Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Stel je even voor

Pagina 153 / 282

stook
(@stook)
Estimable Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Ja ik heb ook maar tot de 1ste kleuterklas naar school geweest en moet zodus nog veel leren

Lummel , petje af voor U dat je daar onmiddellijk mee begint te testen , maar waarom ga je nog 45 min. op 77 graden of bedoel je soms 72 graden , ik weet van niets anders dat 78 graden uitmaishen is en normaal doe je dit toch maar 5 min. 

(@lummel)
Famed Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Volgende fase in Stook’s avontuur. Monster genomen, is nu heet op 20 graden ga ik meten en laat hem nu nog 3 kwartier op 77 graden staan. Nogmaals het is geen bier maar wodka. 

(@lummel)
Famed Member

Stook ik ben oud graan aan het opruimen en wil beginnen met bierbrouwen. Maar er staat dus nog oud mout en die moet op. En ja dat moest gisteren en vandaag, al kan ik dit weer vergeten door deze extra handelingen. Tel er maar weer een dag bij. Maar dat maakt het leuk. 

Dus 72 graden, 77 graden wat maakt dit voor wodka uit? Ik zal het niet kunnen proeven verwacht ik. Hoop wel het maximale eruit te halen. Voor de grap. Dit moet ik allemaal nog uitpakken voor bierbrouwen. Zo gek is het toch niet dat me de moed in de schoenen zinkt en ik maar wodka ga maken. 

(@lummel)
Famed Member

Stook, ik ga je nog niet blij maken maar het lijkt er verdomd op dat ik meer dan gisteren heb gemeten met de refractormeter.

De temp van het monster is nog 38 graden, (dobber kan dus nog niet) maar er is ook nog niet gespoeld. Wordt vervolgd.. hahaha zal toch niet. 

Pas alles alle monster op 20 graden zijn meet ik weer. Spoelen doe ik ook maar dan met 2 batches tegelijk. Dat kan ook 1,5 % schelen is mijn ervaring. Hahaha leuke dag. 

(@lummel)
Famed Member

Ok heb serieus mijn best gedaan. Ik kom omgerekend naar 100 kilo op 22,85 liter gerekend naar 100%. Wie het beter kan mag het beter doen. 

corrigeer mezelf het kan nog net, spoelen moet nog. Kortom  denk dat Stook weet waar hij over praat. 

PiWa
(@piwa)
Active Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden

Hallo,

ik ben Piet, ik destilleer als hobby alweer een jaar of 15, voornamelijk Calvados-achtig product en sinds 2 jaar ook Whisky. Sinds een aantal jaren een 50 liter (bierfust) RVS ketel. Ik zie wel de mogelijkheid om foto's te uploaden maar ik zou graag een excel bestand uploaden waarin je kunt berekenen hoe een alcoholmengsel te verdunnen met water of te mengen naar een in te geven sterkte, maar dan wèl rekening houdend met contractie. Dit naar aanleiding van de vraag hulp nodig bij het berekenen van de hoeveelheden alcohol!

Sowieso zou een downloadsectie op de site nuttig kunnen zijn toch (mogelijk bestaat die maar ik heb hem nog niet gevonden) ?

(@lummel)
Famed Member

Nogmaals berekend en bevestigd.  Hahaha wat een hobby met slechts 100 kilo graan, wat water en stroom nooit meer dorst. En alles ligt open voor wodka, whiskey, jenever, gin enz. Laat staan de mogelijkheden met likeuren in plaats van suiker. Voor het mondgevoel. 

Neem er nog maar eentje op. Proost. Mooie dag. 

(@nimrax)
Lid
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Piet, hartelijk welkom. Excel bestanden worden niet ondersteund door de forumsoftware. Alleen foto's,helaas.Als je naar boven scrolt en in het zoekbalkje:" alcohol berekenen",invoert dan zit daar eventueel nog nuttig  materiaal bij voor je.
Cheers man! 😉

stook
(@stook)
Estimable Member

Kortom  denk dat Stook weet waar hij over praat. 

