stokers onder elkaar hebben het snel gezellig . ??
Haha Troet, welkom. Dat ziet er zeker heeeeel gezellig uit! 😉
Troet, van harte welkom. Zo een warm welkom als op de foto geven wij niet maar toch.... . Waar is de foto genomen, Gambia ?
dit was met de stamhoofden met een van hun vrouwen en we dronken een versterkte palmwijn.en we hadden lol omdat ik liet merken daar ik wel zin had in het hele emmertje . ??
En het was in Kenia .
Hallo, Ik ben Ron (Sjonnie) en ben verzot op smoky en peaty whisky met name van Islay. Lang over nagedacht maar ik wil me droom uit laten komen en dat is het zelf stoken van whisky. op dit ogenblik ben ik begonnen met inlezen en ik heb ook nog helemaal NIETS. dus ik kan ook geen opstelling laten zien. Wat ik wel heb zijn goede ideeën. Ik heb in de loop der jaren heel veel distilleerderijen bezocht in Schotland, Ierland en Wales en daar is ook me voorkeur van smaak uit voort gekomen. ik hoop hier heel veel te lezen en te leren.
Wat gaaf Troet, genieten dus ?
Sjonnie54, welkom op dit forum. Je inlezen is al een goed begin en er is genoeg te lezen hier. Pas wel op, Voor je het weet heb je een leuk keteltje gekocht?. Een verslavende hobby.
Welkom Ron,
Voor de distillatie-mouten, moet je zeker bij Bio-brouwmaat kijken. Erik heeft de juiste mouten voor whisky, maar ook hun andere mouten zijn goed bruikbaar. Mail je Erik daarover ,dan zal hij je zeker vooruit kunnen helpen. Overigens hebben we liever dat je hier op de site vragen stelt, zodat wij er ook van leren. Hij (Munckerik) zal je dan zeker vooruit kunnen helpen. (Overigens ben ik dat gedoe over Whiskey of Whisky beu, en ga ik vanaf nu het hier alleen noch maar ,op zijn Nederlands , als whiskie schrijven, met de gedachte Dutsch spieking "maanschijners" for evver.
Ron, welkom en vraag vooral advies nadat je hebt bedacht hoe je het wil en waarmee.
Ik zit hier echt niet om Jan stookwinkel (lees-snoep paleis met voor elk wat wils) te promoten maar ik lees lang genoeg mee om je te adviseren een T500 te kopen.
Dan een geschikte ruimte waar je beschikking hebt over water en of regentonnen voor koeling en stroom uiteraard. (Schuurtje)? In elk geval succes bij je setup, cheers man!
met de gedachte Dutsch spieking “maanschijners” for evver.
But that is an other koekie, William. Want is het nou RHum of gewoon Rum...
Whisky Whiskie...Wodka Vodka. Zolang we begrijpen wat er bedoeld wordt is het dikke prima toch? 😉
Beste Nimrax, ik ben nu dagen me eigen aan het inlezen maar en zo ook op de T500. Als ik de t500 met koperen helm en koperen condensor aan zal schaffen heb ik toch nog vraagtekens. De T500 is 2000 Watt en niet regelbaar (teminste er zijn electrische hobbyisten die er wel raad mee weten maar ik als leek lees het anders) en je krijgt in 1 run 92% waarvan je de voorloop niet hoeft weg te gooien wat je anders bij een ketel wel hebt. Je hoeft ook maar 1x te distileren en je bent klaar. Is er in die 92% nog smaak over van de peaty mout waar je de stookwijn van gemaakt hebt? waarom hoef je bij de T500 je voorloop van 50 tot 100 ml niet weg te gooien? Neem dan aan dat als je de alcohol in het eiken vat wilt doen en het voor 3 jaar op wilt slaan dit dan met water te verdunnen tot 50%?. waarom verkies je dan de t500 boven de ketel waar je wel meerdere malen mee kan distilleren en je uiteindelijk ook op 50% komt? Domme vragen heb je niet en ik moet alles nog aanschaffen dus vandaar mijn vraag. Alvast bedankt
Ron, als je whisky wilt maken kun je overwegen om een Grainfather aan te schaffen. Daar kun je in maischen en op vermogen met helm stoken. All in one.
De reflux is bedoeld om alcohol met een zo hoog mogelijk percentage te stoken en daarbij geen smaak (hoewel hier de meningen over smaak wel uiteen lopen). De reflux kolom van de T500 past prima op de Grainfather, enkel een T500 dekseltje erbij aanschaffen.
Bij een suikerwash hoef je geen voorloop weg te gooien. Ik doe dat wel want er zitten altijd/vaak wel wat stofjes/smaakjes in die niet prettig zijn. Bij whisky gooi je wel een voorloop weg.
Ron, ik heb zelf geen T500 dus deze vraag laat ik graag door iemand anders beantwoorden. Kijk ook eens op topic: alle-vragen-en-antwoorden-betreft-de-t500-mogen-hier <klik>
Er zijn ook simpelere systemen om mee te beginnen smartstill / alambiek.
Alvast graag gedaan 🙂