Welkom Rumjack
Rick, az egészségére "op uw gezondheid" .
ChrisV, Dat is niet moeilijk dat die Hongaren tevreden waren, die drinken dan ook wel alles als er maar genoeg alcohol in zit.
Waren Roemenen,die zijn ook niet verwend zuipen inderdaad,alles als er maar alcohol in zit,maar als ze hem lekkerder vonden dan Jack D.vind ik wel leuk.en ook als ze hem lekkerder vinden dan de palinka uit de winkel.
Welkom Roger en Rumjack.
Welkom Roger.
Was even onderweg maar alsnog
welkom: Libra, Raposka en Rumjack op dit prachtige stookforum,
van iedereen, voor iedereen en voor elkaar!
Alvast proost ?
Hallo me even voorstellen, ik ben Jim, ik volg het forum ongeveer een jaar zo ongeveer en heb me eindelijk gisteren gewaagd aan een eerste destillatie van 28L suikerwash in een zelfgebouwde uit een biervat gemaakte kolomdestilatieketel.
Na eerst getest te hebben met water en azijn op lekken en ineens proper te maken heb ik me dan gisteren gewaagd en kreeg in het begin een destilaat van 80% die ik kon aflezen van de zo handige Parrot die ik in de online Stookwinkel kocht. Het moet natuurlijk ook weer lukken op 95°C viel ik zonder gas, de brandstof die ik gebruik. Moet ik weer voorhebben. Geen reserve voor handen. Op de laatste metingen had ik nog 45% alcohol. Ineens vragen, wat doe ik nu met de rest terug opstarten (is dit de moeite) of bij een volgende batch gieten ? Hoelang kan ik die goed houden ? Verder mss een domme vraag al bestaan die niet, ik weet bij suiker is dit niet relevant maar 2% van de voorloop opzij houden ... Is dat dan 2 % van de Stookwijn ? En nog een derde: ik deed bij mijn suikerwash het sap van één citroen en een halve liter sinaasappel sap (ik gebruikte bakkersgist) moet ik er nu van uitgaan dat er wel 'slechte' alcohol bijzit? Alles laten lopen in kleine potjes en genummerd dus kan geen probleem zijn deze eruit te halen . Wel dank voor de leerstof , ik heb het te pakken... Groet, Jim
???
Op de eerste plaats welkom Jim,je kunt doorstoken tot 20% voorloop is van de eerste alc.die uit de ketel komt,ik stook zelf geen suiker,maar twee glaasjes moet voldoende zijn,en van sinasappelsap en die citroen krijg je geen slechte alc.ps.mooie ketel.en zeer goed resultaat.en leuk dat het de eerste keer goed gelukt is.(volgende keer met volle fles gas starten)??????
Hoi Jim. 2% voorloop betreft de eerste opvang van je distillaat. Of dat ook 2% van je stookwijn is,tja...Hartelijk welkom in elk geval. Cheers man! 😉
Ik bereken het zo : bv 20 liter van 8%
2000ml x 0.8 = 1600 ml
Ik stook gemiddeld 60 % als ik doorstook
1600ml / 0.60 = 2666 ml alcohol van 60 %
2666 / 100 X 3 = 79,98 ml voorloop ( voorloop +- 3 % )
2666 / 100 x 17 = 453,22 ml heads (heads +- 17 % )
Dit maakt samen 20 %
Dit heb ik ergens gelezen maar weet niet meer waar , heb het in ieder geval opgetekend , verbeter het als het niet klopt
Die 3 % is naar gelang het fruit dat je verstookt , de hoeveelheid pectine die er in zit
kan meer of minder zijn
Welkom Jim
Mijn naam is Koekoek en woon in Apeldoorn. In het verleden heb ik wel zelf wijn gemaakt maar nog nooit gedistilleerd. Een specifieke drank om te maken heb ik (nog) niet, wil zeker enkele likeuren proberen, ook om de vrouw enthousiast te houden, voorlopig dus een kwestie van uitproberen. Het vergistingsvat staat ondertussen als een idioot bellen te blazen, waarschijnlijk door de turbo gist, nooit eerder zo gezien. Excuses voor de verkeerde volgorde, vanmiddag eerst op het ride topic gereageerd en mij nu pas voorgesteld....
Snoek/koekoek, welkom!
Welkom Koekoek,
Heb je voor je likeuren al een idee? Macereren is natuurlijk altijd (voor de liefhebber) een simpel, maar doeltreffend iets. Mag voor jou hopen dat je een echte Snoek rijdt. Als ik de moderne voertuigen zie, met het nieuwe DS logo, wordt ik lichtelijk onpasselijk, er is maar één Snoek, zoals er voor mij alleen maar de 911 en mustang zijn. Als je de fabrieksnaam bij dit soort auto's moet gaan noemen, dan zijn ze niet iconisch genoeg. Hoeveel liter is je ketel, heb namelijk over een 12 liter , gisteren wat gemopperd. Duurde te lang op kookplaat.