Ik ben dan ook al jaren aan het brouwen om te weten wat ik doe

Maar ben binnen 2 maand 63 jaar en mijn hersentjes laten het soms afweten waarbij ik iets zou vergeten tijdens het brouwen , zoals verleden week vergeten mijn laatste hop bij te doen.

Maar met een goed brouwprogramma een goede instalatie die ook goed moet ingegeven worden in het programma, kom je over het algemeen goed uit en niet vergeten de jodium test te doen om te zien of alle zetmeel in suiker is omgezet en zoniet moet er langer gemaisht worden .

(@wiliam)
Noble Member

Welkom Piet

Als je Calvadosachtige dranken maakt, dan verwacht ik geen water verdunning. Bij Whiskey gewoon doorgaan tot onder 40% gemiddeld, en je hoeft ook niet te verdunnen. Ik hoor hier regelmatig dat men gaat verdunnen naar 40%, maar ik prefereer door te stoken tot 20% , of de smaak/geur niet te harden is. Verdunnen is een smaakverdunning dus tot 15/20%  doorstoken, dan hoef je geen smaak te verdunnen.

(@Anoniem)
Deelgenomen: 1 seconde geleden

Ik stook ook altijd door tot 20% maar ontdanks verdun ik tot 40%met kraanwater.

(@lummel)
Famed Member

Ik stook altijd door tot er niks meer inzit en stook nog een keer over en vaak nog een derde keer. Ik gooi niks weg. Mijn alcohol is me te kostbaar om weg te gooien voor een paar kwartjes stroom en een dubbeltje water en wat je teug krijgt overtreft alle verwachtingen. 2 of 3 keer stoken, geloof erin.

(@marcoo)
New Member

hallo allemaal,

ook ik ben aangestoken met het stook virus.

ik heb van de week mijn eerste twee stook runs gehad 

de eerst keer was 4 liter stookwijn turbo gist met suiker ,hieruit haalde ik ruim een 1/2 liter 80%

en  de tweede run 7 liter en hier haalde ik ruim 1 liter 83% uit en ben toen gestopt omdat het alcohol in % terug liep.

ik heb mijn ketel zelf gemaakt van RVS dit waren allemaal afval materialen die anders de oudijzer bak in zouden verdwijnen.

ik hoop dat ik nog een aantal lekkere drank kan gaan maken 

gr Marco.

ik hoop dat het gelukt is met de foto's

PiWa
(@piwa)
Active Member

Dat is niet mijn ervaring, eerste stook alles doortrekken OK, maar bij de tweede stook voorloop weg en afhankelijk van geur en smaak stoppen, in de praktijk is dat meestal bij een afloop dan van ergens tussen 60 en 55 % sterkte. Wat er daarna overkomt is toch echt minder van kwaliteit en bevat teveel foezels. Overall komt er dan zo'n 70-75 % van de alcohol uit de wijn / het bier terecht in het destillaat, rest in voorloop en naloop, vind ik een mooi resultaat. Hangt natuurlijk wel af van je ketel, als je een kolom gebruikt kan je een hoger rendement halen (maar minder smaak). Tijdens de 6 jaar op kleine (10ltr /15 ltr) eiken vaatjes daarna gaat er meer verloren maar win je nog meer kwaliteit.

PiWa
(@piwa)
Active Member

@ Nimrax, nog even terugkomend op die spreadsheet, ik zoek niets maar heb juist iets aan te bieden, een super makkelijke (in gebruik) spreadsheet om alcohol te verdunnen met water of om uit 2 alcoholoplossingen een derde te krijgen door mengen, bv uit 94 % en 40 % een 75,5 % oplossing maken. En dan wèl rekening houdend met contractie (waar voorzover ik het kan zien alle andere tooltjes géén rekening mee houden). Ik snap wel dat excel niet ondersteund wordt maar er zou een plaats kunnen zijn op de site waar iemand interessante rekenbladen naartoe kan uploaden zodat anderen die weer kunnen downloaden. Eventueel via de/een moderator zodat er géén rommel ter download staat.

Pagina 153 / 282
Deel:

©2025 Powered by Solydee Advies & IT

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?