Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 152 / 282

Berichten: 7
(@rwbrink)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Goedemorgen, 

 

Ik ben Ron Brinkman 32 jaar uit Groenlo. 

Whisky liefhebber en ben heel erg benieuw naar wat het forum allemaal te bieden heeft.

Thijs
Berichten: 87
(@bruinekarper)
Trusted Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Goedemorgen,

De optimale temperatuur van zowel de alfa als de beta-amylase zit tussen de 63 en 64 graden Celsius. Daarnaast is het inderdaad verstandig om meestal whiskygist te gebruiken. Deze zijn bestand tegen hogere alcoholpercentages. Biergist produceert vaak meer esters wat men soms graag zou willen hebben in de whisky i.v.m. de ''fruit aroma's''.  

Men kan suiker toevoegen aan de wort om de totaalhoeveelheid suikers in de wort te verhogen. Het nadeel is alleen dat de alcohol scherper wordt en minder smaak bevat. 

MVG Thijs

Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Nou een hoop geouwehoer heer brink, Maar welkom nieuw bloed zien we graag. 

 

Over ouwehoeren gesproken ben weer off topic maarook niet echt want ik geloof nooit dat je zoals Stook beweerd 1073 kan halen met 5 kilo graan.  Dat zou betekenen dat er uit 5 kilo met 15 liter stookwijn 9% inzit. = 1,35 liter 100% dus dat maal 20 gerekend naar 100 kilo dan zou er 27 liter 100% uitkomen. Volgens mij kan het niet maar ik kan het ook het fout hebben. Ben maar een Lummel. Maak ik een rekenfout? 

Proefondervindelijk ben ik nu 13,5 liter aan het maischen met 3,5 kilo graan voor wodka. Hou het genoemde maischema door Stook precies aan. Dan weten we het zeg ik altijd maar. 

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ron, welkom. Goede "move"om je aan te melden want we hebben veel te bieden op het beste stookforum met eigen stookwinkel inclusief een dosis gezelligheid.Dus have fun en cheers man!

Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ok over 58 minuten we het. Net sg gemeten op de weg naar 67 graden staat de refractormeter op sg 1028.  

munckerik
Berichten: 5137
(@munckerik)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik zou inderdaad een whiskygist gebruiken zoals Stook en Thijs zeggen, zeker geen turbo gist. Als mout zou ik zelf geen 100% Munich gebruiken maar eerder een whisky mout of distillatie mout. Munch mouten zijn er in veel variëteiten een laag EBC kan nog wel maar hoe hoger het EBC is hoe minder distatisch vermogen deze heeft. Whiskygist van StillSpirits heeft ook nog amylase zodat hij tijdens het vergisten nog zetmeel om kan zetten en zoden je rendement hoger wordt.

Biergisten kunnen ook prima om reden zoals Thijs al zegt maar het rendement is doorgaans wat minder. De smaken/aroma's kunnen dan weer wel interessant zijn.

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Dank je Nimrax. Zal het resultaat zo melden al ben ik skeptisch. Aan de andere kant, als het werkt.. dan gaat Stook op de schouders op de volgende BBQ. 

Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik zie aan de kleur nog geen 1073 maar we zijn er nog niet

stook
Berichten: 116
(@stook)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

kijk eens naar dit rekenblad

Berichten: 3546
(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Graag gedaan,Lummel, onze "king of offtopic" 😉

als het werkt.. dan gaat Stook op de schouders op de volgende BBQ. 

En dat ga ik dan weer filmen haha
Even voor de nieuwe leden over de BBQ,
We hebben een "het grote BBQ topic waar je culinair je hart kunt ophalen en

de jaarlijkse BBQ waar stookforumleden een gezellige dag met elkaar doorbrengen op kosten van stookforum/winkel. Dit topic komt eerdaags weer voorbij zodat we ons ervoor kunnen aanmelden.
Een echte aanrader, zorg dat je die niet mist!

Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Daar snap ik werkelijk niks van. Ben maar een eenvoudige boerenlul. Maar 3,5 kilo kan ik nog wel afwegen op 13,5 liter water en dan reken ik dat door naar 100 kilo. Ik ben nooit verder gekomen dan op 25 kilo 5 liter 100%. 

Kortom 100 kilo levert 20 liter op.

Als ik dat naar 27 liter kan lach ik me kapot maar volgens mij kan het niet. In de praktijk niet maar ook theoretisch niet. Maar zoals gezegd ben maar een Lummel. Dus doe het proefondervindelijk. 

Berichten: 463
 Mick
(@mick)
Reputable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

In het rekenblad van stook wordt uitgegaan van een rendement van 80% met 5 kg mout. Als je met 20l water maischt en niet spoelt zul je ongeveer 15l overhouden. Maar dan haal je geen rendement van 80%.

Ik ben dus wel benieuwd wat de eindwaarden zijn.

Berichten: 4146
(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ik ook nog 18 minuten en dan tap ik 250 ml af om te meten en dan ga ik voor de zekerheid toch maar even 45 minuten op 77 graden verder en dan meten we weer. 

stook
Berichten: 116
(@stook)
Estimable Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Dit rekenblad zegt storten in 23 L water

Spoelen is wel degelijk gebeurd en dan wordt er gekookt tot de benodigde aantal liter

Jullie gebruiken toch ook een programma om te weten waar je uitkomt

Ik gebruik veel brouwhulp om te weten te komen hoeveel alcohol er in mijn bier zit 

Pagina 152 / 282
Deel:

©2024 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?