurvrouw hebben met een kelder hebben met een kelder van 78 M 2 waar je gebruik van kan maken . Prachtig .

Berichten: 18
(@firestarter)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Welkom Howard, ikzelf ben een groentje op stookgebied, maar zeer groot liefhebber van Whisky! 

Heb al wel door dat dit forum een toffe plek is om te delen en leren.

groet

Rick

@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hoi Howard, 

Welkom op dit leuke en leerzame forum, en dat je nog veel stookplezier mag beleven. Groet, @ndré??

Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Hallo Howard,
Wat geweldig om het zo van een buurvrouw te leren. Ik ben jaloers (met een grote grijns). Welkom op het forum waar alles gedeeld wordt. Veel te leren en ook je eigen ervaringen vooral opschrijven. 
Groeten Jelle

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Howard,mooi dat het stoken in je bloed zit,en te gek dat je zo’n buurvrouw hebt.gr.Chris.

Berichten: 28
(@zozaat)
Eminent Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

welkom wat een geschenk uit de hemel zo,n buurvrouw!

Cosmoscar
Berichten: 31
(@cosmoscar)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo stokers,

Ik ben Oscar, 64 jr en woon in Nieuwegein.
Een 10 jaar geleden heb ik met een geleend zelfbouw setje al eens wat gestookt. Beviel prima. Echter alles opgeruimd i.v.m. scheiding en verhuizing.
Nét terug van een vakantie trip met camper door Slowakije en Hongarije kocht ik (bij de Lidl NB!!) een RVS stooksetje. Op aanvraag kreeg ik netje per mail van de Hongaarse producent een Engelstalige gebruiksaanwijzing 😉 Kan geen Hongaars spreken nog schrijven 😉

Ik wil eigenlijk korenwijn gaan maken, Jenever en whisky. Vooruitlopend op mijn pensioen moet je toch wat om handen hebben niet?
Stel me voor dat ik nog een houten vaatje aankoop en natuurlijk vergistingsvaten/flessen.

Hier een foto van het Palinka setje:

Keteltje 17 liter effectief te gebruiken 11,7 liter. (25 % is bijna 3 liter ;-)))) )

 

Ik zie en lees dat er véél koper wordt gebruikt, wat denken jullie gaat het stoken van korenwijn met deze RVS set ook goed? En wat denken jullie van vergisten? In een kunststof vat/emmer of toch liever in glazen mandfles?

IK ga nog zoeken naar de beste manier om te stoken: een verwarmingsplaat, een gasstel of wellicht een inductieplaat, die kosten ook niet zoveel en zijn goed regelbaar.... Iemand daarmee ervaring?

Verder lees ik op dit moment het forum van voor tot achter en meld me als ik vragen heb.

Groet,

Oscar

 

 

munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Welkom Oscar. Ik zie ook koper in jouw set en dat lijkt me voldoende.

Vergisten in een plastic vat gaat net als in een mandfles prima. Voordeel van plastic is dat het licht is en daardoor makkelijk schoon te maken. Nadeel van plastic is dat het smaakjes op kan nemen en dat het niet 100% luchtdicht is. Glas neemt geen smaakjes op maar is kwetsbaarder en zwaarder.

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Oscar welkom ziet er goed uit het setje,rvs is prima,ik vergist altijd in plastic vaten geen probleem,zelf stook ik alleen fruit,ik ben 66 en heb het stoken in Roemenie geleerd voor 15 jr terug,stook inmiddels beter dan hun met een ketel van 100 ltr.gr.Chris.

Berichten: 3
(@veldrijder)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Ik brouw nu al zo'n 25 jaar bier.
Als hobby brouwer heb je in feite bijna alle spulletjes al in huis.
Ik heb in het verleden eens wat drank gestookt met een aluminium snelkookpan en een simpele 1" kolom.
Kom ik onlangs op aliexpress.com een goedkope waterdestilleerder tegen van nog geen €70,-

Het ding was al na een week binnen.
Gelijk getest met water en toen snel naar de Lidl om 3 L goedkope wijn te halen voor een volgende test.
Om de ketel te regelen heb ik onlangs deze aangeschaft

Ik durf met een ketel van 750 W niet te werken met een stekkerdimmer van de Gamma met een belastbaar vermogen van 300 W.
Sinds eergisteren staat er een vat met Odin's roggebrood recept te gisten.
Rum heeft mijn interesse en wil gauw beginnen met een dunder pit.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Veldrijder en alle andere nieuwe leden hierboven, hartelijk welkom!
Wie weet heeft Jan(stookforum) nog wel een tonnetje melasse voor je beschikbaar om echte rum te maken. Moet wel een tip geven: De rum stook zal de spiraal kop nog lang naar rum laten smaken, ook als je daarna neutrale alcohol stookt ermee. (Ik adviseer speciaal voor rum stook een aparte smartstill en voor de kosten hoef je het niet meer te laten, lees ik).
Heel veel plezier hier en voor jou en uiteraard iedereen die nieuw is hier: Als je vragen hebt, we proberen je altijd het beste antwoord te geven. Cheers man! 😉

Pagina 118 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?