Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 117 / 282

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Heb je webshop bezocht echt mooi,bezig met lekkere dingen?

 

Berichten: 111
(@ijsvogel)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Mooie site en uitnodigend ook. Tof hoe jullie bezig zijn!

 

 

Berichten: 635
(@oengabunga)
Honorable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

kookworkshops.... interessant  🙂

Welkom

Berichten: 4
(@taxdefax)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

 

Beste mensen,

Ik ben Theo en woonachtig in Hilversum.

Na al meer dan 30 jaar bier te hebben gebrouwen ben ik mij nu aan het orienteren op het stookproces en om in de toekomst een ketel aan te schaffen. Ben daarnaast een groot liefhebber van whisky. Dus de kans is groot dat ik dat ook eens ga proberen te maken.

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Taxdefax.welkom,er is niets beter dan je eigen drank stoken.

 

Lamleggertje
Berichten: 20
(@lamleggertje)
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

6-8-2018 Ik heb een drankprobleem (probleem met het behandelen van gestookte drank)
Gericht aan mijn alcohol minnende DIERBAREN.
Na het op sterkte (35%)- en op smaak brengen van mijn jenever, jeneverbes- en koriander extract. Heb ik eiken snippers , vervaardigd uit een stuk eikenhout, waarvan de buitenste laag aan alle zijden eerst ruimschoots verwijderd is, i.v.m. eventuele verontreinigingen. Na ± 1,5 dag leek het alsof er zwarte verf uit de eiken snippers omhoog dwarrelde. Direct de snippers verwijderd. Maar de jenever werd steeds donkerder. Het leek na een week wel dropwater. Heel erg donker. Toen in onze “Stookbijbel”gezocht en ja hoor, daar stond: “Eiken snippers eerst in alufolie in de oven op 100°”. Heb ik gedaan; echter het zelfde effect. Dropwater. De smaak was echter niet veranderd, bleef het zelfde. Ik wist niet wat het was, waardoor het kwam en of het gevaarlijke stoffen bevatte. Dus voor alle zekerheid alles bij de komende stook gegooid. Deze week zat ik naar het skûstje journaal te kijken, waar verteld werd, hoe zeilen vroeger getaand werden. De eiken schors bevat veel tanine, goed voor het conserveren van katoen, die in grote teilen eruit gekookt werd. In deze vloeistof werden de katoenen zeilen dan meerdere keren ondergedompeld. Na dit gehoord te hebben, dacht ik aan mijn toegevoegde eiken snippers, dat deze waarschijnlijk ook nog tanine bevatten. Ik heb geen idee of mijn beredenering of denkwijze de juiste is, of naar het land der fabelen verwezen moet worden. Daarom doe ik een beroep op jullie als geroutineerde stokers en alchemisten om jullie gedachten over bovenstaande uit te spreken om mij zodoende te wijzen, op de eventuele fouten, die ik gemaakt heb en mij dan weer het juiste pad op te sturen richting ultieme en verantwoorde distillatie. Alle adviezen en suggesties zijn van harte welkom en zullen zeer vertrouwelijk worden verwerkt.
Mede Stookforum genieters, ik sluit hier niet af met “vriendelijke groeten”, maar voortaan met:
p.v.j. (pluim voor Jan).
Lamleggertje.

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Lamlegertje ik denk dat het vers eiken was wat je gebruikt hebt,ik gebruik bijna altijd eiken maar oud en droog,zonder bast,heb toevallig eergisteren nog 8 ltr op eiken gezet,mooie goude kleur,gr.Chris.

munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Klopt wat Chris zegt Lamleggertje, goed gedroogd (liefst minimaal 1 jaar) eiken gebruiken.

@ndré
Berichten: 1159
(@ndre)
Noble Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ik gebruik altijd eiken brandhout wat minimaal 2 jaar gedroogd is.

Groet, @ndré

stook
Berichten: 116
(@stook)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Lamleggertje , nieuw eiken bevat veel tannine of misschien beter bekent als looizuur beter is het hout eerst even te weken tot de meeste tannine werwijderd is  . Het is niet giftig maar is in feite een bewaringsmiddel , wijn die op eiken vat bewaard is kan veel langer bewaard worden door de tannine die ook in de pel en steeltjes van de druiven zit , het zelfde geld voor bier die bewaard word op eiken vaten . De smaak van rode wijn word er beter van is niet meer zo scherp en word zachter van smaak . 3 jaar geleden heb ik een hottub gemaakt , mijn eerste water zag zwart zoals inkt van het looizuur dit heb ik verwijderd het vat uitgeschuurd met vers water en opnieuw gevuld en was al veel beter en wie weet zal ik nu veel langer bewaard worden als ik eens in de hottub kruip

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Daarom oud hout gebruiken.

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Volgens mij zijn eikenvaten gemaakt van uitgewerkt hout,voor de eerste keer dat ze het vat gebruiken laat men de drank niet te lang zitten 3mnd.ongeveer,endan zou het niet zwart mogen worden.

munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Klopt Chris, het hout ligt een behoorlijke tijd bij een kuiperij en wordt pas verwerkt wanneer het uitgewerkt is. De eerste drank laten ze wel wat langer zitten dan 3 maanden. Een whisky mag pa whisky heten wanneer het minimaal drie jaar en een dag op vat heeft gezeten. Voor een klein vaatje is een kortere tijd aan te raden omdat de contacttijd met het hout vele malen groter is dan bij een groot vat.

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Munckerik klopt was vergeten het kleine vaatje te vermelden.

Berichten: 0
(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

En lamleggertje,het kan ook zijn dat je het eiken te veel verbrand hebt,dan word het ook zwart,filter wat door een paar laagjes keukenpapier met twee laagjes wit ongeparfumeert wc papier en kijk dan naar het resultaat.gr.Chris.

Pagina 117 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?